دانستنی ها

سبزی شاهی؛ سبزی معرفی شده به عنوان سالم ترین و بهترین سبزی جهان

سبزی شاهی یکی از سبزیجات پرطرفدار در سرتاسر جهان است و امروزه از سوی برخی مقامات معتبر جهانی به عنوان «سالم‌ترین سبزی جهان» شناخته می‌شود. دلیل این نام گذاری به دلیل تراکم بالای مواد مغذی در این سبزی است.

اگر نگاه کنیم به ازای هر 100 کالری چند درصد از نیازهای غذایی روزانه بدن تامین می شود، سبزی شاهی 100 امتیاز از 100 را کسب می کند. پس دقیقاً مزیت های شاهی چیست و چه عواملی باعث ایجاد آنها می شود؟

1. شاهی دارای اثرات ضد التهابی قوی است

اولین ویژگی شاهی که اهمیت آن را دو چندان می کند خاصیت ضدالتهابی آن است. خاصیت ضد التهابی شاهی باعث می شود که این سبزی توانایی بالایی در مبارزه با استرس اکسیداتیو داشته باشد. محققان می گویند شاهی بهترین منبع ترکیب خاصی به نام  «فنیتیل ایزوتیوسیانات» (PEITC) است. این ماده خاص رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد، خواص ضد التهابی دارد و اثرات آنتی اکسیدانی قابل توجهی دارد.

2. شاهی سرشار از ویتامین K است

حتما شنیده اید که افزودن کلم پیچ یا کلم بروکلی به رژیم غذایی برای افزایش مصرف طبیعی ویتامین K شما ضروری است، اما شاهی همچنین سرشار از ویتامین K است. در واقع هر لیوان شاهی تقریباً 85 میکروگرم ویتامین K دارد، در حالی که نیاز روزانه بزرگسالان به این ماده تقریباً 120 میکروگرم است. بنابراین، با افزودن یک سهم شاهی به رژیم غذایی روزانه خود می توانید مقدار زیادی ویتامین K مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

3. شاهی از قلب محافظت می کنند

سبزی شاهی سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که فواید زیادی برای سلامت قلب دارد. شاهی فاقد چربی اشباع است و سدیم بسیار کمی دارد. هر دوی اینها برای حمایت از سلامت قلب بسیار مهم هستند. به هر حال، شاهی حاوی 3 ریز مغذی مهم در رژیم غذایی DASH است. منیزیم، پتاسیم و کلسیم. این رژیم غذایی برای کاهش فشار خون و کلسترول خون برای مبارزه با بیماری قلبی است. در حالی که سبزی شاهی می تواند به تقویت سلامت قلب کمک کند.

شاهی حاوی نیترات های غذایی است که می تواند سلامت رگ های خونی را بهبود بخشد، گردش خون را تقویت کند و نقش مثبتی در تنظیم فشار خون داشته باشد. این نیترات ها در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شوند. این همان ترکیبی است که التهاب رگ های خونی را تسکین می دهد و عملکردهای قلبی عروقی را تقویت می کند.

4. شاهی حاوی ترکیبات ضد سرطانی است

سبزی شاهی به کاهش التهاب کمک می کند و در عین حال سلامت قلب، استخوان و چشم را از طریق مختلف بهبود می بخشد. خواص شاهی این سبزی را به یکی از مواد غذایی باکیفیت و مهم تبدیل کرده است که از بدن در برابر سرطان محافظت می کند.

محققان می گویند ترکیبات زیست‌فعال درون شاهی مانند گلوکوزینولات موجود در شاهی می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و نقش مثبتی در از بین بردن این سلول ها داشته باشد، در حالی که همین ویژگی به محافظت از بدن در برابر سرطان های مختلف کمک می کند. وجود انواع آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها (ترکیبات شیمیایی گیاهی) در سبزی شاهی نیز تضمین می کند که مصرف منظم این سبزی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا