رسول سلیمی: با پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی مسعود، اکنون می توان تصویر واقعی و دقیق تری از هر دو نامزد دریافت کرد. چه می شود اگر تحلیلگران روابط بین الملل یکی یکی از دلایل شکست سعید جلیلی نگرانی و ترس جامعه ایران از افزایش تنش بین ایران و کشورهای جهان است. تصویر و تصویری که حاصل حداقل 12 سال فعالیت سیاسی سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و برجسته ترین تصویر از وی در دوران دبیری وی در این شورا در دولت های نهم و دهم بود که به رهبری او انجامید. به پرهزینه ترین قطعنامه ها علیه جمهوری اسلامی. بنابراین شناخت ریشه های اندیشه جلیلی می تواند منجر به پیش بینی کنشگری و سیاست ورزی وی در صورت پیروزی در انتخابات شود. به عبارت دیگر، در این تحلیل به این سوال پاسخ خواهیم داد که در صورت پیروزی سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه چگونه تغییر خواهد کرد؟

سعید جلیلی در مقطع کارشناسی ارشد از پایان نامه ای دفاع کرد که تقریباً خلاصه ای از آرمان های سیاست خارجی او بود و بر اساس تفسیری از وقایع ابتدای اسلام و تصمیمات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود. جلیلی در این پایان نامه که در صفحه 133 تحت عنوان «سیاست خارجی پیامبر اعظم (ص)» دفاع شده است، هدف غایی پیامبر در سیاست خارجی «حکومت اسلام» در سراسر جهان است که باید آن نیز مبنا قرار گیرد جلیلی معتقد است که پیامبر در رأس اسلام حکومت تشکیل داده و در سیاست خارجی از راهبردهایی در قالب برنامه ریزی استفاده کرده است.

تعبیر جلیلی از جنگ های پیامبر او را به این نتیجه می رساند که «جنگ مقدمه صلح است». وی در صفحه 129 این رساله می نویسد: «پیامبر برای تحمیل صلح بر دشمن به منطقه آمد، پس باید از یک سو باید هوشیار بود تا از آن جلوگیری کند سنگ به صلح پرتاب می شود و از سوی دیگر باید از موضع قدرت و برتری به موضوع بپردازد. برای برقراری صلح، نه تنها آوردن دشمن به صحنه سیاسی، بلکه ترساندن او از ارتش نیز مهم است!»

سعید جلیلی با این هدف و تعبیر از پیامبر، «مذاکره» را ابزاری برای رساندن «پیام» به مخالفان ارزیابی می‌کند و در صفحه 83 رساله می‌نویسد: «پیامبر با وجود اینکه وارد مذاکره می‌شود، اما از مذاکره استفاده می‌کند». از آن برای رساندن پیام خود به مخالفان استفاده می کند و همانطور که گفته شد پیامبر هرگز حاضر به عدول از اصول نبود.

اما جلیلی از مبانی پیامبر چه نتیجه ای می گیرد؟ وی به اصل توحید، ولایت، نفی سبیل، عدالت، وفای به عهد و برقراری ارتباط اشاره می کند و راهبرد جنگ را مقدم بر راهبرد صلح می داند. در راهبردهای جنگی که از نظر او پیش نیاز صلح است، به «ایمان و توکل به خدا»، «اطاعت از اصول نظامی»، «دیپلماسی فعال»، «توافق با قدرت‌های بی‌طرف» و «خنثی‌سازی نیروهای مخالف» اشاره می‌کند. از جمله «مذاکره»، «ابتکار عمل»، «عزم» و «استفاده از عوامل اقتصادی» گفته می شود. جلیلی معتقد است که پس از جنگ، صلح قابل دسترس تری برقرار خواهد شد و دیپلماسی و تهدید همزمان جنگ به صلح می انجامد. به این ترتیب جلیلی حکومت اسلام را در جهان در دسترس می بیند.

ناظران سیاسی در این زمینه می گویند سیاست خارجی جلیلی در دولت چهاردهم حل مسئله تحریم نیست، بلکه استفاده از همه فرصت ها و ظرفیت های کشور برای افزایش تنش با آمریکا در خاورمیانه خواهد بود. تنش هایی که با تقویت جبهه جنگ نیابتی و استراتژی «جنگ برای صلح» دنبال می شود. به عبارت دیگر، جلیلی بر اساس تفسیری که از اسلام دارد، با افزایش هزینه های نظامی در برابر دشمن که در شرایط کنونی آمریکا و اسرائیل تعریف شده است، به دنبال کسب امتیاز در میدان جنگ است تا بتواند در جریان مذاکرات از آن برای مذاکره استفاده کند. . مذاکره ای که در نهایت به تقویت جبهه جنگ در کشورهای دوست ایران می انجامد.

در یک مثال مهم یکی نظرات سعید جلیلی مبنی بر مبادله زندانیان سیاسی و امنیتی اروپایی و آمریکایی به عنوان کارت بازی در سیاست خارجی بر اساس تفسیر وی از سیاست خارجی پیامبر اکرم(ص) در شورای عالی امنیت ملی بیشتر پیگیری شد. در صفحه 120 رساله خود می نویسد: «پیامبر با آزاد کردن اسیران دشمن در ازای پولی که نزدیکان اسرا می دادند، به تقویت بنیه مالی مسلمانان کمک کرد» یا در مثالی دیگر، ایده تعطیلی را بیان می کند. جلیلی در صفحه 119 رساله خود که مبتنی بر تفسیری بنیادگرایانه از اسلام است، درباره تنگه هرمز یا ناامنی راه های دریایی در دریای سرخ می نویسد.یکی یکی از اهرم های پیامبر در برخورد با دشمن، فشار اقتصادی بود. از جمله این فشارها می توان به ناامنی راه های تجاری قریش و محاصره اقتصادی و نظامی دشمن اشاره کرد. این جنگ ها از دو جهت اهمیت دارند. ابتدا پایگاه مالی مسلمانان را تقویت کرد و خسارات شدیدی به دشمن وارد کرد.

تحلیل محتوای پایان نامه کارشناسی ارشد سعید جلیلی در مورد سیاست خارجی پیامبر اسلام، تحلیلگران را بر آن داشت که پیش بینی کنند در صورت پیروزی سعید جلیلی برای روسیه، سطح تنش در خاورمیانه به طور قابل توجهی به نفع جبهه های مقاومت در یمن خواهد بود. در فلسطین، عراق و سوریه، با هدف تداوم تعامل با آمریکا در جبهه اوکراین و تضعیف کمک های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل در خاورمیانه. این نشان می‌دهد که لغو تحریم‌ها که جلیلی در مناظره‌های تلویزیونی برنامه مشخصی برای آن نداشت، در اولویت دولت قرار نخواهد گرفت.

311213

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما