دانستنی ها

آینده آیا ویتامین تاریخ انقضا دارد؟

ویتامین ها موادی هستند که بدن برای عملکرد طبیعی به آنها نیاز دارد. اگرچه در بیشتر موارد دریافت تمام ویتامین ها از طریق غذا امکان پذیر است، اما گاهی اوقات استفاده از مکمل ها اجتناب ناپذیر می شود.

به گزارش سلامت نیوز، مکمل ها شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و … هستند. محصولات ویتامینی به صورت یک ویتامین یا ترکیبی از 13 ویتامین لازم برای بدن ارائه می شوند، اما در مولتی ویتامین ها معمولاً ویتامین ها همراه با مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید برای سلامتی انسان داده می شود.

بنابراین، آیا مکمل های ویتامین تاریخ انقضا دارند؟ Veriwell Health با گزارشی به این سوال پاسخ می دهد.

آیا ویتامین ها منقضی می شوند؟

از نظر فنی پاسخ مثبت است.

البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده تاریخ انقضای بسته های مکمل ویتامین را الزامی نمی کند، اما برخی تولیدکنندگان تاریخ انقضا را روی بسته بندی قید می کنند.

تاریخ انقضا در بسته بندی مکمل تضمین می کند که محصول در مدت زمان مشخص شده اثربخشی و ایمنی کامل خواهد داشت. تولیدکنندگان باید شواهدی ارائه دهند که نشان دهد کیفیت و اثربخشی مکمل ها 100% دوام برای مدت زمان مشخص شده آزمایش شده است.

تولیدکنندگان معمولاً مدت زمان ماندگاری مکمل ها را دو سال اعلام می کنند، مشروط بر اینکه ویتامین ها در بسته بندی اصلی و در شرایط بهینه نگهداری شوند.

مقدار مشخصی ویتامین برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری ها مورد نیاز است. ویتامین ها به عنوان مکمل برای جبران کمبودهای تغذیه ای ناشی از ترجیحات غذایی خاص، آلرژی ها یا برای جبران کمبود غذای کافی استفاده می شوند. در نظر داشتن تاریخ انقضا، اطمینان حاصل می شود که دوز صحیح مواد مغذی ذکر شده را دریافت می کنید.

عوامل موثر بر ماندگاری

همه ویتامین ها با گذشت زمان قدرت و اثربخشی خود را از دست می دهند، اما برخی از عوامل محیطی می توانند این روند را تسریع کنند.

عوامل زیادی بر عمر مفید مکمل ها تأثیر می گذارند. برخی از این موارد را می توان کنترل کرد، اما برخی از قبل از رسیدن این محصولات به قفسه فروشگاه مواد غذایی شما در حال اجرا هستند.

بخشی از اثربخشی ویتامین ها در فرآیند تولید از بین می رود و مراقبت و نگهداری نامناسب در حین تولید، در فروشگاه یا خانه می تواند عمر مفید این مواد مغذی را کاهش دهد.

قرار گرفتن این مکمل ها در معرض اکسیژن، نور، رطوبت و دما باعث کاهش طول عمر آنها می شود، اما دما یکی یکی از مهم ترین عوامل است.

ویتامین هایی که در دمای 25 درجه سانتیگراد نگهداری می شوند نسبت به ویتامین هایی که در دمای بالاتر ذخیره می شوند، مواد مغذی کمتری از دست می دهند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد که ذخیره مکمل های ویتامین مایع دی اثربخشی خود را در دمای 25 درجه بیشتر از 40 درجه حفظ می کند.

نوع و شکل ویتامین نیز بر عمر ماندگاری تاثیر می گذارد.

ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E به نور و اکسیژن حساسیت بیشتری دارند و در این شرایط سریعتر تجزیه می شوند. ماندگاری ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B و ویتامین C به نوع ویتامین و شرایط نگهداری بستگی دارد. به عنوان مثال، ویتامین B1 با افزایش سطح pH قدرت و ثبات خود را از دست می دهد. ویتامین C به اکسیژن، نور، گرما و همچنین دما و زمان نگهداری حساس تر است.

ویتامین های جامد مانند قرص ها، پودرها و کپسول ها بیشتر از ویتامین های مایع ماندگاری دارند. محصولات جویدنی و قرص های ویتامین نیز پایدارتر از مایعات هستند، اما سریعتر از کپسول های مکمل تجزیه می شوند.

نگهداری محصولات ویتامین مایع بسیار دشوارتر است و بیشتر در معرض از دست دادن خواص خود هستند.

توصیه‌ها برای ماندگاری ویتامین‌های مایع باز شده متفاوت است و بسیاری از تولیدکنندگان چارچوب زمانی برای مصرف ویتامین پس از باز کردن ارائه نمی‌کنند. اما ویتامین های مایع باز شده باید ظرف یک سال استفاده شوند. این مدت برای کودکان و نوزادان 10 ماه است.

آیا استفاده از ویتامین های تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

شواهد محدودی مبنی بر مضر بودن استفاده از ویتامین های تاریخ مصرف گذشته وجود دارد. البته برخی از ویتامین ها ممکن است کپک بزنند و مصرف ویتامین های کپک زده قطعا مضر است.

مصرف ویتامین‌های تاریخ مصرف گذشته ممکن است بی‌خطر باشد، اما به همان اندازه مؤثر و کارآمد نخواهند بود و با تمام شدن این مکمل‌ها، اثربخشی آنها کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است ویتامین های تاریخ مصرف گذشته را کنار بگذارید و به محصولات جدید روی آورید.

اثربخشی واقعی مکمل ها را فقط می توان در آزمایشگاه ها تعیین کرد، اما مواردی وجود دارد که می توانید در نظر داشته باشید. قبل از مصرف، ظاهر و بوی ویتامین را بررسی کنید، به خصوص اگر تاریخ انقضای آن نزدیک یا گذشته باشد. تغییر رنگ مکمل ها، ترک ها یا سایر تغییرات بافتی نشان می دهد که تاریخ مصرف این محصول تمام شده است. ویتامین های مایع نیز ممکن است بوی بدی داشته باشند، تغییر رنگ دهند یا تاول ایجاد کنند. از دور انداختن ویتامین هایی که بو یا ظاهر آن ها را تغییر می دهند نترسید.

برای نگهداری مکمل های ویتامین، آنها را در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری کنید. مطالعات نشان می دهد که داروهایی که به درستی در یک مکان خشک، خنک و تاریک نگهداری می شوند تا پنج سال یا بیشتر پس از تاریخ انقضا 90٪ موثر هستند.

قرار دادن ویتامین ها دور از نور و در محیط مرطوب نیز باعث کاهش اثربخشی ویتامین ها می شود. ویتامین ها را در ظرف دربسته نگهداری کنید و ویتامین های مایع را در یخچال نگهداری کنید تا از قرار گرفتن در معرض اکسیژن جلوگیری کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا