اخبار روز

آیت الله محدی کرمانی؛ رئیس 93 ساله گروه کارشناسی ششم با 66 درصد آرا / شوک برای جامعه آموزشی یا توافق بین جوامع؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، فضای سیاسی کشور در هفته گذشته شاهد تکان دهنده ترین اخبار بود. در حالی که تحلیل ها و اخبار مربوط به آغاز به کار ششمین مجلس خبرگان رهبری از یک سو و آغاز به کار مجلس دوازدهم و رئیس جدید این مجلس به یکباره اخبار تکان دهنده ای است. بالگرد حامل رئیس جمهور و هفت همراهش سقوط کرد ایران را شوکه کرد. 15 ساعت جست و جو و گمانه زنی که در نهایت منجر به تایید خبر تلخ شد; ابراهیم رئیسی به شهادت رسید.

در میان این فضا، مجلس خبرگان رهبری هفته گذشته مراسم افتتاحیه خود را برگزار کرد و مجلس یازدهم نیز مراسم اختتامیه خود را برگزار کرد.

افتتاحیه دیگر

افتتاح مجلس خبرگان رهبری را می توان گشایش متفاوتی نسبت به دوره های قبل دانست. در اولین روز تأسیس ششمین مجلس خبرگان رهبری، پست های خالی دو تن از نمایندگان برجسته این مجلس یعنی ابراهیم رئیسی و سید محمدعلی آل هاشم با تصاویر آنها بر روی صندلی های شماره یک و 22 پر شد. دو چهره یکی او برای سومین بار نماینده مردم استان خراسان جنوبی شده بود و دیگری قرار بود اولین دوره خود را در استان آذربایجان شرقی ببیند اما…

پس از تشکیل هیئت رئیسه اهل سنت و برگزاری مراسم افتتاحیه، مجلس خبرگان رهبری انتخاب رئیس دائمی مجلس خبرگان رهبری ششم را آغاز کرد و برخلاف گمانه زنی ها، رئیس منتخب این مجلس برای دو سال اول. فردی شد که اگرچه در لیست گمانه زنی ها برای ریاست مجلس خبرگان ششم قرار داشت اما شانس زیادی برای تصاحب این کرسی نداشت.

پیرمرد 93 ساله با 66 درصد آرا رئیس ششمین گروه کارشناسی بود

آیت الله محدی کرمانی 93 ساله سرپرست خبرگان شد که تا گشایش کارشناس ششم در حدس و گمان یکی او یکی از ناچیزترین شانس ها را برای برنده شدن در کرسی ریاست جمهوری داشت. به عبارت دیگر: در تحلیل چهره ها و رسانه ها، نام محدی کرمانی در انتهای لیست روسای جمهور احتمالی قرار داشت.

اما در روز انتخابات ریاست جمهوری پس از آغاز به کار این مجلس پیامی با متنی مشترک در رسانه ها منتشر شد. تاریخ صدارت محدی کرمانی در دو سال اول قرن ششم داشته است

بر اساس این خبر، از مجموع 83 نماینده حاضر، 55 رای به نام محدی کرمانی بوده و به این ترتیب وی اولین رئیس جمهور در دوره ششم خبرگان شد. به عبارت دیگر: وی توانست آرای حدود 66 درصد از اعضای خبره را به خود اختصاص دهد که می توان آن را در دسته نسبتاً کم قرار داد. به خصوص در شرایطی که دو روز از شهادت ابراهیم رئیسی می گذرد و در چنین شرایطی معمولا فضای روانی به گونه ای است که برای نشان دادن وحدت بالاترین صدا را برای فرد در نظر می گیرند تا فضای روانی با اعتماد همراه باشد.

انتخاب محدی کرمانی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری شاید تا حدودی عجیب به نظر می رسید، چرا که در روزهای قبل از آغاز به کار مجلس خبرگان، گمانه زنی هایی در مورد ریاست این مجلس مطرح شد که احمد جنتی، رئیس سابق مجلس خبرگان در آن حضور نداشت. نام هایی چون آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله حسینی الله اعرافی، آیت الله مدرسه ای یزدی و البته خود آیت الله محدی کرمانی شنیده می شد، اما شانس اعرافی و حسینی بوشهری بیشتر تلقی می شد، به خصوص که اکثریت مجلس خبرگان ششم در مجلس خبرگان ششم حضور داشتند. دست مدرسین حوزه علمیه قم و نه جامعه روحانیت مبارز.

اگرچه مصباحی مقدم، یکی از اعضای جامعه روحانیت، چند روز قبل از افتتاحیه، شانس «یزدی مدرسه‌ای»، «حسینی بوشهری» و «مهدی کرمانی» را برابر ارزیابی کرد، اما شایعات سیاسی این پیشنهاد را تایید نکرد.

در آن روزهای قبل از افتتاح مجلس خبرگان رهبری و قبل از «یکشنبه تلخ» حتی ابراهیم رئیسی در لیست نامزدهای ریاست مجلس خبرگان رهبری بود اما…

معاونینی که شانس ریاست را داشتند

انتخابات برگزار شد و افرادی که رسانه ها و سیاستمداران بیشترین احتمال را به عنوان رئیس جمهور داشتند کارشناس ششم سمت نایب رئیسی را برعهده داشت. سیدهاشم حسینی بوشهری و علیرضا اعرافی عباس کعبی و محسن اراکی به عنوان رئیس اول و دوم نواب انتخاب شدند.

با این حال، در این پیام مشخص است نبود آیا غیر از محدی کرمانی کاندیدای دیگری برای کرسی کارشناسی وجود داشت و یا اینکه او تنها کاندیدای کرسی کارشناسی بود.

برخی تحلیل‌ها در روزهای اخیر نیز حاکی از آن است که عدم حضور ابراهیم رئیسی در مجلس خبرگان رهبری یکی از عواملی بود که مسیر ریاست‌جمهوری را برای محمدی کرمانی تسهیل کرد که ابراهیم رئیسی نایب رئیس مجلس پنجم و در حد گمانه‌زنی بود. یکی او شانس زیادی برای ریاست گروه کارشناسی داشت. البته در این مدت راه محدی کرمانی، نایب رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری، بر کرسی که پیش از این در اختیار شخصیت هایی از جمله بود، تکیه زد. آیت الله جنتی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله مشکینی تکیه دادند.

پیام رئیس جامعه روحانیت

نکته جالب اکنون اما طیفی است که ریاست جمهوری در دست گرفته است. دو طیف روحانیت مبارز و جامعه مدرسین تقریبا اکثریت کرسی های خبرگان ششم را در بین این دو تشکل سنتی اصولگرا به خود اختصاص داده اند. جامعه مدرسین بیشترین کرسی ها را دارد و اکثریت لیست های این تشکل در انتخابات یازدهم رای داده اند. اسفند این یک پیروزی برای آنها در برابر جامعه معنوی بود اما مسئله مهم سازمانی است که محدی کرمانی از نظر فکری به آن تعلق دارد. وی یکی از قدیمی ترین اعضای جامعه روحانیت مبارز است و در شرایطی که جامعه مدرسین بیشترین کرسی ها را به خود اختصاص داده اند، نکته قابل توجه این است که کاندیدای روحانیت مبارز به ریاست جمهوری رای داده است.

شاید با دور شدن از فضای تکان دهنده کنونی در سیاست کشور و بلاتکلیفی های پیرامون این انتخابات. یکی از سوی دیگر باید مشخص و مشخص شود که آیا ریاست محدی کرمانی رهبر جامعه روحانیت و نایب رئیسی دو تن از چهره های شاخص جامعه مدرسین به دلیل ارشدیت محمدی کرمانی بوده است یا خیر. توافق سیاسی یا …

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا