اخبار روز

آیا گوگل به ناشران رشوه می دهد؟

گوگل بی سر و صدا با برخی از ناشران برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای انتشار داستان ها و مقالات خود قرارداد بسته است.

طبق گزارش‌ها، مجموع معاملات ده‌ها هزار دلار در سال است و ظاهراً بخشی از برنامه Google News Initiative (GNI) است، یک برنامه شش ساله که پروژه‌های سواد رسانه‌ای، ابزارهای راستی‌آزمایی و سایر منابع را در اختیار اتاق‌های خبری قرار می‌دهد. خبر تامین مالی است.

حرکت به سمت ابزارهای انتشار هوش مصنوعی گامی جدید و بالقوه بحث برانگیز برای این شرکت خواهد بود.

طبق گزارش‌ها، این برنامه در حال حاضر تعداد معدودی از ناشران کوچک‌تر را هدف قرار داده است. در این گزارش آمده است که ابزارهای بتا به ناشرانی که منابع کمتری دارند این امکان را می دهد تا گزارش های تازه منتشر شده از سازمان های دیگر مانند خبرگزاری های دولتی و خبرگزاری های محله را نمایه کنند و سپس آنها را جمع آوری کرده و به عنوان مقاله منتشر کنند. محتوای جدید و مدیریت‌شده را با کارآمدتر ایجاد کنید.

مشخص نیست که دقیقاً چه مقدار به ناشران به عنوان بخشی از پروژه پرداخت می شود، اگرچه گزارش شده است که در محدوده پنج رقمی در سال است.

طبق گزارش‌ها، سازمان‌های رسانه‌ای موافقت کرده‌اند که از این ابزار برای انتشار حداقل سه مقاله در روز، یک خبرنامه هفتگی و یک کمپین بازاریابی ماهانه استفاده کنند.

به طور خاص، به نظر نمی رسد که ناشران برنامه ملزم به افشای استفاده خود از هوش مصنوعی باشند، همچنین سایر وب سایت ها نیز مطلع نیستند که محتوای آنها با هوش مصنوعی ایجاد شده و در وب سایت های دیگر استفاده می شود.

گفته می‌شود که نسخه تولید شده توسط هوش مصنوعی از یک سیستم رنگی برای نشان دادن قابلیت اطمینان هر بخش از متن استفاده می‌کند و به ویرایشگران انسانی کمک می‌کند تا محتوا را قبل از انتشار بررسی کنند.

لازم به ذکر است که گوگل هنوز پاسخ روشنی به سوالات خبرنگاران در این زمینه نداده است و تنها در بیانیه‌ای گفته است: «ما در مراحل اولیه بررسی ایده‌هایی برای ارائه بالقوه ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای کمک به روزنامه‌نگاران برای پشتیبانی هستیم. آنها در کارشان.» ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین نقش اساسی روزنامه‌نگاران در گزارش‌دهی، ایجاد و بررسی مقالاتشان نمی‌شود.

مشخص نیست که گوگل قصد دارد چه کاری انجام دهد، اگرچه این اولین شرکت فناوری نخواهد بود که برای استفاده از ابزارهای اختصاصی به اتاق های خبر پول می دهد.

این مشابه معاملاتی است که فیسبوک با ناشران در سال 2016 برای ایجاد محتوای ویدیویی زنده انجام داد. این شرکت با پرداخت میلیون‌ها دلار به ناشران برای استفاده از پلتفرم ویدئویی نوپای خود و ده‌ها رسانه رسانه‌ای خبرساز شد.

با این حال، پس از اینکه فیس بوک متوجه شد که تعداد بازدیدهای چنین محتوایی را اشتباه ارزیابی کرده است، این پروژه کنار گذاشته شد. اگرچه بر اساس برخی برآوردها، این شبکه اجتماعی خیلی زود به این پروژه پایان داد، اما هزینه هایی را برای صنعت رسانه به همراه داشت و صدها خبرنگار شغل خود را از دست دادند.

اگرچه اکنون به نظر می رسد که برنامه GNI بسیار کوچکتر از آنچه فیس بوک تقریباً یک دهه پیش تلاش کرده است، باشد، احتمالاً جرقه تحقیقات جدیدی در مورد استفاده ناشران از ابزارهای هوش مصنوعی مولد خواهد بود.

رسانه های خبری مانند CNET و Sports Illustrated به دلیل تلاش برای جاسازی و به اشتراک گذاری مقالاتی که در واقع توسط هوش مصنوعی نوشته شده اند اما ظاهراً توسط کارکنان انسانی نوشته شده اند، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا