اخبار روز

آیا گوجه سبز از سبد میوه ایرانیان حذف شده است؟


به گزارش مانیبان؛ با شروع فصل بهار وانت های میوه فروشان پوشیده از سبزی های بهاری است و پشت سرشان گوجه سبز و بادام چشم نوازی می کند. اما وقتی مشتریان در مورد قیمت این میوه های پرطرفدار سوال می کنند، با قیمت های عجیبی مواجه می شوند. همانطور که در برخی مناطق تهران 4 میلیون گوجه سبز و 1.5 میلیون تومان بادام فروخته شده است.

این محصولات در بازار تجریش قیمت بالاتری پیدا کرده اند. اما برای اینکه بتوانید آنها را خریداری کنید معمولا در بسته بندی های 100 گرمی عرضه می شوند. البته این روندی است که هر سال تکرار می شود و نهادهای ناظر توجه چندانی به آن ندارند.

امسال نیز مانند سال های گذشته قیمت میوه های نرم تا پنج برابر قیمت مصوب بوده است. این در حالی است که بر اساس اعلام رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، معامله گران طبق فاکتور رسمی تنها مجاز به سود حداکثر 35 درصدی هستند.

بر اساس اعلام اسدالله کارگر، قیمت هر کیلو بادام بین 500 تا 800 هزار تومان و گوجه سبز بین 800 تا 900 هزار تومان است.

وی البته تاکید می کند که گوجه سبز چهار میلیون تومانی ربطی به فعالان رسمی و تولید ملی ندارد و به عنوان کالای قاچاق توسط گردشگران به فروش می رسد.

این در حالی است که بررسی های میدانی نشان می دهد در بسیاری از فروشگاه های شمال تهران گوجه سبز با قیمت های بیش از سه میلیون تومان به فروش می رسد.

سم فروشی میلیون دلاری به نام گوجه سبز نوبرانه

با وجود نظارت ضعیف سازمان تعزیرات و سایر نهادهای ذی صلاح، شاید اقبال زیاد گوجه سبز و بادام تحت تأثیر سوء استفاده گرانفروشان قرار نگیرد.

جدای از این موضوع، همانطور که کارشناسان می گویند گوجه سبز در این فصل از سال میوه نیست و هیچ تفاوتی با سم ندارد. زیرا مغز آنها هنوز شکل نگرفته و مصرف آن در این فصل سلامت افراد را به خطر می اندازد. قیمت گوجه سبز هر چقدر هم که گران باشد، نه برای تولیدکننده و نه برای دلال به صرفه نیست.

همچنین معمولا در وسط است. اردیبهشت ماه با افزایش عرضه و فراوانی گوجه سبز، قیمت خرده فروشی آن به 100 هزار تومان کاهش می یابد.

در پایان لازم به ذکر است که در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دنبال تامین کالاهای اساسی خود مانند نان، برنج، گوشت، روغن و … هستند. بنابراین، به ندرت می توان فردی را پیدا کرد که میلیون ها دلار برای خرید گوجه سبز و رب بادام خرج کند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا