اخبار روز

آیا کارت بانکی و کارت ملی ادغام شده اند؟


به گزارش مانیبان به نقل از اکونومیا 100، بر اساس اعلام معاون فناوری های نوین بانک مرکزی، هم اکنون امکان پرداخت از طریق تلفن همراه به جای استفاده از کارت (NFC) به صورت عملیاتی در کشور وجود دارد و در حال حاضر پنج بانک ها این کار را انجام می دهند. شبکه متصل است.

از مهر ماه گذشته مدیر نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با ارائه اطلاعاتی در خصوص پروژه آمبر توضیح داد که این طرح به منظور ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت کشور، طرح کارت هوشمند همراه (تراکنش‌های حضوری بدون کارت) را متصل می‌کند. . .

هدف اصلی این پروژه ارتقای استانداردهای امنیتی در شبکه پرداخت و کارت بانکی کشور است. با این روش به دلیل عدم حضور فیزیکی کارت در انجام تراکنش های حضوری، خطر کپی کارت بانکی تقریباً از بین می رود. با به دست آوردن اثر انگشت مشتری، امنیت پرداخت چند مرحله ای در اپلیکیشن هوشمند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

همچنین این روش از آخرین استانداردهای امنیتی پیروی می کند و در اپلیکیشن هوشمند امکان استفاده از چندین کارت به صورت الکترونیکی و آفلاین وجود دارد که این روش پرداخت را جذاب تر می کند. علاوه بر این، با امنیت بیشتر، مشتریان می توانند تنها با استفاده از اثر انگشت خود، تراکنش را با مبلغ کمتر و بدون نیاز به رمز کارت انجام دهند.

درباره مفهوم NFC بیشتر بدانید

NFC (ارتباطات میدان نزدیک) یک فناوری بی سیم با برد کوتاه است که به دستگاه ها امکان ارتباط و تبادل اطلاعات در فواصل کوتاه را می دهد. این فناوری برای انتقال داده ها بین دستگاه هایی مانند تلفن همراه، تبلت، کارت های هوشمند و دستگاه های پرداخت بی سیم استفاده می شود.

با استفاده از NFC می توان اطلاعات را بین دو دستگاه از طریق تماس فیزیکی یا فعال (بازیابی) انتقال داد. این فناوری معمولا برای انتقال داده های کوتاه و سریع مانند پرداخت های بی سیم، انتقال فایل، تبادل اطلاعات تماس، ارسال دستورات به دستگاه های خانه هوشمند، ورود به مکان های عمومی با برچسب های NFC و غیره استفاده می شود.

فناوری NFC بر اساس استانداردهای بین المللی توسعه یافته است و در بسیاری از دستگاه های تلفن همراه و عملکردهای مرتبط مانند پردازنده های پرداخت و دستگاه های خواننده NFC گنجانده شده است.

در همین رابطه با حسین عبده تبریزی، دبیرکل سابق بورس گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید.

اتفاق مثبتی خواهد افتاد

حسین عبده تبریزی درباره امکان پرداخت پول با تلفن همراه به جای کارت در آینده نزدیک گفت: این اتفاق می تواند تاثیرات زیادی در بازارهای مختلف داشته باشد و همه در آینده متوجه تاثیر زیاد این امر خواهند شد. من این را به فال نیک می گیرم و معتقدم تغییرات مثبتی در این زمینه رخ خواهد داد.

آیا کارت بانکی و کارت ملی ادغام شده اند؟

عبده تبریزی افزود: با این رویه شرایط به گونه ای پیش می رود که حتی یک درصد از جامعه تمایلی به استفاده از این نوع کارت ها نشان نمی دهند. ایران یکی این کشور یکی از معدود کشورهایی محسوب می شود که پول نقد به طور کامل حذف شده و بستر لازم برای کنار گذاشتن کارت های بانکی فراهم شده است.

وی در پایان افزود: مردم می توانند به راحتی از طریق گوشی هوشمند خود پرداخت کنند و مانند گذشته مستقیماً به کارت خود وابسته نباشند. اینکه دستگاه های خودپرداز برای دریافت وجوه مورد نظر مردم محدودیت تعیین می کنند نشان از اراده قاطع دولت برای حذف پول نقد است. همه فروشندگان، حتی فروشندگان، کارتخوان دارند و پول نقد اهمیت و ارزش سابق خود را از دست داده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا