دانستنی ها

آیا چاقی تاثیری بر اثربخشی واکسن بر بدن دارد؟

چاقی یکی یکی از عوامل زمینه‌ای برخی بیماری‌ها است. در طول اپیدمی کرونا، افراد دارای اضافه وزن یا چاق بیشتر در معرض نوع شدید کووید بودند.

به گزارش ایسنا، اکنون کارشناسان دریافته اند که چاقی نیز بر اثربخشی واکسن بر روی بدن تاثیر می گذارد.

موش های چاق که قبل از تزریق واکسن آنفولانزا، رژیم غذایی آنها به رژیم غذایی کم کالری تغییر یافته بود، توانایی بیشتری برای مبارزه با ویروس داشتند.

این نتایج نشان می دهد که واکسن آنفولانزا ممکن است برای افراد چاق که قبل از تزریق واکسن وزن کم کرده یا رژیم غذایی خود را تغییر داده اند، موثرتر باشد.

سنت در تنسی استیسی شولتز-چری از بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود می گوید حتی با این واکسن، افراد چاق دو برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. آنها همچنین در برابر موارد شدید این بیماری آسیب پذیرتر هستند، اما هنوز مشخص نیست که چاقی چگونه می تواند اثربخشی واکسن را کاهش دهد یا مانع شود.

برای روشن شدن این موضوع، او و همکارانش 20 موش را که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی بودند، مورد مطالعه قرار دادند، به مدت 4 ماه به آنها رژیم غذایی پرچرب دادند و سپس واکسن آنفولانزا را به آنها تزریق کردند.

پس از دو هفته، آنها رژیم غذایی نیمی از موش ها را به رژیم غذایی کم چرب تغییر دادند و در نتیجه کاهش وزن قابل توجهی داشتند. در مرحله بعد دوز کشنده ویروس آنفلوانزا به این حیوانات تزریق شد. همه موش‌های گروه رژیم کم‌چرب به جز دو موش مردند.

سپس تیم تحقیقاتی آزمایش را روی گروه جداگانه‌ای از موش‌ها تکرار کرد، اما این بار نیمی از جوندگان رژیم کم‌چرب را یک ماه قبل از واکسیناسیون شروع کردند، نه بعد از واکسیناسیون. زمانی که متخصصان حیوانات را با همان مقدار ویروس آنفولانزا آلوده کردند، همه موش‌هایی که از رژیم غذایی کم‌چرب تغذیه می‌شدند زنده ماندند، در حالی که همه موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌شدند مردند.

شولتز-چری می گوید: «کاهش وزن در اثربخشی واکسن نقش دارد، اما زمان کاهش وزن تفاوت زیادی ایجاد می کند. او تاکید می کند که تحقیقات بیشتر مشخص خواهد کرد که آیا رژیم غذایی یا کاهش وزن منجر به این پیشرفت ها می شود یا خیر.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا