اخبار روز

آیا ویتامین تاریخ انقضا دارد؟/ شرایط نگهداری ویتامین ها را بشناسیم

به گزارش بازتاب آنلاین، ویتامین ها موادی هستند که بدن برای عملکرد طبیعی خود به آنها نیاز دارد. در بیشتر موارد می توان تمام ویتامین ها را از طریق غذا به دست آورد، اما گاهی اوقات مصرف مکمل ها ضروری است.

سلامت نیوز در پیامی نوشت: مکمل های غذایی حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و بسیاری محصولات دیگر هستند. محصولات ویتامینی به صورت تک ویتامین یا ترکیبی از 13 ویتامین ضروری برای بدن ارائه می شوند. با این حال، در مکمل های مولتی ویتامین، ویتامین ها معمولاً همراه با مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید برای سلامت انسان ارائه می شود.

اما آیا مکمل های ویتامین تاریخ انقضا دارند؟ Veriwell Health در گزارشی به این سوال پاسخ می دهد.

آیا ویتامین ها منقضی می شوند؟

از نظر فنی پاسخ مثبت است.

البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده تاریخ انقضای بسته های مکمل ویتامین را الزامی نمی کند، اما برخی از تولیدکنندگان تاریخ انقضا را روی بسته بندی ذکر می کنند.

تاریخ انقضای درج شده روی بسته مکمل تضمین می کند که محصول در مدت زمان مشخص شده کاملاً مؤثر و ایمن خواهد بود. تولیدکنندگان باید مدرکی ارائه کنند که نشان دهد کیفیت و اثربخشی مکمل های غذایی در مدت زمان مشخص شده 100٪ از نظر دوام آزمایش شده است.

تولیدکنندگان معمولا مدت زمان ماندگاری مکمل های غذایی را دو سال عنوان می کنند، البته به شرطی که ویتامین ها در بسته بندی اصلی و در شرایط بهینه نگهداری شوند.

برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری، مقدار مشخصی ویتامین مورد نیاز است. ویتامین ها به عنوان مکمل های غذایی برای جبران کمبود مواد مغذی ناشی از ترجیحات غذایی خاص، آلرژی ها یا نخوردن غذای کافی استفاده می شوند. توجه به تاریخ انقضا اطمینان حاصل می کند که دوز صحیح مواد مغذی ذکر شده را دریافت کرده اید.

عوامل موثر بر ماندگاری

همه ویتامین ها با گذشت زمان قدرت و اثربخشی خود را از دست می دهند، اما برخی عوامل محیطی می توانند این روند را تسریع کنند.

عوامل زیادی بر ماندگاری مکمل‌ها تأثیر می‌گذارند که برخی از آنها قابل کنترل هستند، اما برخی دیگر قبل از رسیدن این محصولات به قفسه مواد غذایی مؤثر هستند.

بخشی از اثربخشی ویتامین ها در فرآیند تولید از بین می رود و مراقبت و نگهداری نادرست از آنها چه در مرحله تولید، چه در فروشگاه و چه در خانه می تواند عمر مفید این مواد مغذی را کاهش دهد.

هنگامی که این مکمل ها در معرض اکسیژن، نور، رطوبت و دما قرار می گیرند، طول عمر آنها کاهش می یابد، اما دما کاهش می یابد. یکی یکی از مهم ترین عوامل است.

ویتامین‌هایی که در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد ذخیره می‌شوند، نسبت به ویتامین‌هایی که در دمای بالاتر ذخیره می‌شوند، مواد مغذی کمتری از دست می‌دهند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ذخیره مکمل های ویتامین مایع دی در دمای 25 درجه نسبت به دمای 40 درجه کارایی خود را بهتر حفظ می کند.

نوع و شکل ویتامین نیز بر ماندگاری آن تأثیر می گذارد.

ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و ویتامین E به نور و اکسیژن حساس‌تر هستند و در این شرایط سریع‌تر تجزیه می‌شوند. ماندگاری ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین های گروه B و ویتامین C به نوع ویتامین و شرایط نگهداری بستگی دارد. به عنوان مثال، ویتامین B1 با افزایش pH قدرت و ثبات خود را از دست می دهد. ویتامین C به اکسیژن، نور، گرما، دما و زمان نگهداری حساسیت بیشتری دارد.

ویتامین های جامد مانند قرص، پودر و کپسول بیشتر از ویتامین های مایع ماندگاری دارند. محصولات جویدنی و قرص های ویتامین پایدارتر از مایعات هستند اما سریعتر از مکمل های کپسولی تجزیه می شوند.

نگهداری محصولات ویتامین مایع بسیار دشوارتر است و احتمال از دست دادن خواص خود بیشتر است.

توصیه‌ها برای ماندگاری ویتامین‌های مایع باز شده متفاوت است و بسیاری از تولیدکنندگان چارچوب زمانی برای مصرف ویتامین پس از باز کردن مشخص نمی‌کنند. اما ویتامین های مایع باز شده باید ظرف یک سال استفاده شوند. برای کودکان و نوزادان این مدت 10 ماه است.

آیا استفاده از ویتامین های تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

شواهد محدودی مبنی بر مضر بودن استفاده از ویتامین های تاریخ مصرف گذشته وجود دارد. البته برخی از ویتامین ها ممکن است کپک بزنند و مصرف ویتامین های کپک زده قطعا مضر است.

مصرف ویتامین‌های تاریخ مصرف گذشته ممکن است بی‌خطر باشد، اما دیگر آن‌قدر مؤثر و کارآمد نیستند و با تمام شدن این مکمل‌ها، اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است ویتامین های تاریخ مصرف گذشته را کنار گذاشته و به محصولات جدید روی آورید.

اثربخشی واقعی مکمل ها را فقط در آزمایشگاه می توان تعیین کرد، اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. قبل از مصرف، ظاهر و بوی ویتامین را بررسی کنید، به خصوص اگر تاریخ انقضا نزدیک یا بعد از تاریخ انقضا باشد. تغییر رنگ اضافات، ترک ها یا سایر تغییرات ساختاری به این معنی است که محصول منقضی شده است. ویتامین های مایع نیز ممکن است بوی بدی داشته باشند، تغییر رنگ دهند یا حباب ایجاد کنند. هر ویتامینی را که در بو یا ظاهر تغییر کرده است دور بریزید.

برای نگهداری مکمل های ویتامین، آنها را در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری کنید. مطالعات نشان می دهد که داروهایی که به درستی در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری می شوند، پنج سال یا بیشتر پس از تاریخ انقضا، 90 درصد موثر هستند.

قرار دادن ویتامین ها دور از نور و در محیط مرطوب نیز باعث کاهش اثربخشی ویتامین ها می شود. برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اکسیژن، ویتامین ها را در ظرف دربسته و ویتامین های مایع را در یخچال نگهداری کنید.

233217

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

همچنین ببینید
بسته است
دکمه بازگشت به بالا