دانستنی ها

آیا وزوز گوش قابل درمان است؟

بهترین درمان وزوز گوش به علت علائم شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر وزوز گوش را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف سایر داروها تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا برای تسکین علائم وزوز خود به داروهای جایگزین بروید. از سوی دیگر، اگر یک مشکل عصبی یا ناهنجاری ساختاری باعث وزوز گوش شود، ممکن است برای از بین بردن علت زمینه‌ای و کاهش علائم، جراحی انجام شود.

به گزارش ایتنا، وزوز گوش یک وضعیت جسمانی است که به صورت صدا یا زنگ در گوش یا سر فرد تجربه می شود، حتی اگر چنین صدای فیزیکی از بیرون وجود نداشته باشد. وزوز گوش به خودی خود یک بیماری نیست. این نشانه نقص در سیستم شنوایی فرد است که شامل گوش و مغز می شود. کلمه “buzz” از لاتین آمده و به معنای “دزدیدن” است. وزوز گوش نباید کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از تمرکز بیش از حد بر روی وزوز گوش خودداری کنید و برای مدیریت آن اقدامات لازم را انجام دهید. از سر و صدای زیاد دوری کنید و تکنیک های آرامش و مدیریت استرس را پیدا کنید که برای شما مفید است.

انواع صداهای تجربه شده در هنگام وزوز گوش

برخی از رایج ترین صداهای مرتبط با وزوز گوش عبارتند از:

زنگ زدن
وزوز
صدای سوت
غرش
نجوا
علل وزوز گوش

علل شایع وزوز گوش عبارتند از:

1. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند

2. استرس یا ضربه شدید

3. تخریب سلول های مویی در حلزون گوش

4. مشکلات گوش مانند اتواسکلروز (رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی)

5. بیماری منیر (تورم مجرای گوش)

6. برخی داروها

برخی از راه های پیشگیری از وزوز گوش عبارتند از:

اگر در معرض صداهای بلند بالای 85 دسی بل (دسی بل) قرار می گیرید از گوش گیر استفاده کنید.

اگر به موسیقی زنده گوش می دهید، از بلندگوها دوری کنید

اگر با هدفون به موسیقی گوش می دهید، از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید و صدا را تا حد امکان پایین نگه دارید (قطعا کمتر از 80 درصد و کمتر از 90 دقیقه در روز).

اگر در محیطی پر سر و صدا هستید، مرتباً از سر و صدا دور شوید تا به گوش های خود استراحت دهید.

سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید؛ گاهی اوقات وزوز گوش زمانی که شما مضطرب یا استرس دارید شروع می شود

اگر از هدفون یا سمعک استفاده می کنید، آنها را تمیز نگه دارید و از قرار دادن وسایلی مانند سواب پنبه ای در گوش خودداری کنید. همه اینها می تواند باعث عفونت شود که می تواند باعث وزوز گوش شود.

اثرات وزوز گوش

وزوز گوش می تواند در مراحل اولیه بسیار ناتوان کننده باشد و بر توانایی شما در کار یا کنار آمدن با فعالیت های عادی زندگی تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به وزوز گوش ممکن است از موارد زیر رنج ببرند:

ناراحتی شدید (این شایع است)
افسردگی
نوسانات خلقی مکرر، افسردگی یا حملات اضطرابی
تنش، تحریک پذیری یا ناامیدی
تمرکز ضعیف
مشکلات خواب

افکار خودکشی زمانی شایع است که فرد در مراحل اولیه وزوز گوش قرار دارد.

به یاد داشته باشید که با گذشت زمان می توانید یاد بگیرید که وزوز گوش خود را مدیریت کنید و اثرات منفی احساسی آن را کاهش دهید.

داروهایی برای درمان وزوز گوش

هیچ داروی خاصی برای درمان وزوز گوش وجود ندارد. آرام بخش ها و برخی داروها ممکن است در مراحل اولیه کمک کنند. اما داروهای بدون نسخه به ندرت موثر هستند. طب مکمل و جایگزین و طب سوزنی به ندرت کمک کننده به نظر می رسد.

جراحی و وزوز گوش

جراحی وزوز گوش به ندرت قابل توجیه است و می تواند وزوز گوش را بدتر کند.
طرز فکر خود را در مورد وزوز گوش تغییر دهید
راه هایی را بیاموزید که حواس خود را از وزوز گوش پرت کنید
استرس مرتبط با وزوز گوش را مدیریت کنید.

آخرین درمان

خوشبختانه، درمان های جدید به بیماران این شانس را می دهد که عملاً بدون وزوز گوش زندگی کنند. با قابلیت به حداقل رساندن و از بین بردن “صداهای” کلاسیک که توسط مبتلایان به وزوز گوش شنیده می شود. درمان وزوز گوش می تواند زندگی شما را تغییر دهد. هنگامی که وزوز گوش ناشی از کاهش شنوایی است، بهبود عملکرد شنوایی می تواند به کاهش علائم وزوز کمک کند. بنابراین استفاده از سمعک اغلب اولین روش درمانی است.

در حالی که هر سمعکی می تواند علائم وزوز گوش را با بهبود عملکرد شنوایی شما به حداقل برساند، سمعک سیگنیا عملکردهای ویژه ای برای مبارزه با وزوز گوش دارد. برای بهبود عملکرد شنوایی و تسکین علائم وزوز، ممکن است متوجه شوید که این روش‌ها مؤثرترین راه‌ها برای تسکین وزوز، وزوز، خش‌خش و زنگ زدن هستند.

بهترین درمان وزوز گوش به علت علائم شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر وزوز گوش را به عنوان یک عارضه جانبی مصرف سایر داروها تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا برای تسکین علائم وزوز خود به داروهای جایگزین بروید. از سوی دیگر، اگر یک مشکل عصبی یا ناهنجاری ساختاری باعث وزوز گوش شود، ممکن است برای از بین بردن علت زمینه‌ای و کاهش علائم، جراحی انجام شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا