دانستنی ها

آیا ورزش بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد؟

شاید بسته به نتایج آزمایشات جدید یکی یکی از مفیدترین راه‌ها برای مقابله با بی‌خوابی، ورزش منظم است.

به گزارش ایسنا، متخصص خواب و سرپرست تیم کارشناسی دکتر. “Erla Bionsedter” می گوید افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر دچار بی خوابی و علائم آن می شوند یا زیاد می خوابند.

این مطالعه که نتایج آن روز سه شنبه در مجله “BMJ Open” منتشر شد، داده های بیش از 4300 فرد 39 تا 67 ساله را در یک دوره 10 ساله مورد بررسی قرار داد و شرکت کنندگان از 9 کشور اروپایی فراوانی، شدت و طول مدت این بیماری را ارزیابی کردند. فعالیت بدنی و همچنین علائم بی خوابی، میزان خواب هر شب و خواب آلودگی در روز نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

کسانی که قبلا به طور منظم ورزش می کردند، 55 درصد بیشتر احتمال داشت که به طور منظم بخوابند. یعنی کسانی که شش تا نه ساعت در شب می خوابند. افرادی که در طول دوره مطالعه شروع به ورزش منظم کردند، 21 درصد بیشتر احتمال داشت که الگوی خواب خود را بهبود بخشند. حتی پس از تنظیم عوامل مخدوش کننده مانند سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI) و سابقه مصرف سیگار، فعالیت بدنی همچنان احتمال خواب بهتر را افزایش می دهد.

Bionsdetter با اشاره به اینکه نتایج این مطالعه با مطالعات قبلی که تأثیر مفید ورزش بر علائم بی خوابی را نشان می دهد مطابقت دارد، اما گفت: تحقیقات جدید اهمیت ثبات در ورزش منظم در طول زمان را نشان می دهد. بنابراین، برای کاهش خطر بی خوابی و خواب کوتاه، مهم است که در طول زندگی از نظر بدنی فعال باشید.

آیا ورزش بی خوابی را برطرف می کند؟

دلایل زیادی برای پاسخ به اینکه چرا فعالیت بدنی بر خواب خوب شبانه تأثیر می گذارد وجود دارد.

به گفته Biostader، شواهد نشان می دهد که ورزش با افزایش آرامش، کاهش استرس و بهبود خلق و خو، کیفیت و مدت خواب را بهبود می بخشد. فعالیت بدنی به تنظیم ساعت داخلی بدن کمک می کند و منجر به خواب عمیق تر می شود.

کارشناسان می گویند برای بهره مندی از مزایای فعالیت بدنی نیازی به شروع دو ماراتن نیست. فقط شروع به کار کنید.

Biostader می گوید، حتی ورزش متوسط، مانند پیاده روی یا یوگا، می تواند اثرات مثبت قابل توجهی بر خواب داشته باشد.

برخی از متخصصان بر اهمیت فعالیت بدنی در ساعات روشنایی روز تاکید می کنند و معتقدند که هم ورزش و هم بیرون بودن می تواند تاثیر مثبتی بر چرخه شبانه روزی بدن داشته باشد و خواب شبانه و هوشیاری در روز را افزایش دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا