دانستنی ها

آیا واقعا باید 8 لیوان آب در روز بنوشیم؟

برخلاف بسیاری از نظریه ها که اصرار دارند هر فردی باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشد تا بدن دچار کم آبی و عوارض ناشی از آن نشود، طب سنتی یا طب ایرانی معتقد است آب مورد نیاز بدن هر فرد متفاوت است. دیگری مصرف آن بر اساس نیاز بدن هر فرد است. علاوه بر این، انسان فقط زمانی باید آب بنوشد که واقعا تشنه باشد. نه فقط به این دلیل که به 8 لیوان آب نیاز دارد. علاوه بر این، میزان آب مصرفی روزانه توسط هر فرد بسته به سن، مزاج و شرایط جسمانی متفاوت است. به همین دلیل نمی توان مردم را وادار به نوشیدن یک عدد آب کرد و به همه نسخه داد.

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان پزشکی ایران به اکثر افراد به جز کسانی که معده یا مزاج گرم و خشک دارند، توصیه می کنند تا زمانی که از تشنگی مطمئن نشده اند، آب ننوشند. زیرا نوشیدن آب بیشتر از نیاز واقعی بدن؛ عوارض زیادی مانند ضعف اعصاب، مشکلات معده و کبد، از دست دادن حافظه، پیری پوست صورت و بدن، تورم دست و پا، زیر چشم و گاهی کم آبی بدن را به همراه دارد. مشکلات کبدی

نوشیدن آب زیاد یا کم چه ضررهایی دارد؟

از نظر طب سنتی نوشیدن آب زیاد یا کمبود آب در مواقعی که تشنه نیستید یا تشنه شدید می تواند باعث تغییرات خلقی و اختلال در سیستم گوارشی بدن شود. در طب سنتی حتی دمای آبی که در هنگام تشنگی یا تشنگی شدید می نوشیم نقش مهم و تعیین کننده ای در سلامتی دارد. بر اساس این نظریه، اگر فردی بخواهد معده خود را تقویت کند و اشتهای خود را افزایش دهد، بهتر است آب سرد بنوشد، اما مهم این است که آب سرد بدخلقی را تشدید می کند و از خروج بلغم از مجاری تنفسی جلوگیری می کند. همچنین اگر فردی یبوست دارد نوشیدن آب گرم و گرم برای رفع مشکل یبوست بهتر است.

نکته مهم دیگر استفاده طولانی مدت از آب گرم است که به هیچ وجه مورد قبول طب سنتی نیست. بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که رژیم کاهش وزن دارند، متوجه می شوند که نوشیدن آب گرم به سلامتی آنها کمک می کند و در کاهش وزن موثر است. از نظر طب سنتی نوشیدن مداوم و طولانی آب گرم معده را ضعیف می کند و باعث بی اشتهایی فرد می شود. متخصصان طب سنتی تاکید دارند آبی که می نوشید باید کمی گرم یا سرد باشد تا خاصیت دارویی نداشته باشد. طب سنتی نوشیدن آب یخ را خلاف قوانین بهداشتی می داند و معتقد است; درست است که نوشیدن آب یخ خوشایند و به ظاهر آرامش بخش است، اما باعث سرفه می شود و به اعصاب و اندام های داخلی آسیب می رساند.

علاوه بر این، طبق آموزه های طب سنتی، نوشیدن آب از یک ساعت قبل تا یک ساعت بعد از غذا و همچنین بین وعده های غذایی برای بدن مضر است. به خصوص در افراد خونسرد. این در حالی است که افراد زیادی را دیده ایم که این موضوع را رعایت نمی کنند و مخصوصاً در میانه غذا آن را برای دیگران تجویز می کنند.

علائم کم آبی بدن

اگرچه میزان آب مورد نیاز بدن هر فرد متفاوت است، اما این بدان معنا نیست که از صبح تا عصر آب ننوشید. افرادی هم هستند که در طول روز دچار کم آبی نمی شوند و به همین دلیل آب نمی نوشند. اگرچه دلایل خاصی وجود دارد که افراد احساس تشنگی نمی کنند و نمی خواهند آب بنوشند، اما اگر آب کمتری بنوشید با مشکلات کم آبی مواجه خواهید شد و قطعاً علائم آن را خواهید دید. زیرا 85 درصد خون بدن، 24 درصد استخوان ها، 75 درصد مغز، 90 درصد ریه ها، 75 درصد ماهیچه ها و 80 درصد پوست از آب تشکیل شده است و این امکان پذیر نیست. تا شما را تشنه نگه دارد و این اعضا را ساکت نگه دارد و سر و صدا نداشته باشد.

وقتی آب کافی در بدن وجود نداشته باشد، فرد با شرایطی به نام کم آبی مواجه می شود. تشنگی یکی این یکی از نشانه های بارز این بیماری است. اگر به علائم و سیگنال های ارسالی بدن در این زمینه توجه نکنید، ممکن است این وضعیت پیشرفت کند و عوارض و بیماری هایی را برای شما به همراه داشته باشد.

در واقع، علائم کم آبی بدن وجود دارد. برخی از این موارد هستند؛ خشکی دهان، تیره شدن رنگ ادرار معروف به رنگ چای، کاهش مقدار ادرار، خشکی پوست، فشار خون پایین، گرفتگی عضلات، یبوست، خستگی و خواب آلودگی، سردرد. همچنین اگر آب اصلا به بدنتان نرسد دچار سرگیجه خواهید شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا