هویج حاوی مواد مغذی و ویتامین های زیادی است یکی یکی از سبزیجات مهم و مفید برای بدن است که متخصصان مصرف روزانه آن را توصیه می کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هویج علاوه بر خوشمزه بودن و سیر کردن، در تهیه سالاد، آب میوه و سوپ نیز استفاده می شود. همچنین برای سلامت عمومی بدن، پوست، چشم، دستگاه گوارش و سلامت دندان استفاده می شود. هویج که طعم کمی شیرین دارد، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها، فیبر، کربوهیدرات، پتاسیم، کلسیم و آهن است. کارشناسان به دلیل خواص بی شماری که دارد مصرف آن را به عنوان سالاد یا در دسرهایی مانند حلوا و کیک توصیه می کنند.

1. سلامت چشم

مصرف هویج به محافظت از سلامت چشم کمک می کند. این به دلیل وجود بتاکاروتن، یک ترکیب فعال ویتامین A است. کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین همچنین به بهبود سلامت چشم و جلوگیری از بیماری های دژنراتیو مانند آب مروارید و کاهش بینایی کمک می کنند.

2. کاهش وزن

هویج کالری کمی دارد و حاوی مقادیر زیادی فیبر غذایی است که به افزایش سیری کمک می کند. بنابراین وقتی هویج می خورید، در واقع سریعتر از سایر غذاهای کم فیبر احساس سیری می کنید. همچنین می توان آن را یک میان وعده عالی برای گرسنگی اواخر شب در نظر گرفت.

3. سلامت روده

محتوای بالای فیبر موجود در هویج به هضم غذا و سلامت روده کمک می کند. هویج حاوی فیبر محلول و نامحلول است که میکرو فلور مفید روده را تضمین می کند و در نتیجه از شرایطی مانند یبوست جلوگیری می کند.

4. مصونیت

محتوای بالای ویتامین A سیستم ایمنی سالم را تضمین می کند. هویج همچنین حاوی مقداری ویتامین C است که به دلیل خواص پیشگیری از بیماری شناخته شده است. آنتی اکسیدان های موجود نه تنها رادیکال های آزاد را کنترل می کنند بلکه به تقویت ایمنی بدن شما نیز کمک می کنند.

5. کنترل قند خون

اگرچه هویج به عنوان غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​تا بالا طبقه بندی می شود، اما بار گلیسمی به طور شگفت انگیزی پایین است. این به معنای مقدار کربوهیدرات در هر گرم غذا است. این باعث می شود آنها یک گزینه غذایی عالی برای بیماران دیابتی و کسانی که مراقب مصرف کربوهیدرات خود هستند، باشند.

6. خواص آنتی اکسیدانی

هویج سرشار از دو آنتی اکسیدان اصلی، کاروتنوئیدها و آنتوسیانین ها است. این خواص آنتی اکسیدانی هویج نه تنها از بیماری های جدی مانند سرطان محافظت می کند، بلکه برای قلب ما نیز مفید است.

7. خواص کاهش دهنده کلسترول

فیبر محلول موجود در هویج علاوه بر بهبود سلامت روده، به کاهش سطح کلسترول خون، به ویژه کلسترول LDL نیز کمک می کند. از آنجایی که سطح کلسترول بالا و بیماری های قلبی همزیستی دارند، مصرف منظم هویج برای افرادی که مشکلات قلبی عروقی دارند توصیه می شود.

8. پوست و موی سالم

به لطف خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این غذای شگفت انگیز، مصرف هویج می تواند پوستی سالم، درخشان و موهایی زیبا به شما بدهد. هویج همچنین حاوی ویتامین E است که به دلیل خواص ضد پیری آن شناخته شده است که هم برای مو و هم برای پوست مفید است.

9. افزایش متابولیسم

آب هویج حاوی فسفر است که باعث افزایش سرعت متابولیسم در بدن، کاهش درد پس از ورزش و تضمین بهترین استفاده از انرژی در بدن می شود. آب هویج همچنین سرشار از ویتامین های B کمپلکس است که به تجزیه پروتئین، گلوکز و چربی کمک می کند، متابولیسم را تسریع می کند، در عضله سازی نقش دارد و بنابراین به کاهش وزن کمک می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما