دانستنی ها

نوشیدن ۸ لیوان آب در روز واقعا لازم است؟

در صورتی که بر روی تردمیل ورزش می‌کنید و می‌دوید توصیه می‌شود که دو ساعت قبل از ورزش تقریبا ۵۰۰ میلی لیتر مایعات بنوشید زیرا که باعث هیدراتاسیون کافی شده و هم چنین آب بدن را افزایش می‌دهد. نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی نشان داد که تعدادی از ورزشکاران به اندازه ای نگران کم آبی بدن هستند که در زمان ورزش آب زیادی مصرف می‌کنند که می‌تواند مجموعه‌ای از پیامد‌های مضر را برای سلامتی به دنبال داشته باشد.

آیا خوردن هشت لیوان آب در روز درست است؟ نه زیاد. کالج آمریکایی پزشکی ورزشی حداقل مصرف آب 1.7 لیتر در روز را توصیه می کند. با این حال، میزان بهینه آب مصرفی هر فرد بسته به عواملی مانند جنسیت، سن، سطح فعالیت و حتی موقعیت جغرافیایی متفاوت است. افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند بیشتر مستعد کم آبی هستند، همانطور که در آب و هوای گرمتر و خشک زندگی می کنند.

به گزارش فرارو به نقل از GQ، اگر از میوه ها و سبزیجات پر آب مانند توت فرنگی، کاهو، کرفس، آناناس و خربزه در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنید، باید آب بیشتری بنوشید.

ورزش چطور؟

اگر روی تردمیل ورزش می کنید و می دوید، توصیه می شود حدود 500 میلی لیتر مایعات را دو ساعت قبل از ورزش بنوشید زیرا باعث آبرسانی کافی و همچنین افزایش آب بدن می شود. نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که برخی از ورزشکاران به قدری نگران کم آبی بدن هستند که در حین ورزش بیش از حد آب می نوشند که می تواند منجر به تعدادی عواقب مضر برای سلامتی شود.

به ازای هر ۴۵۳ گرم کاهش وزن به دلیل تعریق، یک یا دو لیوان آب بنوشید. حتی یک درصد کاهش وزن به دلیل کم آبی بدن می تواند باعث افزایش خستگی عضلانی، کاهش سرعت و کاهش قدرت شود. مقدار بالاتر (دو درصد کاهش) می تواند منجر به کاهش زمان واکنش، شناخت و قدرت شود.

چه زمانی می توانم نوشیدنی های ورزشی بنوشم؟

اگر برای مدت طولانی‌تری ورزش می‌کنید، علاوه بر آب، می‌توانید پودر، نوشیدنی‌های ورزشی و آب الکترولیتی را نیز امتحان کنید که به حفظ عملکرد مناسب عضلات، فشار خون و یکپارچگی ساختار سلولی کمک می‌کند. اگر هوا گرم باشد این نکته بسیار مهمی خواهد بود. فقط مطمئن شوید که از گزینه های شیرین دوری کنید زیرا آنها شما را کم آب می کنند.

آیا زمانی وجود دارد که نوشیدن نوشیدنی مهمتر از زمان های دیگر باشد؟

توجه به مصرف آب ظرف 30 دقیقه پس از بیدار شدن، خوابیدن و صرف غذا توصیه می شود. نوشیدن آب در طول وعده های غذایی می تواند مقداری از اسید معده را رقیق کند و باعث شود بدن برای هضم غذا سخت تر کار کند. بهتر است بعد از غذا آب بنوشید.

کار دشواری به نظر می رسد؟

اگر با طعم آب مشکل دارید، آن را با استفاده از لیمو، گریپ فروت، خیار و نعنا شیرین کنید. اما سعی کنید آب را به عنوان گزینه مورد علاقه خود انتخاب کنید. آب نقش مهمی در فرآیند متابولیک دارد و بر خلاف رقبای خود، تاثیر دیگری بر رژیم غذایی شما ندارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا