دانستنی ها

آیا نوشیدن آب معدنی باعث افزایش فشار خون می شود؟

بعدی- میکروپلاستیک ها در مایعات موجود در بطری های پلاستیکی یافت شده اند و کارشناسان می گویند که افزایش فشار خون ناشی از نوشیدن آب معدنی می تواند منجر به افزایش خطر بیماری قلبی شود.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، آخرین تحقیقات نشان داد که فشار خون پس از قطع نوشیدن مایعات از بطری های پلاستیکی و شیشه ای و نوشیدن آب لوله کشی به مدت دو هفته کاهش یافته است. محققان دپارتمان پزشکی دانشگاه خصوصی دانوب در استرالیا گفتند: پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیدیم که باید از نوشیدن نوشیدنی های بسته بندی شده در بطری های پلاستیکی خودداری کنید.

نتایج این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که کاهش استفاده از پلاستیک می تواند فشار خون را کاهش دهد. این احتمالاً به دلیل کاهش حجم ذرات پلاستیک در جریان خون است. تغییراتی که ما در فشار خون مشاهده کردیم نشان می دهد که مصرف ذرات پلاستیک ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهد که میکروپلاستیک ها همه جا هستند. میکروپلاستیک ها ذرات میکروسکوپی هستند که در اثر تخریب پلاستیک ناشی از اشعه ماوراء بنفش یا برخورد با بطری ایجاد می شوند. میکروپلاستیک ها در بزاق، بافت قلب، کبد و کلیه ها یافت شده اند. بسیاری از مطالعات غلظت بالایی از میکروپلاستیک ها را در آب معدنی نشان داده اند.

در مطالعه جدید که در مجله Microplastiks منتشر شد، محققان از هشت مرد و زن خواستند مایعات مصرفی روزانه خود را از آب لوله کشی دریافت کنند و از نوشیدنی‌های حاوی بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای خودداری کنند.

فشار خون در ابتدای مطالعه و به طور مکرر در طول مطالعه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که پس از دو هفته فشار خون دیاستولیک، فشار در شریان ها در طول دوره استراحت قلب بین ضربان ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

محققان گفتند: «بر اساس یافته‌هایی که کاهش فشار خون را با کاهش مصرف پلاستیک نشان می‌دهد، ما فرض می‌کنیم که ذرات پلاستیک در جریان خون ممکن است در افزایش فشار خون نقش داشته باشند.»

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا