اخبار روز

بازار میلگرد هم به خاطر نوسانات دلار زیر و رو شد! /جزئیات

قیمت میلگرد امروز، ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، نسبت به روز گذشته کمی نوسان داشت. این نوسانات ممکن است به دلیل روند صعودی در بازار ارز و تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی و گاز صنایع باشد. 

به گزارش منیبان، قیمت میلگرد 13 شهریور 1402 حاکی از آن است. قیمت هر شاخه 12 متری میلگرد 10 آجدار را نشان می دهد که نسبت به سایر ابزارها گرانتر است. درب کارخانه های مختلف بین 22600 تا 24400 تومان معامله می شود. با این حال، برخی از شرکت ها هنوز قیمت روز خود را اعلام نکرده اند.

اکثر قیمت ها به جز دو شرکت نسبت به روز گذشته ثابت یا اندکی نوسان داشتند. این افزایش قیمت بین 0.1 تا 0.8 درصد گزارش شده است.

همچنین این قیمت ها در اکثر موارد نسبت به هفته گذشته افزایش یا ثابت مانده و در برخی موارد اندکی کاهش یافته است. در مجموع قیمت اکثر انواع میله نسبت به سه ماه قبل کاهش یافته اما در این مدت نوساناتی را تجربه کرده است.

امروز قیمت هر شاخه میله 12 متری در سایزهای  5.5 تا 32 از 21600 تا 25700 تومان متغیر است.

به طور کلی در بررسی قیمت ها مشاهده می کنید که اکثر قیمت ها نسبت به روز گذشته ثابت بوده و در برخی موارد شاهد افزایش جزئی قیمت ها بوده ایم.

چرا قیمت میلگرد افزایش یافت؟

قیمت آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به نوسانات قیمت دلار، حجم عرضه و تقاضا، نیاز صنایع وابسته، وضعیت بورس کالا، حجم صادرات و واردات، هزینه های حمل و نقل و … اشاره کرد.

اما دو موضوع مهم در روزهای اخیر گریبان بازار را گرفته است. اولین مشکل روند صعودی دلار است که اکنون به 50 هزار تومان نزدیک شده است.

اما خبر دوم تصمیم گیری در مورد نرخ خوراک پتروشیمی ها و گاز صنعتی است. با این حال این تصمیم پس از کشمکش های فراوان همچنان دارای ابهاماتی است.

بر اساس اصلاحیه جدید، قیمت پایه گازرسانی واحدهای پتروشیمی تا پایان برنامه هفتم توسعه به گونه ای تعیین شده است که قیمت گاز در بازار به زیر 5000 تومان نرسد و قیمت گاز صادراتی ایران از میانگین ماه قبل تجاوز نکند.

همچنین نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه ها، تلمبه خانه ها و واحدهای بازیافت فولاد (بدون احتساب واحدهای کوره بلند) معادل 60 درصد، واحدهای تولیدی فلزات (با احتساب واحدهای بازیافت کوره بلند) 45 درصد، واحدهای تولید سیمان 15 درصد است و سایر واحدهای صنعتی دارای نرخ 10 درصد پایه گازرسانی واحدهای پتروشیمی مشخص می شود.

بر این اساس در نهایت هیات وزیران تصمیم به افزایش حداکثر قیمت گاز گرفت. اردیبهشت ماه رای مثبت داد و بازار سهام را به هم زد، عقب نشینی کرد و نرخ خوراک را به فرمول بازگرداند. برخی معتقدند اکنون حداقل قیمت گاز برای تغذیه صنایع پتروشیمی 5000 تومان تعیین شده است، اما برخی از تحلیلگران بازار سرمایه با این تصور مخالف هستند و معتقدند این فرمول حداقل قیمتی را برای قیمت گاز تعیین نکرده است. با این حال به نظر می رسد این تصمیم مهم تاثیرات خود را در بازار داشته باشد.

در ماه های اخیر، رکود عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار آهن آلات بود که باعث تثبیت و کاهش قیمت ها شد. اگرچه انبارها پر از مقاطع بلند فولادی است، اما بازار میلگرد بی تقاضا است. به نظر می رسد رکود بی سابقه در حوزه مسکن تاثیر جدی بر این وضعیت داشته است، اما اینکه آیا اخبار جدید وضعیت بازار را تغییر می دهد یا خیر، باید دید.

منبع سایت تجارت نیوز


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا