دانستنی ها

آیا نصف کردن قرص خطرناک است؟

برخی از قرص ها باید به طور کامل مصرف شوند زیرا آهسته رهش می شوند. بنابراین برای محافظت از معده و جلوگیری از اتصال این دو دارو به یکدیگر، باید اینگونه قرص ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و از دو نیم شدن آنها خودداری کنید. لازم به ذکر است که برخی از قرص ها دارای پوشش بیرونی سختی هستند.

بنابراین با توجه به اطلاعات موجود در اینترنت، بلع اینها کمی سخت است و نحوه جذب آنها متفاوت است. اثربخشی این قرص ها بیشتر طول می کشد، بنابراین قطع کردن آنها باعث می شود که آنها خیلی سریع عمل کنند و مساوی با مصرف بیش از حد خطرناک است.

معمولاً قرص شکاف پذیر دارای یک خط یا شیار جداکننده در وسط است که مانع از شکافتن قرص نمی شود. توجه داشته باشید که قرص‌ها، کپسول‌ها و قرص‌های با رهش طولانی‌مدت با پوشش‌های ویژه در قسمت بیرونی معمولاً قابل تقسیم یا باز شدن نیستند.

به عنوان مثال، کلسترول و قرص های ضد افسردگی را می توان به نصف کاهش داد. اگر یک قرص هیچ خط یا شیار روی آن ندارد، این را به عنوان یک پیام قوی در نظر بگیرید که آن را تقسیم نمی کنید.

داروهایی که در این دسته قرار می‌گیرند شامل قرص‌های با رهش طولانی‌مدت می‌شوند و توقف قرصی که برای آزادسازی دارو طراحی شده است، تاخیر مورد نظر را به آرامی تضعیف می‌کند.

اما همیشه قبل از تقسیم هر قرص با یک داروساز مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا