اگر بخواهیم به سؤالی که عنوان شده است به طور خلاصه پاسخ دهیم باید بگوییم بله. برخی از ما باید چای را دوباره گرم کنیم، اما به نظر شما این برای ما مضر است یا خطرناک؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این بخش را تا انتها بخوانید.

وقتی چای را دوباره گرم می کنیم چه اتفاقی می افتد؟

همیشه این امکان را دارید که چای را دوباره گرم کنید یا آن را تازه بنوشید. گرم کردن مجدد چای دم کرده البته بو و خواص آن را از بین می برد. اگر چای شما بیش از 4 ساعت مانده باشد، گرم کردن مجدد آن احتمالا باعث تکثیر باکتری ها و مضر شدن آن می شود.

این امر به ویژه در مورد چای هندی صدق می کند که با شکر و شیر سرو می شود بیشتر صدق می کند که خطر رشد باکتری ها را افزایش می دهد. چای میوه ای نیز با گرم شدن مجدد خواص خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است مقدار کمی چای درست کنید و بعد از یک بار دم کشیدن آن را کامل بنوشید.

عوارض؛ چرا چای را نباید دوباره گرم کرد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر چای را به مدت 8-4 ساعت در دمای اتاق گذاشته اید، نباید آن را دوباره گرم کنید، اما اگر چای 10-15 دقیقه دم کرده باشد، می توان آن را دوباره گرم کرد.

باکتری هایی که باعث مسمومیت غذایی می شوند معمولاً در چای دم کرده ای که در معرض گرما قرار گرفته است مشهودتر است. چایی که همراه با شیر یا حاوی مواد افزوده شده است، وقتی گرم می شود بدتر می شود و به دلیل رشد قارچ می تواند خطرناک باشد. البته این قارچ ها و باکتری ها با چشم غیرمسلح قابل رویت نیستند، اما در چای دوباره گرم شده وجود دارند.

تاثیر بر طعم

جدا از اینکه چای با گرم شدن مجدد خاصیت خود را از دست می دهد، طعم آن نیز تحت تاثیر منفی قرار می گیرد. پلی فنول ها که مسئول رنگ و طعم چای هستند در چنین شرایطی دچار مشکل می شوند و در نتیجه طعم چای تلخ تر از حد معمول می شود.

چگونه چای را دوباره گرم کنیم؟

هرگز توصیه نمی شود چای سرد شده را دوباره گرم کنید، اما در صورت لزوم، بهتر است آن را با ریختن چای در قوری تمیز و اضافه کردن مقداری آب و اجازه دادن به مدت 3 تا 4 دقیقه روی کتری گرم کنید.

در چنین حالتی نباید انتظار طعم تازه از چای باقیمانده داشته باشید. چای را نباید خیلی داغ بنوشید و تا گرم است گاز را خاموش کنید. برای محافظت از سلامت دستگاه گوارش خود، هرگز چای را که بیش از 4 ساعت در دمای اتاق مانده است، گرم نکنید.

منبع: نمناک

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *