اخبار روز

آیا می توان سفته مهریه را توقیف کرد؟

به نقل از شمانیوز

به گزارش سایت طلا، وقتی مرد ازدواج می کند، می پذیرد که مبلغی یا چیزی که ارزش اجتماعی یا پولی دارد که می تواند به عنوان جهیزیه به او بپردازد.

توقیف مال، وعده مهریه یکی از سوالات مهمی است که از ما پرسیده می شود. مهریه در شرع به عنوان یک عامل محدود کننده برای مرد در نظر گرفته شده است که به تحکیم زندگی کمک می کند. در سال های اخیر مهریه دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. یکی از سؤالات متداول این است که آیا امکان توقیف مالکیت در اوراق مهریه وجود دارد؟

آیا می توان سفته مهریه را توقیف کرد؟

مال در صورتی که جزء مستثنیات دین نباشد در مهریه قابل توقیف است. در صورتی که توقیف مال زندگی مرد را با مشکل مواجه نکند، می توان آن را به عنوان مهریه توقیف کرد.

خانه ای که متعلق به مرد و افراد تحت تکفل او باشد و مغازه یا ملکی که برای نفقه او و افراد تحت تکفل او لازم است از شرع معاف است.

اموال غیر منقول چگونه به عنوان مال توقیف می شود؟

در صورت ثبت مال، پس از توقیف جهیزیه باید به اداره ثبت محلی محل وقوع ملک اطلاع داده شود.

در صورتی که مال فاقد سابقه باشد، توقیف آن در صورتی مجاز است که مرد دارای مال باشد. همچنین مالک ملک مذکور باید توسط کارشناس شناسایی شود.

اگر مال دارای درآمد (ارزش اجاره) باشد که درآمد یک سال برای پرداخت مهریه کفایت کند، در صورت رضایت زن، خود ملک ضایع نمی شود و درآمد او برای پرداخت مهریه ضبط می شود.

تزیین سفته مهریه

طبق قانون ثبت اسناد و املاک، دولت تنها در موارد زیر شخص را مالک ملک می‌شناسد:

ملک به نام او ثبت شده است.

علاوه بر این، ملک از طریق مالک رسمی آن به ارث رسیده است.

ملک به شما منتقل شده و این انتقال در دفتر املاک ثبت شده است.

بنابراین تنها با معرفی مال سفته به عنوان مال زوج نمی توان از مرد انتظار تملیک آن را داشت. به دلیل عدم اثبات مالکیت در دادگاه امکان توقیف ملک وجود ندارد اما ممکن است با استفاده از قانون اجرای احکام مدنی بتوان ملک را به رهن گرفت.

بر اساس این قانون، در صورتی که صاحب مالکیت به نام خود، اموال مرد را اقرار کند و به مصادره مال رضایت دهد، دادگاه می تواند تصمیم به مصادره مال مورد نظر بگیرد.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا