دانستنی ها

آیا می توان داروها را با قهوه مصرف کرد؟

قهوه به دلیل داشتن کافئین بر عملکرد بسیاری از داروها تأثیر منفی می گذارد و ممکن است جذب آنها توسط بدن را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، نوشیدن قهوه در صبح عادت رایج بسیاری از افراد است. با این حال، دانشمندان می گویند که نوشیدن قهوه در حین مصرف دارو ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد دارو در بدن داشته باشد.

گروهی از متخصصان تأثیر تداخل دارو و قهوه و مصرف همزمان آنها را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که قهوه به طور قابل توجهی بر جذب، توزیع، دفع و متابولیسم بسیاری از داروها تأثیر می گذارد.

برخی از داروهای متداول استفاده شده که هنگام مصرف با قهوه مضر هستند عبارتند از:

داروی تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، ممکن است از لووتیروکسین یا سایر داروهای تیروئیدی برای کمک به تعادل هورمون های خود استفاده کنید.

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه همزمان با مصرف داروهای تیروئید می‌تواند میزان جذب دارو توسط بدن را تا بیش از نصف کاهش دهد و اثربخشی دارو را برای شما کاهش دهد.

داروی دیابت

اگر قهوه خود را با شکر یا شیر مخلوط کنید، می تواند باعث افزایش قند خون شود و بر عملکرد داروهای دیابت شما تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، طبق یک مطالعه منتشر شده توسط انجمن دیابت آمریکا، نوشیدن هر چیزی که حاوی کافئین باشد (مانند قهوه) ممکن است سطح انسولین و قند خون را افزایش دهد و علائم را در افراد مبتلا به دیابت بدتر کند.

داروهای ضد افسردگی

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، از هر 10 نوجوان و بزرگسال در این کشور، یک نفر هر روز از داروهای ضد افسردگی استفاده می کند. این در حالی است که تجویز این داروها طی چند دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

اما قهوه ممکن است بر نحوه عملکرد این داروهای ضد افسردگی در بدن تأثیر بگذارد. برخی از داروها مانند فلووکسامین، آمی تریپتیلین، اسیتالوپرام و ایمی پرامین ممکن است به طور متفاوتی متابولیزه شوند و در صورت مصرف همزمان قهوه، به خصوص در مقادیر زیاد، جذب آنها توسط بدن کاهش می یابد.

برای مثال، تحقیقات نشان می دهد که فلووکسامین به طور خاص عوارض جانبی رایج کافئین را افزایش می دهد و باعث علائمی مانند بی خوابی و تپش قلب می شود. بنابراین، برای شما مفید است که داروهای خود را مصرف کنید و برای مدتی قهوه ننوشید.

داروی فشار خون

میلیون ها نفر در سراسر جهان با فشار خون بالا زندگی می کنند. این بیماری شایع اما اغلب خاموش به ندرت علائمی ایجاد می کند، اما خطر بیماری قلبی و سکته را نیز افزایش می دهد.

بسیاری از افراد از داروهای فشار خون مانند وراپامیل یا پروپرانولول استفاده می کنند که با کاهش ضربان قلب کار می کنند. نوشیدن قهوه در حین مصرف داروهای فشار خون مانند “فلودیپین” ممکن است باعث شود که دارو در بدن کمتر جذب شود و ممکن است باعث شود شما به طور کامل از مزایای دارو بهره مند نشوید.

قرص های خواب آور یا ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که به شما کمک می کند در شب احساس خواب آلودگی کنید. این هورمون هنگام غروب خورشید تحریک می شود و به مغز شما سیگنال می دهد که زمان استراحت فرا رسیده است. ملاتونین به صورت مکمل نیز بدون نسخه در دسترس است و به عنوان کمک کننده خواب استفاده می شود.

در مقابل، قهوه به عنوان یک محرک عمل می کند و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید. در واقع، کافئین موجود در قهوه می‌تواند برعکس ملاتونین عمل کند و شما را هوشیارتر کند و به خواب رفتن سخت‌تر شود.

نوشیدن قهوه می تواند تولید ملاتونین را در بدن شما مهار کرده و میزان این هورمون را کاهش دهد. در واقع، اگر ملاتونین را همزمان با نوشیدن قهوه مصرف کنید، می توانند یکدیگر را خنثی کنند.

در خاتمه، اگر هر یک از داروهای فوق را مصرف می کنید، و به خصوص اگر در صبح توصیه می شود، سعی کنید اولین فنجان قهوه خود را به تعویق بیندازید. همچنین در مورد میزان یا زمان مصرف قهوه با پزشک مجرب خود مشورت کنید.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا