اخبار روز

شرایط معلم شدن بدون آزمون استخدامی! | جزئیات

به گزارش پی ام آپ، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که به جز نیروهایی که از طریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند، امکان استخدام معلمان بدون آزمون نیز وجود دارد. مسئله نیروهای خرید خدماتی در سال گذشته یکی از چالش‌های وزارت آموزش و پرورش بود که بر اساس قوانین موجود، استفاده از آنها برای این وزارتخانه ممکن نبود.

با توجه به کمبود نیروی معلم در وزارت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر، تنها دو راه معتبر برای جذب نیرو وجود داشت: دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین آزمون‌های استخدامی. به عبارت دیگر، استفاده از سایر راه‌های جذب نیرو غیرقانونی و غیرمجاز بود.

در حالی که وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه بوده است. طبق قانون، شهید رجایی دبیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت تنها از دو طریق می تواند نیروی انسانی مورد نیاز خود را جذب کند و جذب نیروی انسانی از راه های دیگر غیرممکن و غیرقانونی است.

با این حال، تعداد زیادی از معلمان که حق تدریس و کسب خدمات را دارند در سال های اخیر خواستار عضویت در آموزش و پرورش بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی شده اند. از آنجایی که این افراد چندین سال از عمر خود را در کلاس های درس گذرانده بودند، انتظار داشتند سیستم آموزشی کشور بدون شرکت در آزمون استخدامی آنها را جذب کند یا حداقل آزمون استخدامی جداگانه برای آنها در نظر گرفته شود، بنابراین بیشتر آنها باید جذب وزارتخانه شوند. آموزش و پرورش

قرارداد بسیاری از معلمان خرید خدماتی با ادارات کل آموزش و پرورش در شهرستان‌ها بود. در اغلب موارد، این معلمان از عدم پرداخت حقوق و مزایای خود به مدت چند ماه شکایت داشتند. این مشکلات باعث شد تعدادی از آنها در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند و برخی دیگر از آنان قرارداد تدریس خود را قطع کنند.

دولت و نظام آموزشی با مشکل کمبود اعتبار و نیروی معلم مواجه بودند و نمی‌توانستند به صورت همزمان تمامی این معلمان را استخدام کنند. بنابراین، از آنها خواسته شد که تدریس خود را ادامه دهند تا در آینده امکان استخدام رسمی توسط دولت فراهم شود.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شب گذشته با حضور در یک برنامه تلویزیونی به این سیاست آموزش و پرورش در قبال نیروهای خرید خدمات ادامه داد.

صحرایی با اشاره به اینکه سال گذشته مقرر شد آخرین نیروهای خرید خدمات از سال گذشته شاهد باشیم. وی بیان کرد: آزمون های استخدامی اخیر فرصت بسیار خوبی را در اختیار این نیروهای خرید خدمت قرار داد و این نیروها امتیازاتی برای شرکت در این آزمون داشتند تا از طریق آموزش و پرورش جذب شوند اما به دلایل زیادی بسیاری از آنها نتوانستند وارد شوند.

استفاده از نیروهای خرید خدمات به شرط داشتن مجوز از سازمان برنامه و بودجه.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از آنجایی که نیازمند نیرو هستیم، امسال نیز برای خرید خدمات از زور استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: وی گفت: از نیروهای خرید خدمات استفاده می کنیم اما این استفاده یک شرط دارد و آن اینکه بتوانیم مجوز قرارداد این نیروها را از سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بگیریم.

وی ابراز اطمینان کرد که سازمان برنامه و بودجه و دولت به استفاده از قدرت خرید خدمات کمک خواهند کرد. وی گفت: انشاءالله تمام تلاش خود را برای خدمت به نیروهای خریدار خدمت به کار می گیریم مگر اینکه صلاحیت های حرفه ای شما در حد انتظار مردم نباشد. این حق مردم است که در کلاس ها معلمانی داشته باشند که از هر نظر عالی باشند.

صحرایی تأکید کرد: ما اعلام کرده‌ایم که به همه ادارات آموزش و پرورش در سراسر کشور اجازه دهیم از نیروهای خرید خدماتی که از طریق آزمون جذب آموزش و پرورش استخدام نشده‌اند، به‌جز کسانی که به ازای مقدار ظرفیت استخدامی باقی‌مانده اجازه استفاده داشته باشند. این اجازه البته به شرط همکاری با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی صادر می‌شود.

برخی از نیروهای خرید خدمات حقوق سال گذشته را دریافت نکرده اند.

وی یادآور شد: زمانی که من سرپرستی آموزش و پرورش را بر عهده گرفتم، برخی از نیروهای خرید خدمت 6 ماه بود که حقوق دریافت نکرده بودند و سازمان برنامه و بودجه می گفت این افراد با مجوز چه کسانی جذب شده اند؟ راست می گویند چون باید برای همه چیز برنامه داشته باشند خدا می داند چقدر زجر کشیدم. اکنون نیز برخی از این نیروهای خرید خدمات حقوق سال گذشته را دریافت نکرده اند. باید در این راستا برنامه ریزی کرد و مشکل را با دقت حل کرد.

نیروهای خرید خدمات و چالشی که امیدواریم حل شود

سال گذشته، معلمان خرید خدماتی و حق التدریسی اعتراضاتی را اعلام کردند. پس از سال‌های تدریس و عدم دریافت حقوق و مزایای مناسب، انتظار می‌رفت وزارت آموزش و پرورش آنها را استخدام کند. با این حال، وزارت آموزش و پرورش به دلیل ملاحظات قانونی ملزم به برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیرو بود.

بعضی از این معلمان موفق به جذب نظام آموزشی از طریق آزمون استخدامی شدند. اما همچنان برخی از این معلمان بدون آزمون در حال تدریس هستند. وزارت آموزش و پرورش ناچار به استفاده از ظرفیت آنها به دلیل کمبود نیروی معلم است. در این شرایط، مسئله اصلی این است که آیا امکان استخدام نیروهای خرید خدماتی فراهم می‌شود یا خیر؟ در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، پرداخت حقوق این معلمان بدون مشکل انجام خواهد شد یا ممکن است مشکلات مالی مانند سال گذشته ادامه داشته باشد؟

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا