دانستنی ها

آیا می توانیم نحوه پیری مغزمان را تغییر دهیم؟

بعد- در یک صبح آفتابی، ماریکه 76 ساله هلندی الاصل و شوهرش تام، خبرنگار بی بی سی را برای صبحانه در خانه خود در لوما لیندا، یک ساعت در شرق لس آنجلس دعوت کردند. صبحانه شامل بلغور جو دوسر و میوه بود، اما هیچ اثری از دانه های شیرین فرآوری شده یا قهوه وجود نداشت. نبود. یک صبحانه مناسب با لوما لیندا منطقه ای در کالیفرنیا بود که به نام زیر شناخته می شد: یکی مناطق به اصطلاح آبی جهان شناخته شده شامل مکان هایی است که ساکنان آن نسبت به میانگین طول عمر افراد دیگر طول عمر بیشتری دارند.

به گزارش فرارو به نقل از بخش جهانی شبکه خبری بی بی سی، به هر حال، اعضای کلیسای ادونتیست در آن شهر بیشترین طول عمر را دارند. آنها معمولا الکل یا کافئین مصرف نمی کنند. آنها به رژیم گیاهخواری پایبند هستند و مراقبت از بدن خود را به بهترین نحو وظیفه شرعی خود می دانند. این پیام سلامتی آنهاست. این شهر ده ها سال است که موضوع تحقیق در مورد اینکه چرا ساکنان آن بیشتر از دیگران عمر می کنند، بوده است.

دکتر از دانشگاه لوما لیندا گری فریزر می گوید اعضای این فرقه مذهبی می توانند انتظار داشته باشند که نه تنها عمر طولانی تری داشته باشند، بلکه از نظر سلامتی نیز عمر طولانی تری داشته باشند، چهار تا پنج سال برای زنان و هفت سال بیشتر برای مردان. لوما لیندا راز بزرگی ندارد. شهروندان آنجا واقعاً زندگی سالمی دارند و به ارزش های مذهبی خود احترام می گذارند. سخنرانی در مورد زندگی سالم، جلسات موسیقی و کلاس های ورزشی به طور منظم برگزار می شود.

ماریکه می گوید اجتماعی شدن برای مغز حیاتی است و بدون اجتماعی شدن، مغز کوچک می شود و می میرد. علم مدتهاست که فواید تعاملات اجتماعی و اجتناب از تنهایی را تشخیص داده است. با این حال، اکنون می توان تشخیص داد که مغز چه کسی سریعتر از آنچه باید پیر می شود. بنابراین، می توان آنها را بهتر تحت نظر گرفت و به طور بالقوه در آینده درمان کرد. همانطور که ما به سمت مدل‌های مراقبت‌های بهداشتی شخصی‌سازی‌شده، پیش‌بینی‌کننده و پیشگیرانه‌تر پیش می‌رویم، تشخیص زودهنگام، با پشتیبانی از امکانات باورنکردنی هوش مصنوعی و کلان داده‌ها، در همه زمینه‌های سلامت حیاتی خواهد بود. مدل‌های رایانه‌ای که چگونگی پیری مغز ما را ارزیابی می‌کنند و زوال آن را پیش‌بینی می‌کنند، توسط آندری ایریمیا، دانشیار پیرشناسی و زیست‌شناسی محاسباتی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به خبرنگار بی‌بی‌سی نشان داده شد.

او این مدل‌ها را با استفاده از اسکن‌های MRI، داده‌های 15000 مغز و قدرت هوش مصنوعی برای درک مسیرهای مغزهای سالخورده سالم و مغزهای مبتلا به فرآیندهای بیماری مانند زوال عقل ایجاد کرد. او می گوید: «این یک روش بسیار پیچیده برای نگاه کردن به الگوهایی است که ما به عنوان انسان نمی دانیم اما الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند آن ها را تشخیص دهند. شرکت های خصوصی نیز شروع به تجاری سازی این فناوری کرده اند. به عنوان مثال، Brainkey این خدمات را در کلینیک های مختلف در سراسر جهان ارائه می دهد. موسس این شرکت، اوون فیلیپس، به خبرنگار بی بی سی گفت که انجام ام آر آی در آینده آسان تر خواهد بود.

او می‌گوید: «اسکن MRI روز به روز در دسترس عموم قرار می‌گیرد و تصاویر آن اسکن هر روز کیفیت بهتری نسبت به قبل پیدا می‌کنند. وی می افزاید: اکنون فناوری به مرحله ای رسیده است که می توانیم چیزها را خیلی زودتر از گذشته ببینیم، این بدان معناست که می توانیم دقیقاً بفهمیم در مغز هر بیمار چه می گذرد، می توانیم با هوش مصنوعی از این موضوع حمایت کنیم.

هدف در اینجا تنها اتخاذ رویکرد دقیق تری برای درمان نیست، بلکه قادر به تعیین میزان مؤثر بودن هر مداخله ای است.

افزایش چشمگیر امید به زندگی در 200 سال گذشته منجر به ظهور بیماری های مرتبط با افزایش سن شده است. به هر حال، اگر همه ما به اندازه کافی عمر کنیم، ممکن است زوال عقل به سراغمان بیاید؟

پروفسور ایریمیا می گوید این فرضیه ای است که افراد زیادی در حال بررسی آن هستند، اگرچه هنوز ثابت نشده است. او بیان می کند که هدفش یافتن راهی برای به تاخیر انداختن شروع زوال عقل است. وی می افزاید: امیدواریم از طول عمر ما فراتر رود. همه اینها ما را به آغاز می رساند. هر دانشمند، پزشک و هر ساکن منطقه آبی می گوید که سبک زندگی یک عامل مهم و تأثیرگذار است. تغذیه خوب، فعال نگه داشتن ذهن و بدن، تحریک ذهنی و شادی برای کند کردن روند پیری مغز ما بسیار مهم است. به گفته متیو واکر، استاد علوم اعصاب و روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و نویسنده کتاب پرفروش چرا می خوابیم، عامل مهم دیگری نیز وجود دارد. او می گوید: «خواب مؤثرترین کاری است که می توانید هر روز برای تنظیم مجدد سلامت مغز و بدن خود انجام دهید.

او درباره سیستم پاکسازی مغز ما صحبت کرد که برای پاکسازی پروتئین های بتا آمیلوئید و تاو، «دو مقصر اصلی بیماری آلزایمر» در طول خواب کار می کند. تغییر در الگوی خواب نیز با زوال عقل همراه است. پروفسور واکر توضیح داد که ما نه تنها این را در دهه ششم و هفتادم می بینیم، بلکه می تواند از دهه سوم ما نیز شروع شود. بنابراین، شناسایی این تغییرات از طریق ردیابی خواب می‌تواند به طور بالقوه «الگویی برای پیشگیری از میانسالی» باشد. Fauna Bio، یک شرکت بیوتکنولوژی در حومه سانفرانسیسکو، داده های مربوط به سنجاب های زمینی را در طول و بعد از خواب زمستانی جمع آوری می کند. همانطور که مشخص است، هنگام خروپف، دمای بدن سنجاب ها کاهش می یابد و سرعت متابولیسم آنها تنها به یک درصد از حد طبیعی کاهش می یابد. در طول این مدت، به نظر می رسد که سنجاب ها قادر به رشد مجدد نورون ها و بازسازی ارتباطاتی هستند که مغزشان از دست داده است. هدف این شرکت تلاش برای تولید داروهایی است که بتواند این فرآیند را در انسان بدون نیاز به گذراندن نیمی از سال در زیر زمین، همانطور که برخی دوست دارند، تکرار کند!

علاوه بر این، افسردگی درمان نشده خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. پروفسور Leanne Williams از دانشگاه استنفورد راهی برای تجسم برخی از انواع افسردگی در مغز با استفاده از اسکن MRI پیدا کرده است و بنابراین بررسی می کند که آیا درمان موثر است یا خیر. یافته‌های این تحقیق می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا علل زمینه‌ای بیماری‌های روانی مانند افسردگی را بهتر درک کنند و همچنین راهی برای اندازه‌گیری درمان مبتنی بر بیمار ارائه دهند.

تعداد کمی از مردم بیشتر از کارآفرین فناوری برایان جانسون، که میلیون ها دلار برای معکوس کردن سن بیولوژیکی هزینه کرده است، به علم افزایش عمر اعتقاد دارند. ده ها مکمل، روزه داری 19 ساعته، ورزش و طیف وسیعی از درمان های گاه بحث برانگیز از جمله فعالیت های او به امید بازگشت زمان و کند کردن روند پیری است. کارآفرین فناوری مطمئن است که به لطف این اقدامات می تواند دوباره جوان شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا