آیا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟ تحقیقات روانشناسی پاسخ مثبت می دهد

شخصیت چیست؟ افراد معمولاً از شخصیت خود محافظت می کنند و شما می توانید آن را هسته اصلی وجود آنها در نظر بگیرید. با این حال، طبق تعاریف علمی، شخصیت شما شامل علاقه‌ها، دوست نداشتن‌ها یا ترجیحات شما نمی‌شود. همچنین شخصیت شما، حس شوخ طبعی شما، ارزش های شما یا آنچه فکر می کنید در زندگی مهم است، نیست. به عبارت دیگر، تغییر پنج بزرگ هسته شما را تغییر نمی دهد، بلکه به این معناست که شما یاد می گیرید با افکار، احساسات و رفتارهای مختلف به موقعیت های زندگی پاسخ دهید.

آیا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟

به یاد داشته باشید که شخصیت، طرز فکر، احساس و رفتار خاص یک فرد است. اگرچه ممکن است تغییر شخصیت دشوار به نظر برسد، اما افراد دائماً در حال تغییر طرز فکر، احساس و رفتار خود هستند.

فرض کنید خیلی قابل اعتماد نیستید. وقتی شروع به فکر کردن می کنید که “وقت شناسی نشان دهنده احترام من به دیگران است”، زمانی که زودتر از دوستان خود می آیید و رفتارهای جدیدی را اتخاذ می کنید که وقت شناسی شما را افزایش می دهد (مانند بیدار شدن با زنگ هشدار، تنظیم یادآوری برای قرار ملاقات ها)، جلسات و موارد دیگر)، تزکیه کنید. ویژگی های یک فرد قابل اعتماد اگر این تغییرات را در افکار، احساسات و رفتار خود در مدت زمان طولانی حفظ کنید، پس شما فردی قابل اعتماد هستید، یعنی شخصیت شما تغییر کرده است.

شناخت الگوهای فکری می تواند اولین قدم برای تغییر شخصیت باشد

داده ها از ایده فوق پشتیبانی می کنند. به طور کلی شخصیت افراد در طول زندگی تغییر می کند. با افزایش سن، افراد معمولاً احساسات منفی کمتر و احساسات مثبت بیشتری را تجربه می کنند، وظیفه شناس تر می شوند، برای روابط مثبت ارزش بیشتری قائل می شوند و کمتر دیگران را قضاوت می کنند.

با این حال، تفاوت هایی بین افراد در تغییر یا ثبات ویژگی های شخصیتی در طول زمان وجود دارد. برخی از افراد به شدت تغییر می کنند، برخی دیگر به همان شکل باقی می مانند. علاوه بر این، مطالعاتی که بررسی می‌کنند آیا مداخلات شخصیتی باعث تغییر ویژگی‌ها در طول زمان می‌شوند، نشان داده‌اند که افراد می‌توانند با ایجاد تغییرات عمدی در تفکر و رفتار خود، روند تغییر شخصیت را تسریع بخشند. این تغییرات می تواند در کمتر از 20 هفته منجر به تغییرات قابل توجهی شود.

ویژگی های شخصیتی را پرورش دهید که برای شما بهترین است

تکنیک های شناختی رفتاری برای دستیابی به تغییر شخصیت نسبتا آسان هستند و نیازی به مراجعه به درمانگر ندارید. اولین مولفه تغییر الگوهای فکری شماست که بخش شناختی است. باید از افکار خود آگاه باشید تا ببینید آیا آنها شما را به سمت یک ویژگی خاص سوق می دهند یا خیر. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که «دیگران فقط به خودشان فکر می‌کنند»، احتمالاً در مقابل دیگران حالت تدافعی به خود می‌گیرید.

مؤلفه رفتاری در مورد آگاهی از تمایلات فعلی و آزمایش واکنش های جدید است. اگر نسبت به دیگران رفتار تدافعی داشته باشید، احتمالاً نسبت به شما واکنش منفی نشان خواهند داد. به عنوان مثال، اگر آنها از شما کناره گیری کنند یا با شما سختگیر باشند، این باور شما را تایید می کنند که نمی توانید به دیگران اعتماد کنید. از سوی دیگر، اگر سعی می کنید بازتر رفتار کنید، مثلاً با گفتن به همکارتان که در انجام یک کار مشکل دارید، به خود فرصت می دهید تا ببینید آیا این رفتار دیگران را در مقابل شما تغییر می دهد یا خیر.

راهبردهای شناختی-رفتاری شرح داده شده برای تغییر تدریجی شخصیت بسیار موثر هستند، زیرا همانطور که گفتیم شخصیت، طرز فکر و رفتار خاص شماست. تغییر مداوم باورها و رفتارهای شما می تواند منجر به عادات پایداری شود که در نهایت به شکل گیری شخصیت مورد نظر شما کمک می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما