به گزارش مانی بان، هدف از پرداخت ارز مسافرتی کمک به تامین نیازهای مالی مسافران خارج از کشور است. ارز مسافرتی متشکل از یورو یا دلار است و با نرخی که بانک مرکزی تعیین می کند (معمولاً بر اساس نرخ مرکز مبادلات ارز و طلای ایران) به مسافران فروخته می شود.

برای دریافت ارز مسافرتی مدارکی مانند پاسپورت، بلیط هواپیما و رسید پرداخت عوارض خروج الزامی است. عموماً پول پس از ارائه این مدارک در فرودگاه به مسافران داده می شود. علاوه بر این، سهم این ارز ممکن است بسته به سیاست های پولی کشور تغییر کند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سهمیه ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی از 1000 یورو به 500 یورو کاهش یافت. این ارز با نرخ ارز و مرکز مبادلات طلای ایران به مسافران عرضه می شود و عملیات عرضه آن در شعب منتخب بانکی آغاز شده است.

برای دریافت ارز مسافرتی باید مراحل زیر را طی کنید:

تهیه مدارک لازم:

*گذرنامه معتبر با حداقل شش ماه اعتبار.

*بلیت ثابت پرواز با نشان دادن مقصد و تاریخ سفر.

* پرداخت هزینه خروج و دریافت رسید.

به بانک بروید یا درخواست آنلاین ثبت کنید:

می توانید به بانک های منتخب (مانند ملی، ملت یا سامان) مراجعه و با ارائه مدارک ذکر شده، درخواست خرید ارز مسافرتی خود را ثبت کنید.

همچنین امکان درخواست آنلاین از طریق اپلیکیشن های بانکی نیز وجود دارد. پس از تکمیل درخواست آنلاین و پرداخت معادل ارز ریالی کد شناسایی فروش به شما ارائه می شود.

دریافت ارز در فرودگاه:

معمولا پس از درخواست، ارز مسافرتی به صورت اسکناس در فرودگاه و پس از عبور از گیت خروج به شما داده می شود.

این ارز با نرخ رسمی تعیین شده توسط مرکز مبادلات طلا و ارز به فروش می رسد و در حال حاضر سقف آن برای سفرهای هوایی 500 یورو است.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما