اخبار روز

آیا مصرف پاراستامول در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟

برای زنان باردار، پاراستامول همیشه یک گزینه بی خطر برای کاهش تب و تسکین درد در نظر گرفته شده است. اما نتایج یک مطالعه فعلی چیز دیگری را نشان می دهد. در این مطالعه، محققان ارتباط بین مصرف استامینوفن (با نام تجاری تیلنول) در دوران بارداری و اختلالات گفتاری در کودکان را بررسی کردند.

به گزارش روزیاتو، دکتر. مگان وودبری، مسئول این مطالعه: “مصرف زیاد استامینوفن در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری، با اختلال در گفتار و جملات کوتاه در 2 سالگی همراه است.”

در 3 سالگی، این کودکان در مقیاس سنجش گفتار و زبان نمره کمتری کسب کردند. محققان همچنین دریافتند که استفاده بیش از حد از استامینوفن در سه ماهه سوم احتمال اینکه پسران در هنگام صحبت با جملات کوتاه نمره زیر 25 درصد کسب کنند را افزایش می دهد.

اگرچه این اطلاعات برای والدین باردار یا کسانی که در تلاش برای باردار شدن هستند مهم است، اما به این معنی نیست که اگر در دوران بارداری استامینوفن مصرف کرده اید، مصرف استامینوفن را متوقف کنید یا نگران مشکلات گفتاری کودک خود باشید.

دکتر توضیح داد: تب بالا یا درد شدید نیز می تواند تأثیر منفی بر رشد جنین داشته باشد. وودبری به همین دلیل، در صورت لزوم، Tylenol می‌تواند و باید در دوران بارداری استفاده شود – اما اگر درد و ناراحتی خفیفی وجود دارد، بهتر است از آن اجتناب کنید.

آیا باید مصرف استامینوفن را در دوران بارداری قطع کرد؟

استامینوفن زمانی که فرد باردار تب دارد بسیار مفید است. تب در دوران بارداری می تواند منجر به بیماری سریع مادر و کودک شود و در چنین شرایطی مصرف پاراستامول کاملاً صحیح است. با این حال، معمولاً پاراستامول برای درد توصیه نمی شود.

اگر در سه ماهه سوم بارداری درد دارید، حمام آب گرم برای آرامش رحم توصیه می شود و اگر درد مفاصل و کمر دارید، یوگا و طب سوزنی مفید است.

نتایج این مطالعه به این معنا نیست که استامینوفن قطعا باعث تاخیر در گفتار یا اوتیسم می شود. تا به امروز، تحقیقات علمی قادر به شناسایی یک علت واحد برای هیچ یک از این علل نبوده است.

با این حال، مهم است که در دوز پاراستامول در دوران بارداری مراقب باشید. فقط پزشک شما از جزئیات بارداری فردی شما اطلاع دارد. بسته به سابقه پزشکی و جزئیات بارداری، دارویی که برای دوست یا همکار تجویز شده ممکن است برای شما بی خطر نباشد. به طور کلی، همیشه باید قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا