اخبار روز

آیا مصرف نوشابه در سراسر جهان ممنوع می شود؟

نوشیدنی بدون الکل یکی این نوشیدنی یکی از لذت‌بخش‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که به دلیل مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند، همواره مورد انتقاد کارشناسان بهداشتی قرار می‌گیرد. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا در یک تصمیم مردمی تصمیم گرفته است تا یک ماده مضر در نوشابه ها را به طور کامل ممنوع کند. این ماده که در نوشیدنی های با طعم مرکبات برای حفظ ترشی آنها استفاده می شد، در نهایت در ایالات متحده برای همیشه ممنوع شد.

ممنوعیت استفاده از مواد مضر در نوشابه

به گزارش گجت نیوز، روغن نباتی اصلاح شده موسوم به BVO ماده ای است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع شده است. اعلام این ممنوعیت به دنبال مطالعات سم شناسی فعلی است که استفاده از آن را برای سلامتی مفید نمی دانند.

جیمز جونز، معاون کمیسیون غذای انسانی سازمان غذا و داروی آمریکا، اظهار داشت: زمانی که نتایج مربوط به مواد غذایی منتشر می‌شود و ادامه استفاده از برخی مواد مضر تلقی می‌شود، آژانس سعی می‌کند با آزمایش‌های دیگر این موضوع را تأیید کند. موضوع می رود. پس از تایید موضوع، اقدامات نظارتی را انجام خواهد داد.

ماده مضر در نوشابه ها

BVO یا روغن نباتی برم دار از دهه 1930 در نوشیدنی های مرکباتی به عنوان امولسیفایر استفاده شده است تا اطمینان حاصل شود که طعم مرکبات روی سطح نوشیدنی شناور نمی شود. پس از بررسی، آنها به این نتیجه رسیدند که این ماده روغنی می تواند بر ید موجود در تیروئید تأثیر بگذارد. مقامات بهداشتی در سراسر جهان برای چندین دهه نسبت به آن شک داشتند و اکنون در نهایت مضر بودن آن تایید شده است.

البته قبلا گفته می شد که آسپارتام، شیرین کننده موجود در نوشابه ها سرطان زا است که بعداً توسط سازمان غذا و داروی آمریکا رد شد.

ناگفته نماند که BVO در حال حاضر در بسیاری از کشورها مانند هند، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع شده است. با این حال، مدتی طول کشید تا سازمان غذا و داروی ایالات متحده تصمیم نهایی را در مورد آن اتخاذ کند. این در حالی است که همین سازمان در دهه 1950 این ماده شیمیایی را بی ضرر اعلام کرد و آن را در فهرست مواد بی خطر قرار داد.

مطالعه ای که در دهه 1970 در بریتانیا انجام شد نشان می دهد که برم می تواند باعث مشکلات قلبی و حتی رفتاری شود. جمع‌آوری داده‌های مربوط به این ماده فرآیندی زمان‌بر بود که پس از چندین سال و با مشاهده برخی نتایج، سرانجام توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مضر اعلام شد.

اقدامات شرکت های بزرگ

البته لازم به ذکر است که شرکت های بزرگی مانند پپسی و کوکاکولا از دهه ها قبل استفاده از برم را در نوشیدنی های خود متوقف کردند. در واقع، در طول سال‌ها آن‌ها برم را با سایر مواد اصلاح‌شده جایگزین کرده‌اند و امروزه تنها چند نوشیدنی در ایالات متحده حاوی برم هستند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تأیید خودکار سرطان‌زایی افزودنی‌های رنگی در نوشیدنی‌ها است و برای انجام این کار نیاز به قوانین سخت‌گیرانه دارد.

البته بخشی از روند تایید مضر بودن برم در نوشابه ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا همچنان ادامه دارد که ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا