دانستنی هاعمومی

همه چیز در مورد لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ!

تماشای این صحنه می تواند کمی آزاردهنده باشد. اما تخم مرغ فاسد می تواند کاملا بی ضرر باشد. محققان توضیح قانع کننده ای برای ظاهر عجیب این تخم ها ارائه می دهند. لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ معمولاً لکه های خونی یا گوشتی هستند. وجود این لکه ها در تخم مرغ چندان رایج نیست. کمتر از 1 درصد از تخم مرغ های تجاری تولید شده خالدار هستند.

تخم‌مرغ‌های لکه‌دار اغلب اوقات پس از نوربینی حذف می‌شوند. نوربینی فرایند تعیین کیفیت تخم‌مرغ است که عیوب تخم‌مرغ را ازطریق تابیدن نور برجسته می‌کند. بااین‌حال، برخی از تخم‌مرغ‌های لکه‌دار از زیر نور هم قسر در می‌روند.

لکه های خون و گوشت چگونه ایجاد می شود؟

هر دو نوع لکه در طول تشکیل تخمک ایجاد می شوند. در طی تخمک گذاری، لکه های خونی یا در خود تخمدان ظاهر می شود یا در لوله ای بین تخمدان و رحم مرغ به نام مجرای تخمدان. تشکیل تخمک در کیسه های پر از مایع در تخمدان به نام فولیکول شروع می شود. فولیکول ها شبکه متراکمی از رگ های خونی دارند.

اگر فولیکول پاره شود تا تخمک آزاد شود، خونریزی در رگ‌ها رخ می‌دهد و خون نشت‌شده به سطح زرده می‌چسبد. به همین دلیل معمولاً لکه های خونی در سطح زرده قابل مشاهده است. گاهی اوقات خونریزی در لوله فالوپ رخ می دهد. در این صورت لکه های خونی در سفیده تخم مرغ دیده می شود.

لکه های گوشتی از بافتی به وجود می آیند که تخمک در طی عبور از لوله فالوپ جمع می شود و معمولاً در آلبومین دیده می شود. اگرچه این لکه ها معمولا قهوه ای رنگ هستند، اما گاهی اوقات می توانند قرمز یا سفید باشند. هنگامی که خون با اکسیژن ترکیب می شود، می تواند قهوه ای شود. بنابراین، لکه های خون گاهی با لکه های گوشتی اشتباه گرفته می شود.

چرا لکه ها ظاهر می شوند؟

عوامل مختلفی در ایجاد لکه های خون یا گوشت دخیل هستند. تحقیقات نشان می دهد که عواملی مانند سن مرغ، تغذیه مرغ، محیطی که در آن زندگی می کند و ژنتیک می توانند در ایجاد این لکه ها دخیل باشند.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین A در رژیم غذایی مرغ، احتمال تخم گذاری با لکه های خونی را افزایش می دهد. همچنین اعتقاد بر این است که زندگی در یک محیط پر استرس یا پر سر و صدا، وجود باکتری ها یا ویروس های عفونی، یا نوسانات دما نیز می تواند منجر به افزایش بروز این لکه ها شود. طبق گفته مرکز ایمنی تخم مرغ، خوردن تخم مرغ با لکه خون یا گوشت بی خطر است. البته تخم مرغ باید کاملا پخته باشد.

آیا لکه های قرمز و قهوه ای روی تخم مرغ خطرناک است؟

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا