اخبار روز

آیا لانینا به ایران می آید؟

آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد گفت: «بازگشت پدیده هوای خنک La Nina در سال جاری می‌تواند به کاهش دما پس از ماه‌ها گرمای جهانی کمک کند».

پس از آنکه پدیده آب و هوایی ال نینو در سال گذشته بر بخش‌های وسیعی از اقیانوس آرام تسلط یافت، مناطقی در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد، رکورد دمایی جدیدی را در سال 2030 ثبت کرد و گرم‌ترین سال ثبت شده در جهان را ثبت کرد، آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد می‌گوید که اکنون مرگ این حادثه شناخته شده است. از فاز ال نینو، بازگشت پدیده لانینیا در سال جاری و کاهش دمای جهانی.

به گزارش همشهری آنلاین: اما آیا این پدیده آب و هوایی بر منطقه و کشور ما تاثیری دارد؟ در صورت موثر بودن چه تاثیری بر بارندگی و آب و هوای شهرهای ایران خواهد داشت؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت خطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: به طور کلی پیش‌بینی تأثیر جریان‌های گردش جوی بر دما و بارندگی کشور با احتمالات زیادی همراه است. یکی در میان این جریان ها، نوسان جنوبی (NSO) نامیده می شود و دارای دو فاز لا نینا و ال نینو است. پیش‌بینی می‌شود که این دور از پیوندها در فاز La Nina در طول فصل‌های تابستان، پاییز و زمستان رخ دهد.

آیا ال نینو بر ایران تأثیر می گذارد؟

دکتر. صادق ضیائیان ادامه داد: غلبه پدیده جوی ال نینو در بخش‌های وسیعی از اقیانوس آرام تأثیر نسبتاً مشخصی بر منطقه ما دارد، البته این تأثیر معمولاً 100 درصد نیست و این همبستگی تأثیر 60 درصدی بر روی ما دارد منطقه

با این حال، عوامل و زمینه های دیگری در افزایش، تضعیف یا ناپدید شدن این پدیده نقش دارند. یعنی تاثیر آن بر منطقه و کشور ما چندان محسوس نیست. الان هم در سال گذشته تاثیر ال نیو در کشور ما بسیار محسوس است نبود.»

وی افزود: امسال در حال تغییر فاز از ال نینو به لا نینا در اقیانوس آرام هستیم. با این حال، پیش‌بینی‌های مبتنی بر الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد که باران‌های پاییزی در ایران احتمالا دیرتر خواهد آمد. بنابراین با توجه به اینکه لانینا اغلب با بارندگی کم همراه است، احتمال تاثیر لانینا بر اقلیم کشورمان افزایش می یابد. حتی اگر در نظر بگیرید که باران‌های موسمی تابستانی در جنوب شرق ایران نسبت به سال گذشته شدیدتر است، تأثیر نسبی بر ایران خواهد داشت.

تابستان گرم همین نزدیکی است

همچنین رئیس مرکز ملی پیش بینی هوا و مدیریت ریسک سازمان هواشناسی درباره پیش بینی هواشناسی از دمای هوای کشور در تابستان گفت: پیش بینی ما حاکی از افزایش یک تا دو درجه ای دمای هوا در اکثر مناطق است. این کشور گرمتر از حد معمول است و این افزایش آب و هوا هیچ ارتباطی با جریان های ال نینو و لا نینا در مسافت های طولانی ندارد.

ضیائیان تصریح کرد: به طور معمول بارش تابستانی ما سهم زیادی از کل بارش سالیانه کشور را به خود اختصاص نمی دهد و در خوش بینانه ترین حالت تنها 40 درصد بارش سالانه در تابستان است و پیش بینی می شود که این مقدار اندک بیشتر باشد. اما گاهی اوقات گفته می شود که به نظر من تابستان سختی را در پیش داریم، زیرا بسیاری از استان های شمال کشور بارندگی کافی نداشته اند. اگرچه مجموع بارندگی نزدیک به میانگین بوده است، اما این بارندگی ناشی از بارندگی بوده است. به فعالیت چندین سامانه بارشی قوی در نیمه جنوبی کشور و همچنین سهم کمربند شمالی به ویژه شهرهای پرجمعیت تهران و کرج و غیره بسیار زیاد بود. نبود.»

پدیده های “ال نینو” و “لا نینا” یک شاخص آب و هوایی در مقیاس بزرگ است که در منطقه وسیعی از آب های گرمسیری اقیانوس آرام رخ می دهد. وقتی دمای آب دریا به عمق حدود 200 متر تغییر می کند و نیم درجه گرمتر می شود، وارد فاز “ال نینو” یا گرم می شود و زمانی که نیم درجه سردتر از حالت عادی می شود، به این معنی است که وارد فاز “ال نینو” یا فاز گرم “لا نینا” شد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا