با انتشار قیمت بلیت هواپیما و نرخ بلیت هواپیما، این سوال مطرح می شود که آیا بازار سیاه بلیت هواپیما به راه افتاده است و آیا نرخ های تعیین شده رعایت می شود یا خیر؟

اخیراً دیوان عدالت اداری در نامه ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای رأی مجمع عمومی این دیوان در خصوص تعیین بهای بلیت هواپیما، اختیار استه را سلب کرده است. این وزارتخانه قیمت بلیت هواپیما را کنترل می کرد و پس از آن هر شرکت هواپیمایی می توانست نرخ بلیط مسیرهای مختلف را برای خود تعیین کند و حداکثر قیمت تعیین شده را رعایت کند.

اگرچه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به این موضوع واکنش نشان داد اما اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا دستور صادره از طریق قوه قضائیه و روسای دستگاه ها را متوقف کند و از افزایش بی رویه قیمت پروازهای داخلی جلوگیری کند. و همچنین برخی از نمایندگان نیز نسبت به آزادسازی قیمت ها و افزایش بی رویه آن ابراز نگرانی کردند، اما به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشوری، آزادسازی نرخ های جدید را کمتر از نرخ های بازار سیاه می کند، زیرا زمانی که بازار به تعادل می رسد، عرضه بلیت بیشتر می شود و قیمت ها نیز کاهش می یابد.

به گفته وی، ایرلاین ها قیمت را بر اساس عواملی که بر قیمت نهایی تاثیر می گذارند از جمله هزینه تعمیرات، چک های دوره ای، هزینه پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و… تعیین می کنند. حداکثر محدودیتی نیز تعیین می شود که بازار نمی تواند از آن فراتر رود و انجمن نیز شرکت ها را کنترل خواهد کرد.

حال اما این سوال مطرح شده که آژانس های هواپیمایی تا چه اندازه قیمت های مصوب را رعایت می کنند و آیا بلیط هواپیما با قیمت های تعیین شده در بازار به فروش می رسد؟


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما