دانستنی ها

آیا قهوه ادرار آور است و می تواند یبوست را درمان کند

خوردن قهوه در بیداری ماندن و فعال شدن دستگاه گوارش نیز تاثیر دارد؛ اسید‌های موجود در قهوه توانایی به کار گرفتن روده ها در چند دقیقه را دارد.

فواید نوشیدن قهوه به افزایش سطح انرژی و هوشیاری ذهنی محدود نمی شود. اما این نوشیدنی در بیدار شدن و فعال شدن دستگاه گوارش نیز نقش دارد; اسیدهای موجود در قهوه می توانند مشکلاتی مانند یبوست را با تحریک روده در عرض چند دقیقه حل کنند.

بر اساس تحقیقات اخیر، 29 درصد از مصرف کنندگان قهوه تمایل به اجابت مزاج بعد از نوشیدن قهوه دارند. این وضعیت می تواند خیلی سریع رخ دهد. بنابراین پس از نوشیدن قهوه، افراد می توانند در کمتر از چهار دقیقه احساس خستگی را تجربه کنند.

قهوه حرکات روده بزرگ را تحریک می کند

دفع بستگی به اعمال عضلات روده دارد. حرکت و انقباض ماهیچه های روده باعث می شود مدفوع به راحتی از روده بزرگ عبور کرده و خارج شود. قهوه حاوی اسیدهایی است که سطح هورمون گاسترین را افزایش می دهد که باعث تحریک انقباضات غیرارادی عضلات معده و روده می شود. جالب است بدانید که این ویژگی هم در قهوه های کافئین دار و هم بدون کافئین وجود دارد.

شواهد دیگری وجود دارد که نشان می دهد قهوه باعث افزایش ترشح کوله‌سیستوکینین (Cholecystokinin) می شود. هورمون دیگری که نقش مهمی در فرآیند گوارش دارد. کوله سیستوکینین در دستگاه گوارش تولید و آزاد می شود و به هضم پروتئین و چربی کمک می کند.

قهوه کافئین دار انتخاب خوبی برای شروع روز و تخلیه روده بزرگ به نظر می رسد. مطالعات نشان می دهد که قهوه کافئین دار 60 درصد بیشتر از آب و 23 درصد بیشتر از قهوه بدون کافئین در تحریک حرکات روده و رفع یبوست موثر است. با این حال، همانطور که گفته شد، قهوه بدون کافئین نیز به دلیل وجود این اسیدها اثر ملین دارد و ممکن است به حرکت مواد دفع شده در مجرای روده کمک کند.

به یاد داشته باشید، این کافئین نیست که شما را وادار به دفع مدفوع می کند. بلکه نحوه عملکرد این محرک با اسیدهای طبیعی قهوه در تسریع این فرآیند نقش دارد. این توضیح واضحی است برای اینکه چرا سایر نوشیدنی های کافئین دار حذف را تسهیل نمی کنند.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه، رفع یبوست است

برخی افراد بر این باورند که نوشیدن یک نوشیدنی گرم بعد از بیدار شدن از خواب سیستم گوارشی را تحریک می کند و باعث حرکات روده می شود. به گفته متخصصان گوارش، مایعات داغ باعث گشاد شدن رگ های خونی در دستگاه گوارش شده و به افزایش جریان خون و فعالیت دستگاه گوارش کمک می کند. اکثر دوستداران قهوه فکر می کنند که بهترین زمان برای نوشیدن قهوه صبح است و آن را به یک عادت روزانه در رژیم غذایی خود تبدیل کرده اند. به گفته متخصصان، سیستم روده در ابتدای روز حساس تر و مستعد حرکت است. نوشیدن یک فنجان قهوه داغ به بهبود رفلاکس معده کمک می کند و روند دفع را تسهیل می کند.

آیا قهوه نوشیدنی ادرارآور است یا درمان یبوست؟

برخی معتقدند که قهوه را نمی توان ملین دانست. چون ادرار آور است. به عبارت دیگر، اگر قهوه باعث ادرار بیشتر و از دست دادن مایعات شود، احتمال کم آبی بدن و یبوست بیشتر از ایجاد اجابت مزاج است. اما باید بدانید که اینطور نیست. یک بررسی در سال 2014 نشان داد که مصرف متوسط ​​قهوه منجر به کم آبی بدن نمی شود و ممکن است در واقع به افراد کمک کند تا نیازهای روزانه خود را به مایعات برآورده کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا