دانستنی ها

آیا فکر زیاد به مغز آسیب می زند؟

جدیدترین یافته های محققان هلندی ادعا می کند که فکر کردن بیش از حد می تواند سلامت مغز را به خطر بیندازد و به این اندام مهم آسیب برساند! این موضوعی است که متخصصان مغز و اعصاب با شک و تردید به آن نگاه می کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، مطالعه جدید محققان هلندی نشان می دهد افرادی که پیشانی خود را می مالند و شکایت می کنند که یک مشکل پیچیده باعث آسیب مغزی می شود، اغراق آمیز نیست. موضوعی که دو متخصص مغز و اعصاب آن را رد می کنند.

زیاد فکر نمیکنی؟

جراح مغز و اعصاب دکتر مسعود صابری می گوید: هیچ جا چنین چیزی ندیده ام. به هر حال، زیاد فکر کردن یا زیاد خواندن می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر جلوگیری کند. آیا فکر زیاد به مغز آسیب می زند؟

این جراح مغز و اعصاب ادامه می دهد: زیاد فکر کردن یا زیاد فکر کردن به خودی خود آسیبی به مغز وارد نمی کند اما علائم و مشکلات دیگری را ایجاد می کند که بر سلامت فرد تاثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال تکرار مداوم اخبار منفی می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود، اما داشتن افکار مثبت و حتی فکر زیاد به مغز آسیبی نمی رساند و برای مغز نیز بسیار مفید است.

محققان هلندی در آخرین مطالعه خود گزارش دادند که به نظر می رسد تلاش ذهنی در بسیاری از موقعیت ها با احساسات ناخوشایند مرتبط است. در واقع، نتایج نشان می دهد که هر چه تلاش ذهنی فرد بیشتر باشد، احساساتی مانند ناامیدی، تحریک پذیری، استرس یا ناراحتی را بیشتر تجربه می کند. دکتر صابری در این زمینه می گوید: اولاً این یک رویکرد روانپزشکی است. دوم اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که مغز با تجربه احساسات ناخوشایند روانی آسیب ببیند.

دکتر فوق تخصص جراحی مغز بابک زمانی نیز در این باره می گوید: ورزش بیش از حد مغز باعث تقویت مغز می شود. اگر باعث اضطراب و افسردگی شود، اینها اثرات روانی است نه اثرات مغزی. بیماری های روانی ربطی به مغز ندارند.

مغز نیز به استراحت نیاز دارد

کارشناسان معتقدند اگرچه مغز انسان مانند سایر اندام ها برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده است، اما نیاز به استراحت و مراقبت دارد و کار بیش از حد منجر به خستگی ذهنی، اضطراب، استرس، افسردگی، بی خوابی، کاهش تمرکز و کاهش توانایی تصمیم گیری می شود. . به همین دلیل توصیه می شود افراد از روش هایی مانند مدیریت استرس، مدیتیشن، تمرینات تمدد اعصاب و استراحت های منظم استفاده کنند تا از مشکلات ناشی از تفکر بیش از حد جلوگیری کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا