تعداد موارد زوال عقل در سراسر جهان در حال افزایش است و این بیماری سوالاتی را برای افراد مبتلا، خانواده ها و متخصصان مراقبت های بهداشتی ایجاد می کند.

با این حال، به گزارش ایسنا، زوال عقل از نظر فنی یک بیماری نیست، بلکه اصطلاحی است برای اختلال در توانایی تفکر، به خاطر سپردن یا تصمیم گیری. یکی این یکی از ترسناک ترین بیماری ها در دوران پیری محسوب می شود.

هنگامی که افراد به سن 90 سالگی می رسند، بروز این اختلال به طور چشمگیری افزایش می یابد. طبق آمار، حدود پنج درصد از افراد بین 71 تا 79 سال از زوال عقل رنج می‌برند، در حالی که حدود 37 درصد از افراد 90 ساله از این اختلال رنج می‌برند.

افراد مسن ممکن است در مورد از دست دادن عملکرد مغز و هزینه ها و فشارهای مراقبت از فرد مبتلا به زوال عقل نگران باشند. بر اساس نتایج یک مطالعه در سال 2018، هزینه زندگی برای مراقبت از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر – شایع ترین شکل زوال عقل – در ایالات متحده تقریباً 329360 دلار است. این تعداد بدون شک در حال افزایش است و فشار بر خدمات و سیستم های تامین اجتماعی را افزایش خواهد داد.

اول، ما باید درک کنیم که زوال عقل را نمی توان از راه دور یا توسط فردی که پزشک نیست تشخیص داد. برای تشخیص این بیماری نیاز به معاینه پزشکی دقیق است. گاهی حتی تصویربرداری از مغز نیز ضروری است. بنابراین گهگاه فراموش کردن یک کلمه یا حتی فراموش کردن محل قرار دادن کلیدها به این معنی نیست که شما دچار زوال عقل هستید. از دست دادن حافظه اشکال مختلفی دارد و می تواند به دلایل مختلفی مانند بیماری های دیگر، زمین خوردن یا استفاده از برخی داروها از جمله گیاهان دارویی، مکمل های غذایی یا داروهای بدون نسخه ایجاد شود.

از دست دادن حافظه طبیعی

با افزایش سن، همه ما با تغییرات فیزیکی و شناختی زیادی روبرو هستیم. افراد مسن اغلب دچار ضعف حافظه می شوند که طبیعی است. آیا تا به حال برای به خاطر سپردن اطلاعات خاصی به مشکل برخورده اید که انگار باید آن را از ذهن خود خارج کنید؟ تصور کنید کسی را در فروشگاه می بینید که سال هاست ندیده اید. ممکن است چهره او را به خاطر بسپارید، اما نام او را تا شب به یاد نیاورید. این طبیعی است و بخشی از تغییرات مورد انتظار با افزایش سن است.

مشکل جدی‌تر زمانی است که نام شخصی را که هر روز می‌بینید فراموش می‌کنید یا مسیرهای مکانی را که مرتباً به آن سر می‌زنید فراموش می‌کنید یا در انجام فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و بهداشت شخصی مشکل دارید.

اگر در به خاطر سپردن مشکل دارید اما در فعالیت های روزانه شما اختلال ایجاد نمی کند، دچار «اختلال شناختی خفیف» هستید که ممکن است بدتر شود. بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است.

توجه به روند شکل گیری مشکل توصیه می شود. از دست دادن حافظه تدریجی یا ناگهانی بوده است تا پزشک بتواند تست های ارزیابی شناختی لازم را انجام دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده مشکلاتی را در زمینه‌های زیر به عنوان علائم احتمالی زوال عقل فهرست می‌کند:

حافظه، توجه، ارتباط، استدلال و قضاوت، و حل مسئله، و همچنین ادراک بصری فراتر از تغییرات معمول مربوط به سن در بینایی.

در موارد حاد و زمانی که از دست دادن حافظه بر فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد، لازم است به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا انواع مشکلات حافظه جدی وجود دارد. زوال عقل معمولاً طی ماهها یا سالها به تدریج پیشرفت می کند. در حالی که مشکلی مانند هذیان به طور ناگهانی رخ می دهد و می تواند در عرض چند ساعت یا چند روز و معمولاً در طول یک بیماری حاد رخ دهد. از سوی دیگر، افسردگی می تواند منجر به مشکلات حافظه شود، به خصوص با افزایش سن.

زوال عقل و سایر مشکلات مغزی

به گزارش ایندیپندنت، بیماری آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل است و پس از آن دمانس عروقی قرار دارد. این دو بیماری علائم مشابهی دارند. اینها شامل سردرگمی، گم شدن، فراموش کردن دوستان یا اعضای نزدیک خانواده یا ناتوانی در انجام محاسباتی مانند چک کردن حساب بانکی است. برخی از بیماری ها مانند بیماری تیروئید یا سیفلیس نیز می توانند علائمی شبیه زوال عقل ایجاد کنند. انواع کمتر شایع زوال عقل نیز می توانند علائم مختلفی داشته باشند، در حالی که بیماری آلزایمر دارای مجموعه ای از علائم خاص است که اغلب با تغییرات خاصی در مغز همراه است.

تمرکز بر ایمنی و نظارت مناسب، به ویژه در خانه، برای همه افراد مبتلا به زوال عقل حیاتی است و یک پزشک یا مددکار اجتماعی می تواند در این مورد کمک کند.

همچنین آگاهی از دو عامل دیگر که می تواند منجر به کاهش عملکرد ذهنی شود، مهم است: هذیان و افسردگی.

دلیریوم یک تغییر سریع در شناخت یا عملکرد ذهنی است و می تواند در افرادی که از یک بیماری حاد مانند ذات الریه یا حتی ویروس کرونا رنج می برند رخ دهد. خطر هذیان با افزایش سن یا آسیب قبلی مغز افزایش می یابد. علائم شامل کاهش توانایی تمرکز و مشکلات حافظه است.

افسردگی نیز مشکلی است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما با افزایش سن بیشتر شایع می شود. افسردگی معمولاً به عنوان وضعیتی تعریف می شود که در آن فرد دائماً احساس غمگینی، بی حوصلگی یا غمگینی می کند و علاقه خود را به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می برد از دست می دهد.

افراد گاهی اوقات دوره های افسردگی مکرر را تجربه می کنند. در برخی موارد، غم و اندوه طولانی مدت منجر به افسردگی می شود. علائم شامل اضطراب، ناامیدی، کم انرژی و مشکلات حافظه است. اگر علائم افسردگی را در خود یا اطرافیان خود مشاهده کردید، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

همه این شرایط می توانند ترسناک باشند، اما ترسناک ترین آنها زوال عقل است که تشخیص داده نمی شود یا نادیده گرفته می شود. بنابراین، هر گونه تغییر در حافظه یا تفکر را صادقانه و آشکار با پزشک خود در میان بگذارید. زوال عقل یک “نقص شخصیتی” نیست و نباید به عنوان ابزاری برای انتقاد از شخص استفاده شود. بلکه دقیقاً یک مشکل سلامتی است که نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما