دانستنی ها

آیا غذاهای تند باعث افزایش وزن می شود؟

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این ماده به کاهش وزن کمک می کند! چنین یافته‌هایی با نتایج مطالعه حاضر و بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای در مقیاس بزرگ که مصرف بیشتر فلفل را با افزایش خطر چاقی مرتبط می‌کنند، در تضاد است.

به گزارش عصر ایران، فلفل چیلی نوعی فلفل تند و خوش طعم است که در طبخ بسیاری از غذاهای محبوب در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این فلفل ها از جنس Capsicum هستند که شامل فلفل دلمه ای، jalapenos و habaneros می شود.

بر اساس مقاله ای که در وب سایت کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده موجود است، کپسایسین، ترکیب فعال زیستی اصلی در فلفل، به دلیل فواید سلامتی امیدوارکننده به ویژه برای سیستم قلبی عروقی ارزشمند است. شواهد نشان می دهد که این ترکیب پتانسیل قابل توجهی در درمان چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی دارد.

با این حال، چندین مطالعه مشاهده‌ای در مقیاس بزرگ، از جمله یک مطالعه جامع انجام شده در روستاهای چین، ارتباط معنی‌داری را بین دفعات مصرف غذاهای تند و چاقی نشان داده‌اند.

چنین مطالعاتی این سوال را در ذهن بینندگان ایجاد می کند: آیا مصرف فلفل تند خطر چاقی را کاهش می دهد یا افزایش می دهد؟

به منظور بررسی دقیق‌تر ابعاد پنهان این موضوع، مطالعه‌ای که در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شد، رابطه بین مصرف فلفل قرمز و خطر چاقی را در آمریکایی‌ها بررسی کرد. مشابه سایر مطالعات مشاهده‌ای، مطالعه جدید نشان داد که مصرف مکرر فلفل با خطر بالاتر شاخص توده بدنی (BMI) و چاقی، به ویژه در زنان و بزرگسالان بالای 60 سال مرتبط است. علیرغم یافته های متناقض تا به امروز در مورد نقش فلفل در چاقی، کارشناسان توضیحات بالقوه ای را برای نتایج متناقض ارائه کرده اند.

رابطه بین مصرف فلفل تند و خطر چاقی

این مطالعه داده‌های 6138 بزرگسال آمریکایی 20 ساله و بالاتر را با استفاده از بررسی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) بین سال‌های 2003 و 2006 تجزیه و تحلیل کرد.

محققان افراد باردار و افرادی را که اطلاعات مصرف فلفل چیلی، BMI و کل کالری دریافتی نداشتند یا نامعتبر بودند، حذف کردند.

شرکت کنندگان عوامل جمعیت شناختی و سبک زندگی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، درآمد خانواده، وضعیت سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و شرایط سلامتی مانند دیابت و فشار خون را گزارش کردند. تقریباً 51 درصد از شرکت کنندگان زن و بیش از 34 درصد بر اساس وضعیت BMI چاق بودند.

مطالعات NHANES فراوانی مصرف فلفل را در 12 ماه گذشته با استفاده از پرسشنامه بسامد غذا ارزیابی کردند.

بر اساس گزارش های خود، محققان شرکت کنندگان را به 3 گروه تقسیم کردند:

– عدم مصرف فلفل تند: صفر بار در ماه (17%)

– مصرف گهگاهی فلفل چیلی: کمتر از یک بار در هفته (74%)

– مصرف مکرر فلفل چیلی: حداقل یک بار در هفته (9 درصد)

سیستم NHANES همچنین با جمع‌آوری داده‌های رژیم غذایی برای حداقل 2 روز متوالی و محاسبه میانگین کل کالری، پروتئین، کربوهیدرات، چربی، قند و فیبر دریافتی، مصرف غذای معمول شرکت‌کنندگان را تخمین زد.

پس از طبقه‌بندی داده‌های حاصل از نظرسنجی‌ها، محققان مجموعه‌ای از تجزیه و تحلیل‌های آماری را طبق دستورالعمل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) انجام دادند. هدف آنها بررسی رابطه بین مصرف فلفل دلمه ای و شیوع چاقی در جمعیت بزرگسالان عمومی در ایالات متحده بود.

مصرف مکرر فلفل تند با افزایش نرخ چاقی همراه است

این مطالعه تفاوت های قابل توجهی را در خطر چاقی در بین سه گروه از مصرف کنندگان فلفل و همچنین عوامل جمعیت شناختی و سبک زندگی نشان داد.

اگرچه میانگین BMI بین گروه ها مشابه بود (محدوده 28.3 تا 29.0)، فراوانی مصرف فلفل چیلی با خطر بالاتر چاقی مرتبط بود.

حدود 30 درصد از کسانی که به ندرت فلفل می خوردند چاق بودند، در حالی که حدود 35 درصد از مصرف کنندگان گاه به گاه و 38 درصد از مصرف کنندگان مکرر چاق بودند.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد افرادی که به طور مکرر فلفل مصرف می کردند میانگین BMI 0.71 امتیاز بالاتر از افرادی که فلفل مصرف نمی کردند داشتند.

مطالعات کاملاً کنترل شده محققان همچنین نشان داد که گروهی که بیشترین فلفل را مصرف کرده بودند نسبت به گروهی که فلفل مصرف نمی کردند 55 درصد بیشتر در معرض خطر چاقی قرار داشتند.

در بین تمامی عوامل جمعیت شناختی و سبک زندگی، تنها جنسیت تأثیر معنی داری بر تأثیر مصرف فلفل دلمه ای بر BMI داشت. علاوه بر این، تأثیر مصرف فلفل تند بر خطر چاقی در زنان و افراد بالای 60 سال بارزتر بود.

با این حال، از آنجایی که این مطالعه یک مطالعه مشاهده‌ای بود، محققان نتوانستند رابطه علت و معلولی واضحی بین دفعات مصرف فلفل تند و خطر چاقی ایجاد کنند.

چگونه غذاهای تند باعث افزایش وزن می شوند؟

کپسایسین موجود در فلفل به دلیل اثرات بالقوه ضد چاقی آن به طور گسترده مورد تحقیق قرار گرفته است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این ماده به کاهش وزن کمک می کند! چنین یافته‌هایی با نتایج مطالعه حاضر و بسیاری از مطالعات مشاهده‌ای در مقیاس بزرگ که مصرف بیشتر فلفل را با افزایش خطر چاقی مرتبط می‌کنند، در تضاد است.

دکتر توماس ام. هالند، از گروه بیماری‌های گوارشی و تغذیه در دانشگاه راش در ایالات متحده، که در این مطالعه شرکت نداشت، توضیح می‌دهد: فلفل چیلی به عنوان یک غذای مستقل بسیار مغذی است و حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین C است. ، A، B6 و آهن. .

سایر ترکیبات موجود در فلفل، مانند مواد مغذی، فلاونوئیدها و کپسایسین ممکن است به کاهش وزن کمک کنند. کپسایسین اکسیداسیون لیپیدها را افزایش می‌دهد، فعال‌سازی چربی قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد (که منجر به سوختن بیشتر انرژی می‌شود)، سیری را افزایش می‌دهد و تنوع میکروبیوتای روده را افزایش می‌دهد. با این حال، اگر فقط در مورد مصرف فلفل صحبت کنیم، همه اینها معتبر است!

کایران کمپبل، متخصص تغذیه و متخصص تغذیه می افزاید که فلفل دلمه ای دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به طور بالقوه به جلوگیری از التهاب مرتبط با چاقی کمک می کند. او گفت: «از آنجایی که چاقی و التهاب مزمن درجه پایین ممکن است مرتبط باشند، افزودن فلفل هندی به یک رژیم غذایی سالم ممکن است به بهبود یا پیشگیری از چاقی کمک کند.

به گفته هلند، هر دو عامل مستقیم و غیرمستقیم بر نتایج مطالعه حاضر تأثیر داشتند و شاید عوامل غیرمستقیم تأثیر بیشتری داشتند. به طور خاص، فلفل تند اغلب با غذاهای پرچرب و پر کالری مصرف می شود. این بدان معناست که مصرف بیشتر فلفل با مصرف بیشتر غذاهای پرکالری همراه است.

به بیان ساده، اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانیم مصرف کنیم، منجر به افزایش وزن می شود. هالند همچنین تاکید کرد که در این مطالعه علیرغم تمام داده های موجود، کیفیت رژیم غذایی نادیده گرفته شد و تنها یک سوال در مورد مصرف فلفل بدون در نظر گرفتن نوع فلفل، تندی آن، اندازه یا اندازه آن مطرح شد. آنچه به آن اضافه شد این عوامل تفسیر نتایج مطالعه را دشوار می کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا