مینا کاویانی با اشاره به اینکه کمبود آب سالم یکی از بزرگ ترین مشکلات مربوط به غذا و زندگی انسان ها در سراسر جهان است، اظهار داشت: امسال در سالروز روز جهانی غذا شعار «آب، آب است» سر داده شد. هدف اصلی از انتخاب” آب زندگی است، آب غذا است”، افزایش آگاهی عمومی در مورد مشکلات مربوط به آب و ارائه راه حل هایی برای غلبه بر این مشکلات بود.

وی با بیان اینکه به گزارش ایسنا، آب تقریباً 75 تا 85 درصد وزن بدن هنگام تولد را تشکیل می دهد، گفت: با افزایش سن و افزایش میزان چربی در بزرگسالان لاغر به 60 تا 70 درصد و در بزرگسالان چاق به 45 تا 55 درصد می رسد. علاوه بر این، آب کل بدن در ورزشکاران بیشتر از افراد غیر ورزشکار است و با افزایش سن و کاهش توده عضلانی کاهش می یابد.

کاویانی ادامه داد: توزیع آب بدن به گونه ای است که دو سوم آب کل بدن در داخل سلول ها و یک سوم آب خارج سلولی شامل آب و مواد محلول در پلاسما، لنف و نخاع است. مایعات و ترشحات و همچنین آب میان بافتی که بین سلول ها و اطراف آن یافت می شود.

کارشناس مسئول آموزش همگانی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور با تشریح عملکرد آب در بدن، افزود: آب وظایف مهمی در بدن دارد به عنوان مثال آب جزء مهمی از تمام بافت های بدن است. بسیاری از مواد حل شده در آن برای عملکرد سلول های بدن ضروری است و به طور کلی در تمام واکنش های بدن مورد نیاز است. همچنین عاملی ضروری برای رویدادهای فیزیولوژیکی مانند هضم، جذب و دفع مواد است.آب در ساختار و عملکرد دستگاه گردش خون نقش دارد.حفظ پایداری فیزیکی و شیمیایی مایعات خارج سلولی و درون سلولی از دیگر نقش های بدن است. . .

او با اشاره به اینکه آب نقش مستقیمی در حفظ دمای بدن دارد، گفت: آب با تبخیر عرق در هوای گرم، بدن را خنک می کند و از افزایش بیش از حد دمای بدن (هیپرترمی) جلوگیری یا به تعویق می اندازد.

کاویانی همچنین به اثرات کم آبی بدن بر بدن اشاره کرد و افزود: از دست دادن تنها 10 درصد آب بدن باعث مشکلات جدی از جمله کاهش حجم خون و گرفتگی عضلات می شود. در حالی که از دست دادن 20 درصد آب بدن می تواند باعث کم آبی بدن و منجر به مرگ شود، حتی کم آبی خفیف (از دست دادن 1 تا 2 درصد) می تواند منجر به از دست دادن عملکردهای شناختی، هوشیاری و افزایش ضربان قلب شود.

چند روز بدون آب می توان زندگی کرد؟

این کارشناس دانشگاه در پاسخ به این سوال که چند روز بدون آب می توان زندگی کرد؟ وی ادامه داد: در یک اقلیم متوسط، بزرگسالان سالم تا 10 روز و کودکان تا 5 روز بدون آب زنده می مانند، در حالی که فرد می تواند چندین هفته بدون غذا زنده بماند.

او درباره منابع دریافت آب گفت: آبی که در حالت طبیعی وارد بدن ما می شود از آب و مایعاتی که می نوشیم و آب موجود در غذا می آید. علاوه بر این، اکسیداسیون مواد غذایی در بدن منجر به تولید حدود 200 تا 300 میلی لیتر آب (آب متابولیک) می شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: دفع آب به صورت طبیعی به صورت ادرار و مدفوع انجام می شود که به آن دفع آب قابل اندازه گیری یا دفع آب قابل تشخیص می گویند و کلیه ها تنظیم کننده اصلی دفع قابل تشخیص آب هستند و آب نیز از طریق ریه ها از طریق استنشاق دفع می شود. هوا و از طریق پوست از طریق بخار آب؛ به این می گویند دفع نامحسوس یا دفع نامحسوس آب. دفع نامحسوس آب نیز مداوم و اغلب ناخودآگاه است و قرار گرفتن در ارتفاعات، رطوبت کم و دمای بالا می تواند باعث افزایش دفع نامحسوس آب از طریق ریه ها و تعریق.

علائم کم آبی بدن

وی با بیان اینکه کم آبی بدن با علائم همراه است، خاطرنشان کرد: از علائم کم آبی می توان به سردرد، خستگی، بی اشتهایی، سرگیجه و کاهش خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست اشاره کرد و از دیگر علائم آن می توان به غلیظ شدن ادرار، کاهش خروجی ادرار اشاره کرد. چشم های فرورفته، خشکی غشاهای مخاطی دهان و بینی و تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) مشاهده می شود. علاوه بر این، در یک فرد کم آب، میزان مواد محلول در ادرار بیشتر از حد طبیعی است و ادرار تیره تر از حد طبیعی است.

کاویانی با بیان اینکه منبعی برای ذخیره آب در بدن انسان وجود ندارد، افزود: برای حفظ سلامت و تامین انرژی بدن باید هر 24 ساعت یکبار مقدار آب خارج شده از بدن جایگزین شود. نیاز بدن به آب به عواملی بستگی دارد. مانند سن بستگی به جنسیت و درجه حرارت دارد و در بزرگسالان این مقدار بین هفت تا 11 لیوان است که نتیجه کل غذا (3 لیوان)، آب و نوشیدنی و آب متابولیک (یک لیوان) است.

آیا تشنگی همیشه نشانه خوبی برای نوشیدن آب است؟ وی افزود: نه همیشه; تشنگی معمولاً سیگنال کافی برای نیاز به مصرف آب است، به استثنای نوزادان، ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، بیماران و سالمندانی که ممکن است احساس تشنگی کمتری داشته باشند. البته در شرایط گرمای زیاد یا تعریق زیاد، تشنگی ممکن است نشان دهنده نیاز واقعی بدن به آب نباشد.

وی درباره مسمومیت با آب نیز مطالبی را بیان کرد و افزود: مسمومیت با آب در اثر مصرف مقداری آب بیش از توانایی بدن در دفع آن رخ می دهد که در نتیجه حجم مایعات داخل سلولی افزایش می یابد و باعث ایجاد سلول ها به ویژه مغز می شود. ، متورم شدن این وضعیت ممکن است با سردرد، تهوع، کوری، استفراغ، حرکات سریع عضلانی یا صرع همراه باشد و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، کاویانی درباره میزان درصد آب موجود در برخی از مواد غذایی نیز توضیحاتی داد و گفت: در کاهو ۹۶ درصد، تخم مرغ ۷۵، کرفس۹۵، موز ۷۴، خیار ۹۵، کلم خام۹۲، جوجه بریان ۷۰، هندوانه ۹۲، ذرت آبپز ۶۵، بروکلی آبپز ۹۱، گوشت گاو (راسته) ۵۹، شیر بدون چربی ۹۱، اسفناج ۹۱، نان سفید ۳۷، لوبیا سبز آبپز ۸۹، کیک ۳۴، هویج خام ۸۸، کره ۱۶، پرتقال ۸۷، غلات پخته ۸۵ ، بیسکوییت شور ۳، سیب خام بدون پوست ۸۴، شکر سفید ۱، انگور ۸۱، روغن‌ها صفر و سیب زمینی آبپز ۷۷ درصد آب وجود دارد. / ایسنا

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *