اخبار روز

آیا عربستان سعودی در تلاش است تا پیروزی «بایدن» را خراب کند؟

آیا «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در تلاش است تا در انتخاب مجدد «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آمریکا در انتخابات آتی کارشکنی کند؟ که کاملا امکان پذیر است. محمد بن سلمان آشکارا نفرت خود از بایدن و خشم خود را از توهین هایی که بایدن به او کرده است، ابراز کرده است. محمد بن سلمان یک نیروی قدرتمند پشت افزایش کنونی قیمت نفت است که در صورت تداوم این افزایش می تواند به شکست بایدن منجر شود.

به گفته فرارو، قیمت نفت از ابتدای سال 19 درصد افزایش یافته است. قیمت بنزین نیز 14 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، باید توجه داشت که معمولاً قیمت بنزین در فصل رانندگی تابستان به طور مداوم افزایش می یابد و این موضوع قطعاً منجر به کاهش محبوبیت بایدن خواهد شد.

این اتفاق دو سال پیش افتاد. از آنجایی که قیمت بنزین در خرداد ماه (خرداد) در سال 2022 به بالاترین حد خود یعنی 5 دلار در هر گالن رسید. محبوبیت بایدن کاهش یافت. او امسال را با رتبه محبوبیت عمومی 43.2 درصد و در 4 جولای (14) آغاز کرد. تیر) به 38.1 درصد کاهش یافت زیرا میلیون ها آمریکایی در راه بودند.

چرا قیمت نفت در حال افزایش است؟ عوامل متعددی دخیل هستند، از جمله جنگ بین روسیه و اوکراین، ناآرامی و ترس از تشدید تنش در خاورمیانه، و احیای رشد و تقاضای انرژی چین. این در حالی است که کاهش مستمر تولید بر اساس توافق اوپک پلاس که عمدتاً توسط عربستان سعودی کنترل می شود، مهم ترین و تأثیرگذارترین دلیل افزایش قیمت نفت است.

در روزهای اخیر، اوپک پلاس نشستی را با حضور وزرای کشورهای عضو برگزار کرد که در آن اعضا متعهد به ادامه کاهش تولید داوطلبانه 2.2 میلیون بشکه در روز شدند. چنین تصمیمی قبل از جلسه انتظار می رفت. با این حال، روند رویدادها نشان داد که عربستان سعودی و روسیه، صادرکنندگان پیشرو نفت در جهان، مصمم به بالا نگه داشتن قیمت ها هستند. محمد بن سلمان یک تصمیم گیرنده کلیدی برای عربستان سعودی است. با توجه به موقعیت منحصر به فرد پادشاهی عربستان سعودی به عنوان یک تولیدکننده نفت، این کشور صدای غالب در اوپک پلاس است.

برای روسیه، قیمت بالای نفت برای پیروزی در جنگ با اوکراین بسیار مهم است. پس از حمله پوتین به همسایه روسیه اوکراین، بایدن به خود می بالید که ایالات متحده و متحدانش تحریم های سختی را علیه مسکو اعمال خواهند کرد. بایدن گفت: «تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی ما در حال نابودی اقتصاد روسیه هستند. او به سقوط شدید روبل اشاره کرد و پیش بینی کرد که بازار سهام مسکو “احتمالا سقوط خواهد کرد”.

از آن روز، یک ماه پس از آغاز درگیری، ارزش روبل 47 درصد افزایش یافته است و شاخص اصلی سهام روسیه 37 درصد افزایش یافته است، تنها 25 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود. روسیه چگونه این وضعیت را مدیریت کرد؟ با همکاری سعودی ها برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت.

برای روس ها، قیمت بالای نفت مسئله بقا است. برای سعودی ها، افزایش چشمگیر قیمت نفت برای تحقق چشم انداز بزرگ اقتصادی محمد بن سلمان ضروری است. این موضوع همچنین برای انتقام از بایدن، که در اوایل مسیرش به سمت ریاست جمهوری آمریکا به محمد بن سلمان توهین کرد، بسیار مهم است. کاخ سفید اعلام کرده است که قصد دارد روابط خوب دوران ترامپ با محمد بن سلمان را بازبینی کند.

بایدن که در طول مبارزات انتخاباتی 2019 وعده داده بود عربستان سعودی را یک “کشور شورشی” بداند، در ابتدا ایده دیدار با ولیعهد سعودی را رد کرد و پذیرفت که فقط با پدر بیمارش ملک سلمان صحبت کند. علاوه بر این، کاخ سفید گزارشی منتشر کرد که در آن محمد بن سلمان را مسئول قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار کرد.

آمریکا همچنین فروش تسلیحات تهاجمی را که ریاض برای ادامه جنگ در یمن به آن نیاز داشت، متوقف کرد. علاوه بر این، بایدن با وجود حمله انصارالله به زیرساخت های نفتی عربستان سعودی، نام انصارالله را از فهرست گروه های تروریستی حذف کرد. ترامپ نام انصارالله را در لیست تروریستی قرار داده بود.

تیم بایدن همچنین به دنبال احیای توافق هسته ای با ایران، دشمن سرسخت عربستان سعودی بود.

سعودی ها در نخستین روزهای ریاست جمهوری بایدن، فعالان نفتی را غافلگیر کردند و به اوپک دستور دادند با وجود افزایش تقاضا، تولید نفت خود را افزایش ندهد. قیمت نفت 4 درصد افزایش یافت. این اولین حمله محمد بن سلمان بود. او می خواست اهمیت اتحاد بین ایالات متحده و عربستان سعودی را که از سال 1945 وجود داشته است، به بایدن یادآوری کند.

با افزایش قیمت نفت در سال 2022، بایدن به دیدار محمد بن سلمان رفت و از او خواست تا تولید نفت را افزایش دهد. با این حال، بایدن با ولیعهد عربستان سعودی دست نداد، در عوض با مشتی آرام به او سلام کرد که مورد تمسخر گسترده قرار گرفت. بایدن روابط حساس آمریکا و عربستان را به این شیوه احمقانه مدیریت کرده است.

در ماه های آینده خواهیم فهمید که این رابطه چقدر مهم است. اگر قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد، بایدن بدون شک همه موانع دیپلماتیک را کنار گذاشته و تلاش خواهد کرد اوپک پلاس را مجبور به تجدید نظر در تصمیم خود کند. او پیش از این با کاهش ذخایر استراتژیک نفت، افزایش قیمت ها را مهار کرده بود. ذخایر نفت اضطراری آمریکا به 362000 بشکه کاهش یافته است که پایین ترین سطح از سال 1983 است. در نتیجه، بایدن دیگر نمی تواند چنین کاری انجام دهد.

عوامل دیگری قطعا بر موضع بایدن در ماه های آینده تأثیر خواهند گذاشت. با این حال، قیمت نفت می تواند نقش مهمی در افزایش تورم داشته باشد. بر اساس نتایج یک نظرسنجی اخیر، 22 درصد از رای دهندگان آمریکایی تورم را به عنوان نگرانی اصلی خود ذکر کردند.

افزایش قیمت بنزین نگرانی‌های روانی را برای شهروندان آمریکایی ایجاد کرده است، حتی در شرایطی که تورم کلی همچنان در حال تعدیل است. همین نظرسنجی نشان داد که تنها 38 درصد از رای دهندگان گفتند که اقتصاد در دوران بایدن خوب بود، در حالی که 65 درصد گفتند که وضعیت اقتصادی در دوران ترامپ بهتر بود.

افزایش قیمت نفت احتمالاً اقدام مورد انتظار جی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا برای کاهش نرخ بهره را پیچیده خواهد کرد. فدرال رزرو یکی این کشور یکی از تهاجمی‌ترین چرخه‌های افزایش نرخ را طراحی کرده است و آماده است در صورت کاهش تورم به هدف ۲ درصدی، مسیر خود را معکوس کند. با پیش بینی این کاهش، سهام به شدت افزایش یافته است. افزایش قیمت نفت می تواند به عنوان یک ترمز سرعت عمل کند.

قیمت‌های انرژی نوسان دارند و بنابراین در داده‌هایی که فدرال رزرو برای نشانه‌هایی مبنی بر کنترل تورم بررسی می‌کند، لحاظ نمی‌شوند. با این حال، اگر قیمت نفت برای چندین ماه بالا بماند، هزینه حمل و نقل، بلیط هواپیما، پلاستیک و موارد بی‌شماری دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پاول تصریح کرده است که می‌خواهد به کاهش برنامه‌ریزی‌شده خود ادامه دهد، اما همچنین گفت که فدرال رزرو «وابسته به داده‌ها» خواهد بود. در همین حال، قیمت نفت بخش مهمی از داده ها خواهد بود. محمد بن سلمان می تواند تضمین کند که این قیمت ها و نرخ های بهره برای مدت طولانی تری بالا باقی می مانند. این به جو بایدن کمکی نمی کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا