اخبار روز

آیا طرح شارژ الکترونیکی ادامه دارد؟


به گزارش مانیبان، سید صولت مرتضوی امروز (سه شنبه) در جلسه علنی شورای اسلامی در خصوص عملکرد و پیشرفت این وزارتخانه در رابطه با جلب همه حمایت ها و مساعدت های نهادهای موضوع ماده 29 قانون پنج ششم صحبت کرد. -برنامه توسعه سالانه از طریق اطلاعات مندرج در پایگاه رفاه ایرانیان موضوع بند (ج) تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 کل کشور و نحوه عملکرد و پیشرفت ایجاد . سامانه اطلاعاتی به نفع ایرانیان در رابطه با ساماندهی و کارآمدی سیاست های محرومیت زدایی به منظور رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته ج) تبصره 17 قانون بودجه از سال 1402. تمام کشور گفتند: یکی یکی از پایگاه های کلیدی و بسیار موثر در نظام تصمیم گیری پایگاه بهزیستی ایران است که قانونگذار طبق بند (د) تبصره (17) قانون بودجه سال 1402 برای آن تکلیف مشخص کرده است.

وی با اشاره به اهداف و دستاوردهای این پایگاه افزود: هدف توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حکمرانی داده محور از طریق داده های ثبت شده است. از جمله این اهداف می توان به رعایت رفاه کلان و وضعیت اقتصادی افراد مختلف جامعه، بازتوزیع عادلانه ثروت با حمایت از اقشار کم درآمد و اخذ مالیات از اقشار پردرآمد، صرفه جویی در منابع مالی و پایگاه اطلاع رسانی بهزیستی اشاره کرد. از ایرانیان بودن امروزه این پایگاه به طور معمول می تواند تمامی اطلاعات اقتصادی جامعه ایران را که بالغ بر 85 میلیون نفر است شناسایی کرده و به نفع دستگاه های اجرایی مختلف و کاربرد آنها در زمینه استفاده افراد مختلف ارائه دهد.

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: اطلاعات دریافتی از دستگاه های مختلف متصل به پایگاه بهزیستی ایران می تواند تمامی اطلاعات بانکی، ساتنا، پایا و خرد را به تفکیک سن، کارت به کارت در اختیار کاربران و جامعه هدف قرار دهد. همچنین اطلاعات دیگری در مورد خودرو وجود دارد. اطلاعات مالیات و درآمد، اطلاعات مزایای بیمه پایه و اطلاعات بیمه خدمات درمانی، اطلاعات نهادهای مختلف از جمله جامعه هدف کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بیماران خاص، ساختار خانوار و اطلاعات غیراقتصادی از طریق سرپرست از خانواده و سن اعضای خانوار و تعداد معلولیت هایی که در خانواده ها وجود دارد قابل شناسایی است.

مرتضوی یادآور شد: طرح های ملی مبارزه با فقر و سوءتغذیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرا رسیده و به عنوان اثبات به نتیجه قطعی رسیده است و از این حیث در قوانین بودجه سالانه تکلیفی شده است. به دولت تحمیل شد متاسفانه با کمی تاخیر اجرایی شد. یکی از جمله لیست محصولات الکترونیکی بود که به صورت آزمایشی در برخی استان ها اجرا کردیم و در نهایت در سه مرحله برای جامعه هدف با جمعیت بالای 20 میلیون خانوار و 60 میلیون ذی نفع، اما فجران اجرا کردیم. طرح با کمترین نگرانی اجرا شد. همچنین 230 هزار فروشگاه از مرکز کشور تا دورافتاده ترین روستاهای کشور از بستر کاتالوگ محصولات الکترونیکی به این سامانه متصل شدند و مودی توانست در کمترین زمان از 13 قلم کالا استفاده کند.

وی اشتغال ایرانیان را از دیگر دستاوردهای این بانک برشمرد و افزود: این بانک زمینه را برای تعیین نرخ بیکاری فراهم کرده است تا جایی که امروز می توان تعداد جمعیت فعال و بازنشسته و تعداد زنان سرپرست خانوار را شناسایی کرد. خانوارها و تعداد افراد فعال در کشور. این اطلاعات را در اختیار نمایندگان مجلس و استانداران قرار دهید. از طریق سیستم‌هایی که طراحی می‌کنیم، می‌توانیم تعیین کنیم که کشور به چه رشته‌های دانشگاهی نیاز دارد و چه تعداد از دانشجویان به شغل نیاز دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بند الف تبصره 17 قانون بودجه سال 1402 نظام مزایای ایرانیان گفت: منفعت یعنی توسعه بر اساس سیاست کشور و تعادل خدمات دولت در جغرافیای اسلامی. . ایران که سامانه طراحی و پیاده سازی است و بیشتر اطلاعات از دستگاه ها به دست می آید و در این سامانه وجود دارد، البته بخشی از اطلاعات نیاز به زمان دارد تا بگذرد از جمله اسناد مربوط به اموال مردم آنچه در اختیار داریم. ما هنوز نتوانسته ایم از سازمان املاک و مستغلات که در اختیار قوه قضاییه است بگیریم که در حال تعامل و همکاری هستیم.

وی ادامه داد: باید منابع لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم از این ظرفیت در سراسر کشور استفاده کنیم. طبق الزام قانونی، داده ها باید دو بار در سال به روز شوند که پس از یک وقفه 2 ساله اجرایی می شود. در این خصوص به سازمان برنامه و بودجه، مرکز پژوهش های مجلس، وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی اطلاع رسانی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای سامانه مزایا و کارآمدی سیاست های دولت برای کاهش محرومیت از جمله اطلاع رسانی زیرساخت های آموزشی، اظهار داشت: پنجره واحد خدمات اجتماعی نیز این است. یکی یکی از موضوعاتی است که راه اندازی شده است که بر اساس آن تمامی افراد نیازمند به کمک در سامانه ای تعریف شده و تمامی مددکاران اعم از دولت و … در این سامانه ثبت می شوند. در حال حاضر حدود هزار سازمان مردم نهاد و خیریه نیز به این سامانه متصل هستند و اطلاعات خود را در اختیار ذی نفعان قرار می دهند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا