اخبار روز

آیا شکایت مستاجر از مالک است؟


به گزارش پی ام آپ، نمایندگان مجلس روز دوشنبه 31 خردادماه قانون شکایت مستاجر از مالک به دلیل افزایش غیرقانونی مسکن را تصویب کردند. این قانون راهی برای بازگرداندن ثبات به بازار املاک و مستغلات است.

بر اساس ماده 8 این طرح، شورای عالی مسکن موظف است هر سال سقف یا میزان اجاره بها و افزایش وام را تعیین کند. شوراي مزبور موظف است سقف و ميزان افزايش موضوع اين ماده را قبل از پايان ارديبهشت ماه هر سال اعلام نمايد.

در پی انتشار این خبر، کاربران در فضای مجازی به این موضوع واکنش نشان دادند و اظهار داشتند: گاهی زینتی و گاهی پشتی، این طرح به نفع مستاجران است و صاحبخانه ها از این قانون می ترسند و اگر خانه هایشان را خراب کنند حتما می کنند. آسیب کمتری ایجاد خواهد کرد

کاربر دیگری نوشته است که دولت باید سقف اجاره بها را تعیین کند و به جای اینکه دنبال مستاجر برای شکایت از مالکان باشد، صاحبخانه را مجبور به پذیرش قیمت اجاره دولتی کند.

یکی دیگر از کاربران پیشنهاد کرده است که پس از شکایت مستاجر و به دردسر افتادن مستاجر، صاحبخانه به بهانه های مختلف به مستاجر پاسخ خواهد داد. آیا دولت راه حلی برای این موضوع دارد؟

یکی دیگر گفته است که اگر به جای قانون شکایت مستاجر از موجر، اجاره بها را دولت تعیین کند، خیلی بهتر است در اصفهان، اجاره بها بسیار بالاست و مستاجران با مشکلات زیادی مواجه هستند.

در همین حال، برخی از کاربران می گویند که از شکایت مستاجران می ترسند زیرا می ترسند صاحبخانه آنها را بیرون کند و نتوانند در حد بودجه خود خانه ای بگیرند، بنابراین سکوت می کنند.

ساخت خانه می تواند مشکلات را حل کند

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن درباره شکایت مستاجران از مالکان گفت: با توجه به شفاف نبودن قراردادها، این طرح با مشکلات عدیده ای مواجه است، با توجه به جریمه هایی که برای مالکان در نظر گرفته شده است، مستاجران پرداخت ویژه ای خواهند داشت. توجه به قراردادهای رسمی». داد

وی در ادامه افزود: این راهکار باید کامل و تک بعدی باشد، نمی تواند همه مشکلات مستاجران را حل کند، از طرفی نیاز به ساخت خانه در این بخش مهم است و باید در ساخت خانه ها تسریع شود.

این کارشناس مسکن در پایان افزود: برای کنترل بازار مسکن سقف اجاره بها و ثبت قانونی قرارداد تا حدودی می تواند مشکلات را حل کند، اما همانطور که گفتم ساخت مسکن می تواند این مشکلات را برای همیشه حل کند، این اقدامات موقتی بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا