دانستنی ها

آیا شامپوی ضد شوره با ریزش مو مقابله می کند؟

برخی از متخصصان پوست استفاده بدون نسخه از شامپوهای مخصوص ضد شوره را برای کمک به جلوگیری از ریزش مو توصیه می کنند، اما اگرچه این شامپوها ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کنند، اما شفابخش محسوب نمی شوند.

به گزارش ایسنا، برخی از شامپوهای ضد شوره بدون نسخه و نسخه حاوی کتوکونازول هستند، ماده ای که ممکن است به انواع خاصی از ریزش مو از جمله ریزش موی ناشی از التهاب مزمن و آلرژی کمک کند.

آرش ماشیمی، معاون تحقیقات بالینی و نوآوری های پوست در بیمارستان زنان بریگام می گوید: موهای سالم با یک پوست سر سالم شروع می شود و هر چیزی که التهاب را کاهش دهد یا سلامت و تندرستی پوست سر شما را بهبود بخشد، تضمینی است. .

کتوکونازول

کتوکونازول یک داروی ضد قارچ است که برای درمان درماتیت سبورئیک، یک بیماری التهابی که باعث قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود، تایید شده است. به گفته برخی از متخصصان پوست، در موارد نادر و شدید، خارش و التهاب می تواند بر رشد مو تأثیر بگذارد. از جمله عوامل دیگر، این بیماری با رشد بیش از حد یک قارچ مخمر مانند به نام مالاسزیا همراه است که با کتوکونازول قابل کنترل است.

Uma N. Egbai، دانشیار بالینی پوست و مدیر پوست و اختلالات ریزش مو در دانشگاه کالیفرنیا گفت: “شامپوهای حاوی کتوکونازول می توانند در درمان درماتیت سبورئیک و ایجاد یک محیط مساعد برای رشد موی سالم بسیار موثر باشند.” ، برکلی. دانشکده پزشکی دیویس Dr. اما باعث کاهش ریزش مو در همه افراد نمی شود.

تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد کتوکونازول ممکن است در درمان آلوپسی آندروژنتیک، رایج‌ترین شکل ریزش مو، از جمله طاسی با الگوی مردانه و زنانه، موثر باشد. این نوع ریزش مو تا حدی به هورمون هایی به نام آندروژن مربوط می شود. سطوح بالا یا افزایش حساسیت به آندروژن دی هیدروتستوسترون می تواند با کوچک شدن فولیکول های مو باعث نازک شدن مو و همچنین کوتاه شدن چرخه رشد مو و ایجاد ریزش مو شود. مهار دی هیدروتستوسترون ممکن است به طاسی کمک کند.

یک بررسی سیستماتیک در سال 2019 از مطالعات حیوانی و انسانی افزایش قطر ساقه مو را در انسان پس از استفاده موضعی کتوکونازول گزارش کرد.

محققان خاطرنشان کردند، اگرچه درمان موضعی کتوکونازول امیدوارکننده به نظر می رسد، اما به کارآزمایی های تصادفی کنترل شده نیاز است. در حالی که سایر مطالعات نیز نتایج مثبتی را نشان داده‌اند، اکثراً بر قدرت تجویزی کتوکونازول 2% در مقایسه با 1% موجود در برخی از شامپوهای ضد شوره بدون نسخه، اغلب در ترکیب با درمان‌های به خوبی مطالعه شده تمرکز می‌کنند.

آدام فریدمن، MD، پروفسور و رئیس بخش پوست در کالج پزشکی و علوم بهداشت جورج واشنگتن گفت: «ممکن است استفاده از شامپو حاوی کتوکونازول به عنوان بخشی از یک رژیم جامع ریزش مو که توسط متخصص پوست تجویز می‌شود، مفید باشد. اما به عنوان یک درمان مستقل، این یک رویا است.

برای افرادی که با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌خواهند آن را امتحان کنند، برخی از متخصصان پوست توصیه می‌کنند کف شامپو حاوی کتوکونازول را به آرامی با نوک انگشتان خود بر روی پوست مرطوب سر مالیده، سپس اجازه دهید چند دقیقه قبل از شستشو بماند. هر شستشو را معمولاً یک تا سه بار در هفته تکرار کنید.

برخی از متخصصان پوست هشدار می دهند که شامپوهای حاوی کتوکونازول ممکن است خشکی و شکنندگی مو را در برخی افراد، به ویژه آنهایی که موهای خشک یا بسیار مجعد دارند، افزایش دهد، به خصوص اگر بیش از حد استفاده شود. فریدمن تاکید کرد که این می تواند به شکنندگی و ریزش مو کمک کند. کسانی که عوارض جانبی مانند افزایش خشکی یا خارش را تجربه می کنند باید با متخصص پوست مشورت کنند.

چیزهای دیگری که باید بدانید

از ماساژورهای پوست سر گرفته تا غلطک های میکرونیدل و ماسک های مو گرفته تا روغن ها و سرم ها، تعدادی درمان خانگی دیگر برای ریزش مو در رسانه های اجتماعی ظاهر می شوند.

در همین حال، به نظر می رسد اسانس ها جایگزین محبوبی برای داروهای تجویزی در رسانه های اجتماعی هستند.

برخی از متخصصان پوست گفته اند که روغن رزماری که دارای اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است، پتانسیل بهبود گردش خون و تقویت رشد مو را دارد.

نتایج تحقیقات در سال 2015 نشان داد که محلول موضعی روغن رزماری به اندازه محلول محرک رشد موی ماینوکسیدیل 2 درصد در درمان آلوپسی آندروژنتیک در مردان موثر است. با این حال، فریدمن خاطرنشان کرد که ماینوکسیدیل 2 درصد دوز پایینی است و مطالعات در خلوص، قدرت و ترکیبات حاوی روغن رزماری متفاوت است و نتیجه‌گیری در مورد اثربخشی روغن را دشوار می‌کند.

الیزابت بهار هوشمند، متخصص پوست مستقر در دالاس، گفت: نشان داده شده است که روغن دانه کدو تنبل در موش‌ها فعالیت بازدارنده‌ای در برابر 5-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که تستوسترون را به تستوسترون تبدیل می‌کند، دارد. دی هیدروتستوسترون را تبدیل می کند.

نتایج تحقیقات نشان داد که مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک با مصرف کپسول های روغن تخم کدو، رشد مو را افزایش دادند. مطالعه دیگری که روغن دانه کدو تنبل را با فوم ماینوکسیدیل 5 درصد برای درمان ریزش موی زنانه مقایسه کرد، نشان داد که رشد مجدد مو پس از درمان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

آغبای گفت که سایر روغن‌های ضروری مانند نعناع و اسطوخودوس نیز می‌توانند از سلامت مو حمایت کنند، اما مطالعات بالینی تصادفی‌سازی شده برای اثبات اثربخشی این درمان‌ها در برابر ریزش مو مورد نیاز است.

وی افزود: هیچ بیمار مبتلا به ریزش مو را سراغ ندارم که از این درمان ها سود قابل توجهی داشته باشد. این بدان معنا نیست که آنها هیچ مزیتی ندارند. ما مطالعات کافی برای اثبات اثربخشی آن نداریم.

نتیجه نهایی

شامپوهای ضد شوره حاوی کتوکونازول ممکن است به انواع خاصی از ریزش مو کمک کنند، به ویژه هنگامی که با داروهای تجویزی برای درمان این بیماری ها استفاده می شوند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

منابع

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا