اخبار روز

آیا سکوت پایداری در روز محک زدن صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات/ اسماعیل خطیب با رای بالا در ساختمان شهدای عراق ادامه خواهد داشت؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، امروز نیز مانند روز گذشته مسئولان دولتی در صحن علنی مجلس میهمان بودند، از جمله برخی معاونان رئیس جمهور و برخی وزرای پیشنهادی وی.

پزشکیان اما او امروز به بهارستان نیامد تا معاون اول رئیس جمهور در مجلس باشد.

دومین روز و سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم با بررسی صلاحیت یک وزیر امنیتی همراه بود. سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات امروز (28) پیشنهاد داد. مرداد) توسط نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت تا صلاحیت وی برای اتکا به مقر اصلی ساختمان امنیتی در خیابان شهید عراق بررسی شود.

لاتاری به نام نخست وزیر نامگذاری شد

اگرچه در روزهایی که مسعود پزشکیان لیست کابینه پیشنهادی خود را که قرار بود به بهارستان بیاورد، بررسی و نهایی کرد، اسامی احمد شفیعی، مصطفی پورمحمدی، محمود علوی و حتی محسن اسماعیلی بر اساس شنیده ها قرار بود وی سرپرست وزارت اطلاعات شود اما در نهایت قرارداد تصدی این وزارتخانه کلیدی دوباره به اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات دولت سیزدهم رسید.

222 رای خطیب دوباره تکرار می شود؟

این دومین باری است که توانایی اسماعیل خطیب در کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار می گیرد و او پیش از این نیز در اخبار مطرح شده بود. شهریور وی در ماه 1400 توانست 222 رای موافق، 48 رای منفی و 17 رای ممتنع از بهارستانی ها کسب کند.

به خطیب رای دهید شهریور 1400 نیز آسان و راحت است، در همان زمان، او با مخالفت شدید اصطبل ها مواجه شده بود و مخالفانش ادعاهای عجیبی درباره او کرده بودند. اگر، حسین جلالی نماینده وقت رفسنجان درباره اسماعیل خطیب مدعی شد: «حوزه علمیه قم مرکز انقلاب و قیام امام (ره) است، انقلاب در قم شروع شد، علت انقلاب قم این بود که دشمن از سال 70 به دستور حضرت عالی در آنجا بود رهبر قم به عنوان نقطه مقابل انقلاب آغاز شد. علت انقلاب هم باید عامل بقا باشد، ضد انقلاب نباید از قم شروع شود، همانطور که حضرت آقا فرمودند تز انقلاب در قم بود و حوزویان مواظب باشند که ضدیت را از آنجا شروع نکنند. . او گفت این منطقه باید انقلابی بماند. آقای خطیب در سال 70 مدیرکل اطلاعات قم شد و همزمان این توطئه ها را دشمن چه از بخش غیرانقلابی و چه از طرف همتای انقلاب آغاز کرد. منطقه انتظار داشت که آقای خطیب پیش بینی، پیشگیری و شناسایی کند.»

وی گفته بود: «گروه‌های مختلف سکولار در قم با مواضع و رفتارهای سیاسی متفاوت، مخالف اصول نظام و مرجعیت قانونی بودند و با افراد تأثیرگذار نظام ارتباط داشتند. چرا این موارد به مسئولین گزارش نشده است، شما که هر روز یک خبرنامه میفرستید، ولی هیچ وقت توضیح داده نشد؟ البته، شورشیان و انقلابیون برجسته مدام ناپدید می شدند. در فتنه 88 سعی کردند نظام را پایین بیاورند. نگذاشتند کسانی که انقلابی بودند به خبرگان بروند، اما اجازه دادند کسانی که سکولار بودند کاندید خبرگان شوند. آقای خطیب در قم بیکار نبود و انقلابیون با طرح شکایت به دادسرا احضار شدند».

حسین میرزایی نماینده اصفهان و غلامحسین رضوانی نماینده تهران از جمله حریفان امسال او بودند. مجتبی ذوالنوری نماینده قم، امیر قلی جعفری بروجن نماینده بروجن و محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه نیز از حضور وی در وزارت اطلاعات حمایت کردند.

اختیار کمیسیون ها و شوراهای امنیت ملی با اختیارات خطیب

اما جلسه امروز طبق روال ابتدا در مورد رای اعتماد وزرا است کمیسیون ملی امنیت و سیاست خارجی ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون گزارش خود را در خصوص صلاحیت سید اسماعیل خطیب و برنامه های وی قرائت کرد. پزشکیان گزارش شده است

سپس نوبت به گزارش می رسد کمیسیون شوراها و امور داخلی برای بار دوم رسید مهر مجلس با حضور خطیب در وزارت اطلاعات موافقت کرد.

یک در برابر دو برای آن

پس از مطالعه گزارش ها، مجلس شروع به در نظر گرفتن نظرات مخالفان و موافقان کرد. هرچند در جلسه بررسی صلاحیت خطیب برای ریاست جمهوری، سه مخالف و سه نفر از موافقان او پشت تریبون قرار گرفتند تا نظرات خود را بیان کنند، اما در این مدت تنها یک مخالف و دو موافق پشت تریبون رفتند.

مجتبی زارعی نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت. او که در اظهاراتش چندین حمله تند انجام داد اسحاق جهانگیری، سیدمحمد خاتمی، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی به مخالفت خود با خطیب اشاره کرد و گفت:من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی خواهم داد، اما رای من نمادین استمن اینجا نمی خواهم در مورد حجم دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیینی دارم. ضمناً از هیچ نماینده ای دعوت نمی کنم که به آقای خطیب رای ندهد.»

نماینده تهران با طرح این سوال که آیا دستگاه اطلاعاتی شکست نخورده است؟ وی گفت: شکست خورده است، اما پیروزی های دستگاه اطلاعاتی بر شکست ها و ناکامی های آن برتری دارد.

وی افزود: امام خامنه‌ای 12 معیار را برای هیأت وزیران قائل شدند و سیاست عمل این 12 معیار را نیز اعلام کردند. وی گفت: مجلس باید با دولت کار کند و دولت باید حساسیت های مجلس را در نظر بگیرد.

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات با سخنان کمی تند مجتبی زارعی اما با حضور احمد جباری نماینده بندرلنگ و از حامیان اسماعیل خطیبپشت جایگاه، سالن دادگاه ساکت شد.

این نماینده به نفع وزیر پیشنهادی وزیر اطلاعات اظهار داشت: خطیب در دولت سیزدهم وزیر اطلاعات بود چرا؟ پزشکیان آیا وی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد؟ زیرا ایشان معیارها و معیارهای بیان شده از سوی رهبر را رعایت می کرد.

وی افزود: خطیب از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که به افتخار جانبازی در راه دفاع از اسلام دست یافته است و همچنین برادر شهید والا مقام است. خطیب همچنین مسئول حفاظت از قوه قضائیه بود.

جباری همچنین اظهار داشت: وزیر پیشنهادی اطلاعات تمامی فعالیت ها و دستاوردهای خود را در ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور توسعه خواهد داد. وی گفت: خطیب یک شخصیت غیرحزبی است و به هیچ حزب، گروه و جناحی وابسته نیست تا از خطیب به عنوان وزیر اطلاعات دفاع کنند، نزدیک به 150 نماینده کرد و بلوچ، لر و فارس، اهل سنت و شیعه. دیروز اصلاح طلبان، اصولگرایان، پایداری ها و مستقل ها برای دفاع از خطیب ثبت نام کردند و سپس از برنامه های او دفاع کردند.

علاءالدین بروجردی نماینده لارستان در مجلس دوازدهموی در موافقت با سید اسماعیل خطیب گفت: دوستان در مصوبه سال 62 مجلس، چهار شرط را برای وزارت اطلاعات تصویب کردیم. شرط اول تحصیل در حد اجتهاد، شرط دوم معروف بودن به تقوا و شرط سوم داشتن سابقه سیاسی و تجاری و شرط چهارم عدم عضویت در احزاب و تشکل ها و گروه ها .

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات درگیر یک جنگ چندوجهی است و به نام امام خمینی (ره) این سربازان را سربازان گمنام امام زمان (عج) می‌خواندند. مظلوم و در حق خود خانواده ها ناشناخته. توجه داشته باشید که بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات و بسیاری از توطئه های دشمن قابل افشا نیست. ده ها حادثه خنثی شده در کشور وجود دارد که قابل افشا نیست. وزارت اطلاعات باید در برابر نیات دشمن اقدام قاطعانه داشته باشد.

پاسخ خطیب به بهارستانی

پس از ارائه سخنان نمایندگان مخالف و موافق سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت و برنامه های خود را ارائه کرد وی درباره مقابله با تروریست ها و گروه های ضد امنیتی صحبت کرد.

وزیر پیشنهادی اطلاع رسانی گفت: در منطقه ای هستیم که با جنگ ها و تنش های زیادی از جمله ایجاد غارتگرانه ترین نمونه تروریست تکفیری تحت عنوان داعش مواجه بوده ایم.

خطیب گفت: رویارویی دشمن با انقلاب اسلامی از ابتدا تا امروز وجود داشته است و امروز دشمن جنگ مشترکی را آغاز کرده است کار به اشتراک گذاشته شده است.»

این در حالی است که به گفته وزیر اطلاعات دولت سیزدهم «با عنایت خداوند و تدبیر حکیمانه رهبری و تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) جمهوری اسلامی همچنان به سمت پیشرفت برای امنیت حرکت می کند. دستگاه های امنیتی و نیروهای مسلح توانستند امنیت را تامین کنند و این روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات به عنوان مادر سازمان اطلاعات کشور توانست با همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور اقدامات تروریستی دشمن را خنثی کرده و با عامل آن وارد عمل شود. وزارت اطلاعات با اقدامات ضد تروریستی نقشه های دشمن را نابود کرد.

آیا خطیب همچنان آرای بهارستانی ها را به دست می آورد؟

پیش بینی ها در هفته ای که برنامه وزیران پیشنهادی کمیسیون ها مورد بررسی قرار گرفت و نظرات همه گوشه و کنار مجلس حکایت از این دارد. یکی یکی از انتقادات اصلی به کابینه پیشنهادی پزشکیان از سوی حامیان وی، حضور وزیر اطلاعات دولت رئیسی در لیست بود، اما شانس خطیب برای کسب رای از مجلس اصولگرا بالاست و وی. یکی او یکی از کسانی است که روز چهارشنبه به عنوان «وزیر اطلاع رسانی دولت چهاردهم» از بهارستان به پاستور می رود.

27215

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا