دانستنی ها

آیا سلامت مغز با غذا مرتبط است؟

به گزارش وب سایت «York Alert»، این مطالعه توسط محققان دانشگاه تافتز آمریکا انجام شد و نتایج آن در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا که از 29 ژوئن تا 2 ژوئیه در شیکاگو برگزار شد، اعلام شد.

چه زمانی عملکرد شناختی مغز شروع به کاهش می کند؟

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از الجزیره، کارکرد شناختی فرآیند کار ذهنی یا کسب دانش و درک از طریق فکر، تجربه و حواس است و شامل جنبه های مختلف کارکردها و فرآیندهای فکری سطح بالاتر مانند توجه، حافظه، ادراک، ادراک. تصمیم گیری، برنامه ریزی، تفکر، درک مطلب، زبان، عملکرد بصری-فضایی و غیره ارزیابی می شود. عملکرد شناختی یا توانایی تفکر ممکن است تا میانسالی بهبود یابد، اما معمولاً پس از 65 سالگی شروع به کاهش می کند. علاوه بر زوال شناختی مرتبط با سن، شرایط جدی تری مانند زوال عقل نیز ممکن است ایجاد شود.

به گفته محققان، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم که شامل رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی و سطوح بالای آنتی اکسیدان ها، چربی های تک غیراشباع و چربی های چند غیر اشباع باشد، ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود جریان خون در مغز، از سلامت مغز حمایت کند.

مروری بر رژیم غذایی هفتاد ساله

این تحقیق به شواهد رو به رشدی می پردازد که رژیم غذایی سالم ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک کند. در حالی که بیشتر تحقیقات قبلی در مورد این موضوع بر روی عادات غذایی افراد 60 و 70 ساله متمرکز شده است، مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که رژیم غذایی و توانایی های شناختی را در سنین 4 تا 70 سال بررسی می کند.

در مطالعه جدید، دانشمندان از داده های 3059 نفر که در کودکی در مطالعه ای در بریتانیا به نام بررسی ملی سلامت و توسعه ثبت نام کرده بودند، استفاده کردند. اعضای این گروه که به نام گروه تولد بریتانیا در سال 1946 نامیده می شود، بیش از 75 سال داده در مورد مصرف رژیم غذایی، نتایج شناختی و سایر عوامل را از طریق نظرسنجی و آزمایش ارائه کردند.

نتایج تحقیق

با تجزیه و تحلیل مصرف غذای شرکت کنندگان در پنج نقطه زمانی و مقایسه آن با توانایی شناختی آنها در هفت نقطه زمانی، محققان دریافتند که کیفیت رژیم غذایی با توانایی شناختی ارتباط نزدیکی دارد. به عنوان مثال، حدود 8 درصد از افرادی که رژیم غذایی ناسالم داشتند، توانایی شناختی بالاتری داشتند، در حالی که حدود 7 درصد از افرادی که رژیم غذایی سالم داشتند، در طول زمان در مقایسه با همسالان خود، توانایی های شناختی کمتری داشتند.

در حالی که بیشتر افراد در طول بزرگسالی بهبود مستمری را در کیفیت رژیم غذایی تجربه می‌کنند، محققان خاطرنشان می‌کنند که تفاوت‌های ظریف در کیفیت رژیم غذایی در دوران کودکی می‌تواند الگوهای تغذیه‌ای بهتر یا بدتری را تعیین کند که فرد در آینده از آن پیروی می‌کند.

کلی کارا، دکتری، جرالد جی و دوروتی آر از دانشگاه تافتس، می‌گوید: این نشان می‌دهد که مصرف غذا در اوایل زندگی بر تصمیم‌های تغذیه‌ای ما در زندگی بعدی تأثیر می‌گذارد و اثرات تجمعی رژیم با رشد توانایی‌های شناختی ما مرتبط است. دانشکده تغذیه و علوم سیاست فریدمن. .

برای ارزیابی کیفیت رژیم غذایی، محققان از شاخص تغذیه سالم 2020 استفاده کردند، که به مقایسه میزان مطابقت رژیم غذایی افراد با دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها از سال 2020 تا 2025 می پردازد. مشاهده شد که شرکت‌کنندگانی که توانایی‌های شناختی بالاتری نسبت به همسالان خود داشتند، احتمال بیشتری داشت که غذاهای توصیه‌شده مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل، و سدیم، شکر افزوده‌شده و غلات تصفیه‌شده را در طول زمان مصرف کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا