دانستنی ها

آیا سرفه مزمن یک بیماری ژنتیکی است؟

دو مطالعه جدید انجام شده توسط دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان داده است که این بیماری ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد.

سرفه زمانی که حداقل هشت هفته یا بیشتر طول بکشد به یک بیماری مزمن تبدیل می شود، اغلب به بیماری های دیگر مرتبط نیست و به درمان پاسخ نمی دهد.

سرفه مزمن می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد، توانایی کار را کاهش دهد و باعث مشکلات صوتی شود.

به گفته Ossur Inge Emilsson، استاد تحقیقات ریه، آلرژی و خواب در گروه علوم پزشکی دانشگاه اوپسالا، علیرغم شیوع آن، اطلاعات کافی درباره علل و درمان آن وجود ندارد.

برای پر کردن این شکاف، محققان دو مطالعه را برای بررسی نحوه مدیریت سرفه مزمن در مراقبت‌های بهداشتی سوئد و اینکه آیا این بیماری ممکن است ارثی باشد، انجام دادند.

اولین مطالعه که در مجله PLOS ONE منتشر شد و بر اساس داده‌های ثبت سلامت سوئد نشان داد که بین 1 تا 2 درصد از کل جمعیت سوئد بین سال‌های 2016 تا 2018 به دنبال مراقبت‌های اولیه برای سرفه مزمن بودند.

مشخص شد که اکثر کسانی که به دنبال مراقبت بودند سرفه مزمن داشتند.

بیشترین شیوع در بین زنان 40 تا 60 ساله دیده می شود، زیرا در این سه سال تقریباً 21000 زن به دنبال درمان سرفه بودند.

امیلسون گفت: «به نظر می‌رسد که زنان معمولاً رفلکس سرفه کمی حساس‌تر دارند، بنابراین آستانه سرفه غیرطبیعی در زنان کمتر از مردان است».

مطالعه دوم همان تیم، که در مجله ERJ Open Research منتشر شد، شواهدی را ارائه کرد که چرا برخی افراد دچار سرفه مزمن می شوند.

به نظر می رسد سرفه یک پدیده ارثی است. یک مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت در شمال اروپا که شامل 7155 والدین و 8176 کودک بالغ 20 ساله و بیشتر بود نشان داد که اگر والدین از سرفه خشک مزمن رنج می‌بردند، احتمال ابتلای فرزندانشان به این بیماری بیش از 50 درصد است. سرفه خشک مزمن این ارتباط مستقل از عوامل مخدوش کننده مانند آسم، جنسیت بیولوژیکی و سیگار کشیدن بود.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال مطالعه انواع ژنتیکی با همکاری DeCODE Genetics، یک شرکت ایسلندی است که ژنوم انسان را تجزیه و تحلیل می کند. هدف شناسایی انواع ژنتیکی مرتبط با سرفه مزمن است.

امیلسون توضیح می دهد: “این می تواند منجر به درک بهتر پاتوژنز سرفه مزمن شود و در نهایت منجر به درمان های بهتر برای این بیماری دشوار شود.”

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا