اخبار روز

آیا سربری به زودی به فروش می رسد؟


عضو هیأت رئیسه مجلس دوازدهم در آخرین مصاحبه خود درباره تصمیم مجلس برای خرید خدمت سربازی توضیح داد.

به گزارش مانیبان، احمد نادری عضو کمیسیون رئیس مجلس دوازدهم در آخرین گفت و گوی خود درباره تصمیم مجلس برای خرید خدمت سربازی گفت: موضوع سربازی مانند کنکور برای جوانان ایرانی است. حالا هم دختر و هم پسر در کنکور شرکت می کنند. ارتش کودکان را درگیر کرده است. به همین دلیل دختران از این موضوع مستثنی هستند اما خانواده ها درگیر این دو موضوع بوده و هستند که هیچ کدام به هیچ وجه حل نشده است. ما و دوستانمان در مجلس یازدهم برنامه ای داشتیم که به ظاهر حرفه ای سرباز را تعقیب کنیم که به دلیل مخالفت نهادها و مکان ها به نتیجه نرسید و البته نقش مهمی در افزایش حقوق سربازان داشتیم. .

قبل از این مجلس سربازان 200 تومان، 300 تومان، 400 تومان می گرفتند، الان سربازان 6 تا 10 تومان می گیرند و این همان کاری بود که ما انجام دادیم، البته به عنوان خدمتگزار مردم در مجلس، به وظیفه خود در قبال سربازان عمل کردیم زیرا باید و خدمتگزار این سربازان هستند. اما در واقع راه حل مسئله نظامی به دست نیامد. برنامه ای که ما داریم، متفاوت از طرح مجلس یازدهم که با دوستانم از جبهه صبح ایران آماده کردیم و انشالله به محض ورودم به مجلس به صورت تخصصی آن را دنبال می کنم، حرفه ای شدن ارتش است.

– مانند؟

مفصل است. ما معتقدیم سرباز باید حرفه ای شود، یعنی کسی که نمی خواهد سربازی برود پولش را بدهد و به اصطلاح سربازش را بخرد. سرباز باید بین چهار تا پنج سال باشد و هرکس می خواهد سربازی شود باید بین چهار تا پنج سال باشد و این برایش شغل باشد و باعث بیکاری نشود. مشکلی که الان در پادگان ما وجود دارد، این برخورد اشتباه در نیروهای مسلح ماست که سرباز باید جارو بزند، سرباز باید چای بدهد. همه ما آن را می دانیم و این چیزی است که همه ما با آن برخورد کرده ایم. سرباز باید خانه فرمانده من را بخرد، باید زن و پسرم را تحویل دهد و راننده من باشد، من می خواهم به استخر بروم، او باید کیف من را حمل کند و چند سرباز دور من خواهند بود. ما داریم جان جوانان ایرانی را تلف می کنیم. این جوان ایرانی دو سال است زندگی می کند، عمرش تلف شده به سربازی که مهارت نمی آموزد، به او حق نمی دهیم، سطح سوادش را بالا نمی بریم، هیچ، یعنی «باخته به دنیا. ” و بالاخره” سرباز وقتی از سربازی برمی گردد؛ یعنی می گوید دو سال عمرم تلف شد. کلاً در زمان رضاخان و بعدها که سربازی تربیت می شد به آن واجب می گفتند که بزرگان ما هنوز آن را واجب می‌دانند، حالا اینکه آیا این شرعی است یا نه، بحث دیگری است، زیرا علمای آن زمان معتقد بودند که این شرعی نیست.

با خرید سرباز موافقید؟

آره در همان طرحی که ما داریم، سرباز باید حرفه ای و مقرون به صرفه شود. هرکی میخواد بخره بخر

آیا تبعیض ایجاد نمی کند؟

اما همانطور که می گوییم تبعیض ایجاد نمی کند. به این ترتیب کسی که می خواهد وارد سربازی شود مشکلی ندارد باید سربازی برود و سربازی باید چهار تا پنج ساله باشد با حقوق تمام وقت یعنی سربازی شغل محسوب شود. . و بعد از چهار پنج سال سربازی اگر بخواهم بمانم یعنی اولویت جذب است. من سربازی هستم که مثلاً در سپاه، فرجه یا ارتش خدمت کردم که پنج سال مهارت کسب کردم و با حقوق بالا مهارت کسب کردم. سرباز ما الان خبر نداره تیر رها کن مثلا یک سرباز 12 یا 13 ماه خدمت کرده است، می گوید من 10 تا 12 ماه خدمت کرده ام. تیر من دیگه شلیک نکردم اگه الان جنگ بشه این سرباز میخواد چیکار کنه؟ در برنامه ما آموزش باید برای همه باشد و حتی در نظر داریم که آموزش برای دختران هم باشد، اما نه به این معنا که لزوماً اسلحه به دست بگیرند. دختران باید آموزش دیگری دریافت کنند.

یعنی مثل بچه ها به سربازی می روند؟

سربازان، نه به این معنا، اما باید آموزش ببینند.

چه مدت؟

ما باید در مورد مدت آن بحث کنیم و هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم. حتی دختران ما باید در این مدت کوتاه آموزش ببینند. مثلاً پشت جبهه آموزش ببینند، آموزش اضطراری و این جور چیزها ببینند. کودکان نیز باید آموزش ببینند، تیراندازی، سلاح و غیره را آموزش ببینند. و واقعا آموزش دیده هر که می خواهد بخرد، بخرد. یک سرباز باید حرفه ای دنبال شود تا بتوانیم از این مشکل خلاص شویم. حالا چه تبعیض قائل شود یا نه، به نظر من تبعیض قائل نیست. این بهتر از چیزی است که الان هست. به هر حال، رویکرد فعلی بیشتر تبعیض آمیز است. چه مفهومی داره؟ به این معنا که من یک مکان آشنا دارم، فلان فرمانده ارتش برای من آشناست، فلان ژنرال ارتش برای من آشناست، فلان و فلان و فلان و فلان و فلان و فلان فلان و فلان و فلان و فلان و فلان درجه فرجه آشنایی من است و من با ارتباطاتم یا پدرم یک جایی می افتم، من یک جایی سرباز هستم که خیلی زیر یخچال است و اینها و آنهایی که این امکان را ندارند، باید به روستاهای خاش، مرز سراوان بروید و خدمت سربازی خود را انجام دهید، زیرا مانند من و پدرم به روستاهایی که گفتم دسترسی ندارند. بنابراین به نظر من این رویکرد فعلی پر از تبعیض و بی عدالتی است و آن طرح به نوعی بهتر است و قطعا در مجلس دوازدهم آن را دنبال خواهیم کرد. دوستان باید بدانند، جوانان باید بدانند. یکی من خادم متواضع کسانی هستم که از راه حل مشکل نظامی در مجلس دوازدهم دفاع خواهند کرد.

این را قول می دهی؟

بهت قول میدم.

این مطلب مربوط به بخشی از مصاحبه احمد نادری عضو هیئت رئیسه دوازدهم مجلس است که دیروز منتشر شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا