اخبار روز

آیا “زوال عقل دیجیتال” واقعی است؟

در سال‌های اخیر، برخی از کارشناسان اصطلاح «زوال عقل دیجیتال» را برای افزایش آگاهی عمومی در مورد این مشکل و یادآوری اهمیت پرداختن به آن ابداع کرده‌اند. اگرچه این اصطلاح هنوز به عنوان یک مشکل پزشکی شناخته نشده است، اما برخی از متخصصان از آن برای توصیف تغییرات شناختی همراه با استفاده بیش از حد از فناوری استفاده می کنند.

به گزارش ایسنا، این بخشی از مطالعات انجام شده در زمینه زوال عقل است یکی به چالشی جدی در زندگی بشر امروزی به ویژه در سال های اخیر تبدیل شده است. شواهد نشان می دهد که استفاده طولانی مدت و فشرده از دستگاه های دیجیتال می تواند منجر به علائمی شبیه زوال عقل شود و به طور بالقوه خطر ابتلا به اختلالات شناختی را افزایش دهد.

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی در ایالات متحده، استفاده بیش از حد از صفحه نمایش با تغییر در حجم ماده خاکستری و سفید در مغز، افزایش خطر ابتلا به اختلالات روانی، و اختلال در بازیابی و یادگیری حافظه مرتبط است. همه عوامل شناخته شده هستند خطر زوال عقل وجود دارد.

با استفاده از منابع معتبر و علمی دانش خود را در مورد خطرات احتمالی استفاده کنترل نشده از صفحه نمایش بخوانید و گسترش دهید. اگر دانش کافی دارید، اهمیت سبک زندگی متعادل را به دیگران آموزش دهید. برای مثال، تماشای بیش از حد صفحه نمایش در طول رشد مغز، خطر تخریب سریع عصبی (مانند فراموشی، زوال عقل اولیه) را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

به گزارش هلث لاین، نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از چهار ساعت استفاده از صفحه نمایش در روز با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل عروقی، بیماری آلزایمر و زوال عقل همه علل در میان شرکت کنندگان مرتبط است.

علاوه بر این، قرار گرفتن بیشتر در معرض صفحه نمایش روزانه با تغییرات فیزیکی در برخی از مناطق مغز مرتبط است.

در مقاله اخیر مجله Healthshots اشاره کرد که زوال عقل بر توانایی فرد در تفکر و استدلال صحیح تأثیر می گذارد و مطالعات نشان می دهد که استفاده بیش از حد از فناوری خطر ابتلا به زوال عقل دیجیتال را افزایش داده است.

زوال عقل یک اصطلاح کلی برای انواع اختلالات شناختی و حافظه است که به زوال توانایی تفکر اشاره دارد. این اختلال به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز، حافظه، استدلال و زبان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. زوال عقل با تأثیر بر عملکرد مغز می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد.

مانفرد اسپیتزر، عصب شناس و روانپزشک آلمانی در سال 2012 این واژه را برای توصیف تغییرات در توانایی های شناختی به عنوان یک عارضه جانبی استفاده بیش از حد از فناوری ابداع کرد.

همچنین دکتر هارشیل شاو، روانپزشک، درمانگر و مشاور در این زمینه می گوید: «زوال عقل دیجیتالی به عنوان تخریب عملکرد مغز در نتیجه استفاده نادرست از نوآوری های تکنولوژیکی مانند رایانه، تلفن های هوشمند و اینترنت شناخته می شود ، جوانان کمتر از آن آگاه هستند وابسته به مغز. امروزه رایانه ها می توانند بیشتر تفکر مورد نیاز برای محاسبات انسان را انجام دهند و بسیاری از مغزهای جوان را (از چالش های محاسباتی) آزاد کنند.

یک مطالعه در سال 2023 که در مجله BMC Journal of Public Health منتشر شد، ارتباط بین فعالیت های کم تحرک و کم تحرک مرتبط با صفحه نمایش و خطر زوال عقل را در بیش از 460000 شرکت کننده تجزیه و تحلیل کرد.

متخصصان در این مطالعه دریافتند که بیش از چهار ساعت تماشای صفحه نمایش در روز با خطر بالای زوال عقل عروقی، بیماری آلزایمر و زوال عقل همه علل در میان شرکت کنندگان مرتبط است. افزایش زمان صفحه نمایش روزانه نیز با تغییرات فیزیکی در مناطق خاصی از مغز مرتبط بود.

علائم زوال عقل دیجیتال

دمانس یا زوال عقل دیجیتال با علائم مختلفی مشابه علائم زوال عقل معمولی مشخص می شود. این علائم عبارتند از:

اختلال در حافظه: زمان بیش از حد صفحه نمایش می تواند حافظه کوتاه مدت را مختل کند و باعث فراموشی و مشکل در حفظ اطلاعات جدید شود.

کمبود توجه: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نمایشگرها می تواند منجر به کوتاه شدن فاصله توجه و مشکل در تمرکز روی کارها شود.

اختلال در عملکرد شناختی: استفاده بیش از حد از فناوری می تواند توانایی های شناختی مانند مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی را مختل کند.

اختلالات عاطفی: به دلیل تحریک بیش از حد دستگاه های دیجیتال، نوسانات خلقی، تحریک پذیری و افزایش استرس ممکن است رخ دهد.

چگونه می توانید از زوال عقل دیجیتال جلوگیری کنید؟

محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش: زمان نمایش را محدود کنید و به طور منظم استراحت کنید، به خصوص بین جلسات و برنامه های کاری طولانی.

رعایت یک برنامه ورزشی منظم: مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی منظم اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی دارد و به کاهش اثرات منفی بالقوه استفاده بیش از حد از صفحه نمایش کمک می کند.

– تحریک شناختی: فعالیت های چالش برانگیز مغز مانند پازل، بازی و تعاملات اجتماعی را انجام دهید.

– ایجاد عادات خواب سالم: با حفظ یک برنامه خواب ثابت و ایجاد یک محیط خواب مناسب، از خواب خوب و منظم اطمینان حاصل کنید.

– آموزش و آگاهی: اطلاعات خود را از طریق منابع معتبر و علمی در مورد خطرات احتمالی استفاده نادرست از صفحه نمایش بخوانید و گسترش دهید. وقتی دانش و آگاهی کافی به دست می آورید، اهمیت سبک زندگی متعادل را به دیگران آموزش می دهید.

کارشناسان می گویند رعایت نکات پیشگیری در بالا در کنار راهکارهای دیگری مانند تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن و صرف زمان بیشتر برای خواندن کتاب (متون) و تعامل اجتماعی با دوستان، نقش مهمی در کاهش برخی از مشکلات ناشی از این مشکل برای معکوس شدن دارد. عوارض ایجاد شده

زمان صفحه نمایش توصیه شده برای بزرگسالان

اکنون دستورالعمل‌های تخصصی مشخصی وجود دارد که کودکان چقدر می‌توانند جلوی صفحه نمایش بگذرانند. با این حال، پس از توضیحات فوق، اکنون این سوال مطرح می شود که آیا لازم است دستورالعمل های خاصی برای بزرگسالان در این زمینه تعیین شود و چه مدت زمانی مناسب برای استفاده این گروه سنی از صفحه نمایش دیجیتال است؟

به گفته وب سایت تخصصی Leowell، کارشناسان بر روی مدت زمان توصیه شده برای بزرگسالان توافق کرده اند، اما شواهد واضحی وجود دارد که نشان می دهد زمان بیش از حد صفحه نمایش می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر نشان داد که بزرگسالانی که شش ساعت یا بیشتر در روز را جلوی صفحه نمایش می گذرانند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال افسردگی هستند، در حالی که این مطالعه نشان داد که محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به بهبود قابل توجهی در افراد می شود. کیفیت زندگی منجر به سلامتی می شود.

توجه به نوع و کیفیت استفاده از صفحه نمایش نیز ضروری است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی کلینیک تخصصی «رید هلث»، توصیه کارشناسان این است که بزرگسالان استفاده از صفحه نمایش خارج از ساعات کاری را به کمتر از دو ساعت در روز محدود کنند.

در واقع، کارشناسان بهداشت و بهداشت شخصی معتقدند که هر زمانی فراتر از ساعاتی که با صفحه نمایش مواجه می شوند باید به فعالیت بدنی اختصاص داده شود. این تغییر ممکن است بلافاصله امکان پذیر نباشد، اما بسیاری از افراد هنوز هم می توانند برای کوتاه کردن این زمان و بهبود سبک زندگی خود تلاش کنند.

بر اساس یافته‌ها، حدود 30 درصد از بزرگسالان گزارش می‌دهند که تقریباً دائماً آنلاین هستند، که ماهیت فراگیر تعامل دیجیتال در جامعه امروزی را برجسته می‌کند.

استفاده از دستگاه ها و فناوری ها در زندگی نیازمند آموزش و مدیریت کاربران است. در دستگاه‌های دیجیتال شخصی، مسئولیت اصلی استفاده صحیح، مسئولیت شماست، بنابراین پایبندی به برنامه و اولویت‌ها می‌تواند به شما کمک کند از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید. و این مستلزم گسترش دانش خود در مورد خطرات و عوارض بالقوه استفاده بیش از حد و کنترل نشده از ابزارهای دیجیتال است، در حالی که با تکامل فناوری، اطلاعات را به روز کنید.

اثرات منفی دیجیتالی شدن بر سلامت روان

یکی یکی از ابزارهای دیجیتالی که شبانه روز ما را به اینترنت متصل می کند گوشی هوشمند است. اگرچه این دستگاه از بسیاری جهات مفید و کاربردی است، از جمله ارائه خدمات دولتی الکترونیکی در بسیاری از کشورها و در نتیجه، دسترسی سریعتر و بهینه به خدمات دولتی، آگاهی عمومی، اطلاع رسانی سریع، آموزش از راه دور و ایجاد شرایط مساعد برای کار از راه دور به ویژه در دوران شیوع کرونا بسیار مشکل بود، اما مانند هر فناوری پیشرفته و مفیدی نیاز به مدیریت در عمل دارد.

به گزارش مرکز تخصصی Best Brain Possible، مطالعات نشان داده است که در صورت عدم استفاده هوشمندانه از این وسیله، سلامت روان ما را به طور جدی به خطر می اندازد که شامل اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی و مشکلات ناشی از کاهش اعتماد به نفس در نوجوانان به ویژه به دلیل عدم رضایت از ظاهر یا حتی اعتیاد در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.

کارشناسان می گویند تلفن های همراه می توانند این کار را انجام دهند یکی یکی از عوامل جدی اختلال اضطراب است. بسیاری از افراد زمانی که به تلفن خود دسترسی ندارند و از آن جدا می شوند یا وقتی اینترنت قطع می شود، دچار اضطراب شدید می شوند. حتما شما هم چنین تجربیاتی داشته اید یا این موقعیت ها را در اطراف خود دیده اید.

یک مطالعه نشان داده است که استفاده بیش از حد از دستگاه های اینترنت بی سیم (اینترنت بی سیم) از جمله تلفن های همراه یا رایانه های شخصی ممکن است با نوعی اعتیاد روانی همراه باشد.

یکی یکی از نشانه های این وابستگی و اعتیاد اضطرابی است که هنگام جدا شدن از این ابزار در فرد ایجاد می شود.

چندین مطالعه نشان داده است که ارتباط مستقیمی بین استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند و افزایش افسردگی و خودکشی به خصوص در بین نوجوانان وجود دارد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که نوجوانانی که به شدت به تلفن خود وابسته هستند نسبت به همسالان خود احساس شادی کمتری دارند.

کارشناسان همچنین می گویند نوجوانانی که از وسایلی مانند تلفن همراه، تلویزیون، رایانه شخصی و به طور کلی دستگاه های دارای صفحه نمایش استفاده می کنند نسبت به نوجوانانی که فعالیت های دیگر انجام می دهند، شادی کمتری دارند.

محدود کردن استفاده از رسانه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت افراد می شود. با این حال، باید توجه داشت که کنار گذاشتن دستگاه‌های دیجیتال با صفحه نمایش باعث شادی بیشتر نمی‌شود، اما تحقیقات نشان داده است که نوجوانان وقتی ۲۴ ساعته از رسانه‌های دیجیتال استفاده می‌کنند، خوشحال‌تر هستند.

یکی یکی دیگر از معایب نگاه مکرر به صفحه نمایش دستگاه دیجیتال این است که می تواند تأثیر بسیار منفی بر بهره وری و تمرکز و توجه فرد در محیط های کاری و تحصیلی داشته باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد وقتی فردی پیامی را در تلفن همراه خود دریافت می کند، حتی اگر پیام را باز نکند و نخواند، تمرکز او روی کاری که انجام می دهد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تحقیقات نشان می دهد زمانی که فردی پیامی را دریافت می کند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که در محل کار در لحظه دریافت پیام دچار اشتباه شود.

علاوه بر این، مطالعه دیگری نشان داد که حجم ماده خاکستری در برخی از نواحی مغز که مسئول تمرکز هستند، در افرادی که بیش از حد از ابزارهای دیجیتالی مانند گوشی های هوشمند استفاده می کنند کمتر از سایرین است. بر اساس این مطالعه، این افراد نسبت به سایرین دارای سطوح بالاتری از اضطراب، افسردگی، بی خوابی و تکانشگری هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا