دانستنی ها

آیا روزه سلاحی جدید برای مقابله با سرطان است؟

طبق یک مطالعه جدید، روزه گرفتن به مدت 24 ساعت، دو بار در هفته، توانایی مبارزه با سرطان برخی از سلول های ایمنی به نام سلول های کشنده طبیعی را افزایش می دهد. یک مطالعه اخیر توسط محققان مرکز سرطان نیویورک (MSK) بررسی کرد که چگونه روزه داری توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با سرطان افزایش می دهد.

جوزف سان، ایمونولوژیست و محقق این مطالعه گفت: تومورها بسیار گرسنه هستند. آنها مواد مغذی ضروری را از بین می برند و محیطی غنی از لیپیدها ایجاد می کنند که برای اکثر سلول های ایمنی مضر است.

سلول های کشنده طبیعی (NK) همانطور که از نام آن پیداست، گلبول های سفید خونی هستند که سایر سلول های آلوده به ویروس ها و سلول های سرطانی را از بین می برند.

محققان دو بار در هفته موش‌های مبتلا به سرطان را به مدت 24 ساعت روزه می‌گرفتند، مشابه روزه‌داری، اما اجازه داشتند در بین روزه‌ها آزادانه غذا بخورند. آنها دریافتند که گرسنگی هدفمند تأثیر عمیقی بر سلول های NK حیوان دارد.

مانند انسان های روزه دار، سطح گلوکز موش ها کاهش یافت و اسیدهای چرب آزاد که می توانند به عنوان منبع انرژی جایگزین در صورت ناکافی بودن سایر مواد مغذی مورد استفاده قرار گیرند، افزایش یافت.

ربکا دلکونت، سرپرست این مطالعه، گفت: در طول هر یک از این چرخه‌های روزه‌داری، سلول‌های NK یاد گرفتند که از این اسیدهای چرب به عنوان منبع سوخت جایگزین برای گلوکز استفاده کنند.

روزه داری علاوه بر ارائه منبع انرژی جایگزین، باعث مهاجرت سلول های NK نیز می شود. بسیاری از آنها به مغز استخوان رفتند و به دلیل روزه داری در معرض سطوح بالایی از یک پروتئین سیگنال دهنده به نام اینترلوکین-12 قرار گرفتند. این باعث افزایش تولید گاما اینترفرون در سلول ها شد. یکی از سیتوکین های ضد تومور که به طور طبیعی تولید می کنند.

محققان این مطالعه پیشنهاد کردند که علاوه بر شیمی درمانی، به بیماران نوعی روزه نیز تجویز شود. به گفته محققان، نتایج این مطالعه می تواند به شناسایی داروهای مرتبط با مکانیسم های ناشی از روزه منجر شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا