دانستنی ها

آیا رنگ قهوه ای پوست تخم مرغ به معنای ارزش غذایی بالاتری است؟

رنگ پوسته تخم مرغ که به دلیل وجود رنگدانه های اورهودئین و اوروگزانتین ایجاد می شود، توسط نژاد مرغ تعیین می شود. بنابراین «نیوهمپشایر» و چند نژاد مرغ دیگر تخم‌های قهوه‌ای می‌گذارند، اما «وایت راک» و چند نژاد مرغ دیگر با رنگ پوسته‌ای سفید تخم می‌گذارند.

بر اساس اعلام اداره توسعه تغذیه عمومی وزارت بهداشت، ارزش غذایی تخم مرغ با توجه به محتوای جیره و تنوع و کفایت مواد مغذی دریافتی جوجه ها تعیین می شود. علاوه بر این، طبق تبلیغات که امروزه علاقه به تخم مرغ قهوه ای یا به اصطلاح رسمی افزایش یافته است، در برخی از خطوط تولید تخم مرغ از نژادهای تخم مرغ قهوه ای استفاده می شود.

این وضعیت به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند، اما می تواند ناشی از عدم رعایت نکات بهداشتی، عدم حفظ زنجیره سرما و … باشد. مشکل زمانی رخ می دهد که شرایط باعث ایجاد عوامل بیماری زا مانند باکتری سالمونلا شود و عمل کند. باعث مشکلات جدی سلامتی می شود؛ به همین دلیل نه تنها رنگ پوسته تخم مرغ به معنای بهتر بودن محصول نسبت به تخم مرغ های روزانه و سفید نیست، بلکه بهتر است هنگام خرید تخم مرغ از محصولات دارای کد بهداشتی و تاریخ انقضا استفاده شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا