اخبار روز

آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟

به گفته پی ام آپ، دو ماه از تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 می گذرد، اما همچنان انتقاداتی درباره آن وجود دارد و حالا صدای وکلا نیز به گوش می رسد. از فعالان کارگری و وکلا گرفته تا خود کارگران، آنها به ویژه نگران یک موضوع هستند. در عین حال، بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد که رشد اقتصادی پایین و تورم بالا محتمل‌ترین سناریوها برای امسال هستند که نگرانی‌ها را دامن می‌زند.

در روزهای پایانی اسفند 1401 حداقل دستمزد کارگران تعیین شد، اما هنوز انتقادها از بین نرفته است. پیش از اعلام دستمزد، فعالان کارگری نگران بی توجهی به نرخ تورم و قیمت سبد غذایی اساسی بودند. پس از آغاز جلسات حقوق و دستمزد در شورای عالی کار، اعلام قیمت 14 میلیون تومانی سبد معیشتی با گلایه های متعددی همراه بود. البته بعدها این رقم به 17 میلیون تومان رسید اما باز هم رضایت فعالان کارگری را جلب نکرد.

کارشناسان می گویند: سبد معیشت مولفه ای است که طبقات کارگری در سنجش تغییرات تورمی آن را درک می کنند اما سال هاست به آن توجه نمی شود. یا با متر و اندازه گیری صحیح محاسبه نمی کنند یا روش استخراج داده از کانال ها واقعی نیست. برآورد آنها از سبد معیشت حداقل 18 میلیون تومان است که فرامرز توفیقی، فعال کارگری در گفت و گو با ایلنا این رقم را حدود سه میلیون تومان بیشتر می داند. یعنی رقم سبد معیشتی با حداقل دستمزد که با افزایش 27 درصدی به 6 میلیون تومان نمی رسد و حتی برای سایر سطوح حقوقی با افزایش 21 درصدی به حدود 8 میلیون تومان می رسد بسیار متفاوت است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، نگرانی بعدی کارگران تورم است که پیش بینی ها روند نگران کننده ای را نشان می دهد. وقتی نرخ دستمزد 1402 اعلام شد، کارگران گفتند که وقتی صحبت از دستمزد ما می شود، می گویند تورم داریم! برخی دیگر از منتقدان که صاحب نظر هستند معتقدند تورم 40 یا 50 درصدی در گفتمان اقتصاددانان حتی جناح راست بعید است ظرف یک یا دو ماه به نصف برسد.

بررسی های اقتصادی این ادعاها را تایید می کند. اخیرا تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران با ارائه تحلیلی حاکی از تورم بالا در سال جاری، آن را محتمل ترین سناریو در کنار رشد اقتصادی پایین دانسته است. با ارزیابی بودجه 1402، کارشناسان همچنین می گویند تورم بالای 40 درصد باقی می ماند و هشدار می دهند که ممکن است تورم سه رقمی در اقتصاد ایران رخ دهد.

اگرچه زمزمه تغییر دستمزدها به ویژه در جامعه کارگری بلند است، اما وزیر دارایی پیش از این درباره امکان ترمیم دستمزد کارگران گفته بود: «تصمیم گیری برای حداقل دستمزد یک مذاکره سه جانبه بین کارفرما، کارگر و دولت است. روال قانونی تعیین حقوق سال 1402 انجام شده و تصمیم جدیدی برای تغییر حقوق نداریم مگر اینکه این سه کارگزار اجتماعی تصمیم جدیدی بگیرند.»

ظاهراً در آخرین جلسه شورای عالی کار مقرر شد در صورت افزایش دستمزد کارگران، دستمزد کارگران نیز مورد مذاکره قرار گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید تورم بالای اقتصاد ایران امسال دوباره دستمزد کارگران را افزایش می دهد یا این قدرت خرید آنهاست که روز به روز کاهش می یابد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا