بیماری تیروئید که زمانی رخ می دهد که غده تیروئید از اندازه طبیعی خود بزرگتر شود، گواتر نیز نامیده می شود. بزرگ شدن تیروئید ممکن است به دلیل کم کاری و پرکاری تیروئید رخ دهد. برخلاف طب رایج که نقش ید را در ایجاد کم کاری یا پرکاری تیروئید می داند، در منابع طب سنتی درباره نقش غده تیروئید و ید بحثی نشده است و شاید به همین دلیل در اکثر درمان های پزشکی از آن استفاده می شود. مطالعات طب سنتی غیر پزشکان با ید ناآشنا هستند. به مردم هشدار داده می شود که نمک یددار مصرف نکنند.

به گزارش بازتاب آنلاین، دکتر متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. الهام پارسا گفت: یکی یکی از نظریه هایی که در طب سنتی ایران مطرح شده و نیاز به تحقیق و اثبات دارد، این است که مصرف غذای گرم باعث افزایش ترشح هورمون تیروئید می شود، در حالی که مصرف غذای سرد این ترشحات را کاهش می دهد و هورمون تیروئید در افرادی با افزایش ترشح ترشح می شود. در حالی که علائم اختلال خلق و خوی گرم مانند بی قراری، احساس گرما بسیار، قرمزی صورت، تپش قلب را نشان می دهد، برعکس، علائم اختلال مزاج سرد شامل خستگی، عدم تحمل سرما، افزایش وزن، یبوست، ریزش مو، و غیره موجود است. بر این اساس متخصصان طب سنتی ایران با درمان اختلالات مزاج گرم یا سرد مشکلات کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید را حل می کنند.

اقدامات درمانی برای کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید یا مزاج سرد باید غذای خود را به گرم تغییر دهند. برای صبحانه از آب ارده استفاده کنند، اگر پنیر استفاده کردند با زیره سیاه بخورند. ماست، عیار، سالاد شیرازی، کاهو و گوجه فرنگی را همراه غذا نخورید، از زنجبیل، هل، ماکارونی میخک، رشته و ماهی خودداری کنید و در بین غذا از غذاهای گرم کننده مانند بادام، شربت آب و عسل استفاده کنید. فعالیت بدنی منظم روزانه، استفاده از روغن های گرم مانند روغن بابونه و روغن زیره سیاه در ناحیه تیروئید و ماساژ، تهویه ناحیه تیروئید و گرم کردن این ناحیه برای خون گیری توصیه می شود. نکته دیگر در کم کاری تیروئید ترشحات یا خلط پشت حلق یا سرماخوردگی است که نیاز به درمان دارد. مصرف چای و بخور بابونه تا حدودی به رفع ترشحات حلق کمک می کند. مصرف مقادیر زیاد گل کلم، کلم بروکلی، خردل، شلغم و سویا برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه نمی شود.

درمان پرکاری تیروئید کمی دشوارتر است و کسانی که مزاج گرم دارند باید دمای بدن خود را کاهش دهند، از ادویه های تند کمتر در غذاها استفاده کنند، از زرشک و انار بیشتر در وعده های غذایی یا میان وعده ها و نوشیدنی هایی مانند عرق کاسنی یا شیر بادام استفاده کنند. سیب فالوده هم گزینه خوبی برای این افراد است.

در طب سنتی درمان قطعی برای بیماری های تیروئید وجود ندارد.

درمان گیاهی کم کاری یا پرکاری تیروئید ممکن است نیاز به داروهای شیمیایی را تا حدودی کاهش دهد، اما در طب سنتی درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. برای کنترل بیماری های تیروئید اگر دارو مصرف می کنید بلافاصله مصرف آن را قطع نکنید و احتیاط های طب سنتی را رعایت کنید و بگذارید پزشک تجویز کننده بر اساس نتایج آزمایش تصمیم بگیرد که دارو را کم یا زیاد کند. مهم ترین عارضه ای که پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در زنان باردار ایجاد می کند، سقط جنین است. توصیه می شود خانم هایی که مکرر سقط جنین دارند، از نظر تیروئید خود به دقت بررسی شوند، خانم های باردار باید تحت نظر پزشک از داروهای شیمیایی استفاده کنند و زیاده روی نکنند. وابسته داروهای گیاهی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما