اخبار روز

آیا خوردن هر روز گوشت یک عادت سالم است؟

با وجود ترویج گسترده گیاهخواری، گوشت هنوز بخش قابل توجهی از رژیم غذایی آمریکایی را تشکیل می دهد. بسیاری از مردم تمایل دارند این باور را گسترش دهند که خوردن گوشت باعث مشکلات مختلفی در بدن می شود و بنابراین بهتر است به سبزیجات روی بیاورید.

با این حال، محبوبیت روزافزون رژیم های پالئو و کتوژنیک به وضوح نشان می دهد که گوشت به این زودی از رژیم غذایی انسان حذف نخواهد شد.

اما سوال مهمی که مطرح می شود در مورد میزان مصرف گوشت است. گوشت تا چه اندازه برای بدن ما مفید است و آیا مصرف روزانه گوشت باعث بیماری می شود؟

آیا خوردن گوشت برای بدن مشکل ایجاد می کند؟

به گزارش گجت نیوز، معیارهای کارشناسان برای سالم بودن یک عادت غذایی متفاوت است و نمی توان پاسخ روشنی به آن داد. با این حال، گوشت منبع عالی پروتئین است و حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن است. خوردن گوشت همچنین به شما این امکان را می دهد که مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین B12، آهن و روی را جذب کنید.

البته پروتئین در گیاهان نیز وجود دارد، اما پروتئین موجود در گوشت حیوانی بسیار بهتر جذب می شود. طرفداران رژیم گیاهخواری مصرف روزانه گوشت را رد می کنند و تاکید می کنند که تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را می توان از منابع گیاهی به دست آورد. با این حال، برای انجام این کار باید ترکیبی از چندین غذا را مصرف کنید.

البته گوشت نه تنها سرشار از مواد مفید است. مصرف روزانه گوشت باعث می شود که مقدار زیادی چربی و کلسترول وارد بدن شود. این منجر به افزایش وزن و بیماری های متابولیک می شود. در مورد میزان گوشت مصرفی باید انواع آن را نیز ذکر کرد. برخی از گوشت ها به شدت فرآوری شده اند.

یعنی در همان حالت اولیه پر از مواد افزودنی مختلف مانند نمک، شکر، نیترات یا چربی اضافی هستند. اگرچه در این حالت می توانید نیازهای بدن خود را برطرف کنید، اما قطعاً به خودتان آسیب خواهید رساند. اگر به صورت روزانه گوشت می خورید، در واقع باید تعیین کنید که گوشتی که مصرف می کنید در کدام دسته قرار می گیرد.

یک سیستم درجه بندی گوشت به نام NOVA وجود دارد که آنها را بر اساس سطح فرآوری به چهار گروه تقسیم می کند. در گروه اول ما سالم ترین گوشت ها را می یابیم که حداقل فرآوری شده اند و در گروه چهار بالاترین سطح فرآوری و چربی را مشاهده می کنیم.

مثلا استیک و مرغ جزو گروه اول هستند. گروه سوم شامل گوشت خوک دودی، گوشت گاو خشک و گوشت فرآوری شده است. البته محصولاتی مانند برگر، هات داگ و ناگت نیز جزو گروه چهار هستند.

روزانه چه مقدار گوشت باید مصرف شود؟

از نظر علمی، مصرف 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز سالم تلقی می شود. این حداقل مقدار گوشتی است که باید هر روز بخورد و بسته به عواملی مانند سطح فعالیت یا وضعیت بدنی فرد می تواند تغییر کند. به طور کلی، انجمن های سلامت آمریکا مصرف 2.5 اونس گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ را در هفته توصیه می کنند.

البته لازم نیست هر روز گوشت بخورید. اما اگر رژیم غذایی فرد متعادل باشد و نیازهای مختلف برآورده شود، خوردن هر روز گوشت مشکلی ندارد. اما مشکل این است که آمریکایی ها بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده گوشت مصرف می کنند.

انجمن سرطان آمریکا اعلام کرده است که هر وعده غذایی نباید بیش از 85 تا 100 گرم گوشت قرمز داشته باشد. اگرچه مردم این کشور چنین چیزی را قبول ندارند.

به همین دلیل است که پزشکان برای ایجاد احساس سیری، ترکیب پروتئین های گیاهی با گوشت قرمز را توصیه می کنند. همچنین توجه داشته باشید که میزان اعلام شده برای مصرف گوشت در گروه اول NOVA قرار می گیرد. البته شما نمی توانید هر روز سوسیس یا ناگت بخورید و انتظار داشته باشید که سالم بمانید.

علاوه بر گوشت، باید به موادی که مصرف می کنید نیز توجه ویژه ای داشته باشید. در واقع باید مراقب بود که میزان مواد مصرفی در کل وعده غذایی برای بدن مشکل ساز نشود. در شرایط خاصی مصرف روزانه گوشت آسیبی به بدن نمی رساند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا