دانستنی ها

آیا خواب بعد از ظهر مفید است یا مضر؟

اگر چرت بعد از ظهر خیلی طولانی است یکی یکی از علل اختلال خواب شبانه است، بنابراین ابتدا باید به یاد داشته باشیم که مدت خواب نیم روز باید کوتاه باشد.

به گزارش نمناک، کم خوابی فرد را در معرض مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، فشار خون و افسردگی قرار می دهد و چرت زدن در طول روز می تواند تا حدودی از اثرات منفی بی خوابی بکاهد.

مجله Health.com در آخرین مقاله خود از تحقیقات جدید محققان در مورد فواید چرت بعدازظهر خبر داد.

فواید چرت بعد از ظهر

محققان فرانسوی بر این باورند که چرت روزانه از بدن در برابر اثرات منفی عدم خواب کافی در طول شب محافظت می کند. این مطالعه نشان داد که چرت زدن در طول روز می‌تواند هورمون‌ها و پروتئین‌هایی را که در استرس و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند، در سطوح نرمال نگه دارد، بنابراین می‌توان نیم روز خواب کافی را به عنوان راهی ارائه کرد. برای کاهش استرس

در این مطالعه، محققان 11 مرد 25 تا 32 ساله را مورد مطالعه قرار دادند و مدت خواب آنها را به دو ساعت در شب کاهش دادند و سطح هورمون های استرس را که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون در روز بعد می شد، در این مردان مشاهده کردند. قند خون دو برابر شد.

علاوه بر این، سطح پروتئین اینترلوکین ۶ که با ویروس ها مبارزه می کند در این افراد کاهش می یابد. در مرحله بعدی مطالعه، محققان فرانسوی به این افراد اجازه دادند تا در طول روز یک چرت کوتاه 30 دقیقه ای داشته باشند و دریافتند که سطح هورمون استرس و پروتئین اینترلوکین 6 در آنها طبیعی است.

فواید چرت بعد از ظهر

محرک های مثبت:

در پایان چرت بعد از ظهر، بدن دو هورمون ترشح می کند: آدرنالین و نورآدرنالین. این هورمون ها در بیدار شدن از خواب موثر هستند زیرا ریتم قلب را تحریک می کنند و جریان خون بهتر به مغز را تضمین می کنند.

پایان چرت بعد از ظهر اثر محرکی دارد. پس از این استراحت، انرژی لازم برای فعالیت های باقیمانده روز را داریم. این حالت بعد از خواب شبانه نیز بروز می کند. به همین دلیل است که ما معمولا در عرض 10 دقیقه پس از بیدار شدن احساس خوبی داریم.

افزایش خلاقیت:

مفیدترین و خلاقانه ترین ایده ها بعد از یک چرت بعد از ظهر به ذهن می رسد. در این دوره فعالیت مغز کاهش می یابد اما متوقف نمی شود. ضمیر ناخودآگاه فعال است و ذهن با تجربیات و تصاویری که در بیداری دیده می شود راحت است.

سلامت قلب:

یک چرت منظم بعد از ظهر خطر حمله قلبی و بیماری را تا حدود 30 درصد کاهش می دهد. دلیل این تأثیر خواب بعد از ظهر، استرس است. یکی یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

راه حل های بهتر برای مشکلات:

پس از یک استراحت کوتاه، راه حل های مناسب تری برای اطلاعات ثبت شده ناخودآگاه در ذهن به دست می آید. همچنین می توان ارزیابی خوبی از اتفاقاتی که چند دقیقه پس از بیدار شدن از خواب رخ می دهد، انجام داد. این معمولاً بعد از یک خواب شبانه امکان پذیر نیست زیرا ذهن برای مدتی رویا می بیند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا