اخبار روز

آیا خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی می شود؟

جمله “اگر با موهای خیس بخوابید سرما می خورید” سالهاست که ذهن ما را درگیر کرده است، اما جالب است بدانید که این جمله چندان هم درست نیست. خوابیدن با موهای خیس می تواند شما را بیمار کند، اما نه آنقدر که فکر می کنید.

عوارض خوابیدن با موهای خیس

به گزارش بازتاب آنلاین، به نظر می رسد سرماخوردگی با توجه به فرهنگ عامه و باورهای مادران و مادربزرگ های محافظه کار، شایع ترین مشکل این منطقه باشد. به گفته پزشکان و متخصصان، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه رفتن به رختخواب با موهای خیس باعث سرماخوردگی شما شود وجود ندارد. وقتی کسی سرما می‌خورد به خاطر ویروس است. بیش از 200 ویروس سرماخوردگی وجود دارد که راینوویروس شناخته شده ترین آنهاست.

این ویروس از طریق بینی، دهان یا چشم ها وارد بدن می شود و زمانی که فرد مبتلا عطسه، سرفه یا صحبت می کند، توسط ذرات معلق در هوا پخش می شود. عفونت همچنین با لمس سطح آلوده یا تماس فیزیکی با فرد آلوده امکان پذیر است.

عفونت های قارچی

اگرچه خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی نمی شود، اما متخصصان معتقدند که خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود در صورت امکان با موهای خشک بخوابید، زیرا قارچ هایی مانند مالاسزیا می توانند منجر به بیماری هایی مانند شوره سر یا درماتیت شوند.

علاوه بر پوست سر، سطح بالش نیز محل مناسبی برای رشد قارچ است. این موجودات معمولاً در محیط گرم رشد می کنند و روبالشی و بالش مرطوب بستر مناسبی برای این امر فراهم می کند.

یک مطالعه قدیمی که بر روی فلور قارچی روی بستر متمرکز بود، بین 4 تا 16 گونه قارچ را در هر بالش مورد آزمایش مشاهده کرد. را یکی یکی از این موارد آسپرژیلوس فومیگاتوس بود. نوعی قارچ رایج است که باعث عفونت های جدی در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف می شود. علاوه بر این، این عامل در تشدید علائم آسم موثر است.

ترک مو

خوابیدن با موهای خیس تاثیر منفی روی خود مو دارد. به گفته متخصصان پوست و مو، موها هنگام خیس شدن ضعیف تر هستند. خطری که مو در این حالت با آن مواجه است، شکستن ساقه آن است. این مشکل، به خصوص زمانی که موها در حالت خیس بافته یا محکم بسته می شوند، آسیب پذیری و استرس بیشتری را روی ساقه مو ایجاد می کند.

خوابیدن با موهای خیس نیز منجر به گره خوردن بیشتر می شود. اگر قبل از خواب زمان خشک کردن موها را ندارید، بهتر است موهایتان را نبندید و با موهای پایین بخوابید.

اگر امکان خشک کردن مو وجود دارد چه کنیم؟

اگر نمی توانید قبل از خواب موهای خود را به طور کامل خشک کنید، می توانید با رعایت نکات زیر کمی از آسیب احتمالی آن بکاهید:

روغن نارگیل را به موهای خود بمالید

شواهدی وجود دارد که روغن نارگیل از موهای خیس در برابر شکستن محافظت می کند. این روغن جذب آب را کاهش می دهد بنابراین موها کمتر در معرض آسیب قرار می گیرند.

اگر از اگزمای سبورئیک رنج می برید، این کار توصیه نمی شود زیرا روغن نارگیل می تواند وضعیت را بدتر کند.

از نرم کننده استفاده کنید

نرم کننده به بسته شدن کوتیکول مو کمک می کند و در نتیجه اصطکاک و شکستگی تار مو را کاهش می دهد.

با موهای پایین بخوابید

اگر موهای خیس را فورا یا در محلی که موها به طور طبیعی خشک می شوند، سشوار خشک کنید. هر چه از بیرون آب کمتری در موهای شما وجود داشته باشد، آسیب های خارجی کمتری ایجاد می شود. علاوه بر این، حتما قبل از خواب موهای خود را باز کنید تا از وارد شدن فشار اضافی به تارهای مو جلوگیری کنید.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

شواهدی وجود دارد که خوابیدن روی روبالشی ابریشمی برای پوست بهتر است، زیرا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و سطح صافی دارد که برای مو بهتر است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا